vredegerecht

PASCAL.032
Topic Starter

vredegerecht

#1 , 03 mar 2010 21:50

Ik beheer het gebouw van mijn vriend. dwz heb van hem een volmacht, de contracten staan op mijn naam , het huurgeld wordt op mijn bankrekening gestort,...

Kan ik ook een huurder uitnodigen voor het vredegerecht en daar verschijnen of daar ik niet officieel de eigenaar ben moet het door een advocaat gebeuren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 mar 2010 09:38

U zal hoogstens een verzoeningspoging kunnen inleiden, voor een feitelijk geding huur (verzoekschrift 1344bis/ev GER. W.) zal ofwel de eigenaar ofwel ofwel een advocaat ingeschakeld dienen te worden.
Dat is ten miste mijn ervaring als ik een geding tegen een huurder inspan voor één van de panden van mijn grootmoeder, dit terwijl ik in het bezit ben van notariële algemene lastgeving die me zelfs toelaat de panden te verkopen.
Alles hangt af van wat enerzijds in uw volmacht staat en anderzijds de mening van de vrederechter.

Hopelijk helpt u verder?

j.demoor

#3 , 05 mar 2010 12:00

‘De (ver)huur van andermans goed is niet nietig...‘(Cass. 4 december 1941,Pas. 1941,I,443).

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...”(Burgerlijk Wetboek).

Zo kan een eigenaar een derde volmacht geven om zijn onroerend goed te verhuren.
‘en in zijn naam’ vereist niet dat diens naam in de huurovereenkomst vermeld wordt.

“Art.1344bis...Het verzoekschrift vermeldt,op straffe van nietigheid:...2°.de naam,de voornaam,het beroep en de woonplaats van de verzoeker...5°.de handtekening van de verzoeker...“(Gerechtelijk Wetboek).
Vereist is niet dat ‘de verzoeker’ ook de eigenaar zou zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”