foutieve facturen =>immokantoor te Dilbeek

eefjec
Topic Starter
Berichten: 4

foutieve facturen =>immokantoor te Dilbeek

#1 , 01 mar 2010 19:37

ik huur een appartemen via X [naam immokantoor verwijderd: Vandebos] te Dilbeek. Vorig jaar afrekening ontvangen voor de verwarming. Deze afrekening was foutief. Zo hadden ze een "toevallig" foute berekening gemaakt voor de verdeling van de kosten tussen de vorige huurster en mezelf. Na maanden aan te dringen,te mailen, te bellen kregen we geen antwoord. Na 3 aantekende brieven is deze man langsgekomen en na discussie in orde gekomen. De correcte afrekening volgde en natuurlijk ook de betaling.

Dit jaar weer hetzelfde. Bijvoorbeeld kosten 2 maal tellen van tellers van verwarming, andere kosten die niet verklaard kunnen worden. We hebben een aantal facturen als bewijs opgevraagd. Een deel van de facturen werd afgedekt (lever- en facturatie adres). We hebben de firma gecontacteerd die deze facturen opgemaakt zou hebben maar deze man wou ons niet verder helpen. Dit alles doet ons vermoeden dat er meerdere zaken spelen die niet in orde zijn. Intussen hebben we een klein bedrag gestort als blijk van goede wil en verdere verklaring gevraagd. mijn vriend is langsgegaan en wouden hem niet te woord staan.

Iemand enig idee hoe we verder moeten? BIV, test aankoop zullen gecontacteerd worden!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 01 mar 2010 21:03

Om te beginnen stelt u het kantoor in kwestie aangetekend in gebreke aangezien ze u weigeren de originele facturen voor te leggen zoals art. 1728ter BW van hen verlangt en die van dwingend recht is.
Art. 1728ter. <Ingevoegd> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
U verzoekt het kantoor in kwestie om u binnen de 10 dagen na kennisname een afspraak te bezorgen die binnen de maand na kennisname van het schrijven valt waarop u in de mogelijkheid gesteld zal worden om de facturen te raadplegen en gegevens uit over te nemen indien u dit wenst. (u kan hen, om het makkelijker te maken, in het schrijven zelf reeds een drietal data voorstellen die ergens in de twee laatste weken van Maart liggen)zoals artikel 1728ter, dat van dwingend recht is, u toestaat hetwelk oa. werd bevestigd door het vredegerecht (7de kanton) gent op 22/01/2001, T. Huur 2002, 25.

U laat hen in hetzelfde schrijven weten dat bij gebrek aan antwoord binnen de gestelde periode u een klacht zal indienen bij het BIV tegen beide nummers (zie pb) en verplicht zal zijn om de zaak aanhankelijk te maken bij het lokale vredegerecht om inzage tegen dwangsom en het het tijdig verkrijgen van een correcte afrekening tegen dwangsom te bekomen.

U verstuurt een kopie van het schrijven naar het biv op het adres:

# Beroepsinstituut
# van Vastgoedmakelaars
# Luxemburgstraat 16B
# 1000 Brussel - België

en per fax of email:

Fax: +32 2 503 42 23
# E-mail: info@biv.be

Hopelijk helpt dit u verder?

eefjec
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 02 mar 2010 19:11

dit zal me zeker verder helpen. hartelijk dank voor de informatie!

Reclame

eefjec
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 16 mar 2010 20:37

beste,

wij zijn vandaag langsgeweest in dit Immokantoor en op een heel vriendelijke manier ontvangen. We hebben inzage gekregen in de facturen die voor handen waren. Het probleem was wel dat voor vele bedragen die aangerekend wouden worden geen facturen voor handen waren. één reden die gegeven werd voor bijvoorbeeld de schoonmaak is omdat deze in het zwart zou betaald zijn? dit kan niet echt door de beugel. Verder bleek nog dat op 1 van de facturen die we wel reeds ontvangen hadden, maar waarvan het leveradres afgedekt was, bleek dat dit adres van een ander huis was. Na controle bleek dit een ander eigendom van onze huisbaas te zijn. Dit vinden wij grove fouten en vragen ons af we hier verdere acties kunnen ondernemen via het VIB of via de belastingen?

Rekening houdend met het feit dat mijn vertrouwen vorig jaar op de proef gesteld werd door eveneens foute berekeningen die na veel heen en weer sturen van aangetekende brieven aangepast werd, vragen wij ons af hoever dit bedrog gaat? mijn buurman zit hier reeds vele jaren en vraagt zich af of het mogelijk is met terugwerkende kracht te werken?

Verder heeft dit immokantoor ook vele andere gebouwen in beheer waardoor ons vermoeden doet toenemen dat zij ook vele andere mensen met dit bedrog belasten.
foutieve facturen, bedragen twee maal aanrekenen en allerlei extra's die niet correct zijn.

Het vertrouwen van mijn buurman en mezelf is geschonden , kunnen wij ons huurcontract opzeggen op basis hiervan?

hartelijk dank

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 16 mar 2010 21:14

Indien de kost niet bewezen kan worden door middel van een factuur zit de eigenaar met een reuzengroot probleem... Zwart werk mag aanlokkelijk lijken maar kan hem in een geval als dit zwaar opbreken.

U heeft de fakturen genoteerd die u ten onrechte werden aangerekend? Heeft u hiervan een kopie gevraagd? (U heeft hier echt op, het kantoor kan hiervoor een prijs per pagina vragen)

AS nr 2. :

U bedankt het immokantoor om u zo snel ontvangen te hebben en u inzage in de rekeningen gegeven te hebben. U verzoekt hen, gelet op de geconstateerde fouten a, b, c,d e, enz die duidelijk aantonen dat er ernstige problemen met de huidige afrekening zijn u zo spoedig mogelijk een nieuwe correcte afrekening te bezorgen waarbij, om nogmaals onnodige problemen te voorkomen, alle posten worden gedekt door de benodigde facturen zonder dat hiervan identificatie gegevens zoals leveringsadressen en firma's afgedekt worden.
U verzoekt hen op de meest vriendelijke en hoffelijke wijze om bij het opmaken van die onkostenstaat van elke faktuur zeer goed te verifiËren dat ze effectief wel werd gepresteerd in het gebouw waar jullie huren zodat foutjes zoals met factuur a,b, c, d , e, enz vermeden worden... (Dit geeft u een veel sterkere positie dan een scheldtirade..)

U houdt hen eraan dat ze dergelijke fouten in hun boekhouding volgend jaar ten alle prijze vermijden zodat alle partijen de afrekening op een snelle en correcte wijze kunnen afhandelen en een scenario zoals dit en vorig jaar of de effectieve inschakeling van het gerecht en het BIV onnodig worden.

Met vriendelijke groeten enz...

Wat betreft de kuisvrouw, ze werkt misschien wel in het zwart maar er werd wel gekuist... (ik ken persoonlijk andere situaties met correct ingeschreven kuisvrouwen en firma's)
Ik zou persoonlijk deze kost afwegen tegen diegenen waar u waterdicht en zonder twijfel van kan bewijzen dat ze niets met jullie gebouw te maken hebben.

Wat betreft het opzeggen van het huurcontract:

Gaat het hier om een 3-6-9 of een contract van bepaalde duur?
Wanneer werd dit contract afgesloten?

Tenzij jullie gebruik kunnen maken van art 3 §5 zal er voor het verbreken van het huurcontract een vonnis van de vrederechter noodzakelijk zijn en deze zal terdege rekening houden met art 1728 quater BW:
Art. 1728quater. <Ingevoegd> § 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief.
De teruggave kan evenwel slechts geëist worden voor de bedragen die vervallen zijn en betaald werden tijdens de 5 jaar die aan dit verzoek voorafgaan.
De vordering tot teruggave verjaart door verloop van een termijn van één jaar, zoals bepaald in artikel 2273.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
Wat dan ook inhoudt dat een verbreking niet echt noodzakelijk is. De meest kosteloze oplossing lijkt me elke afrekening met argusogen te controleren (eventueel hetzelfde melden op de andere adressen die u op facturen bent tegengekomen :twisted: ) en met drie maanden op te zeggen vanaf het moment dat dit u geen wederverhuringvergoeding meer kost.( eg uw 3-6-9 contract gaat zijn vierde jaar in op 01/01/2011, dan in 09/2010 uw opzeg versturen die begint op 01/10/2010 om de avond van 31/12/2010 te eindigen)

eefjec
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 16 mar 2010 21:34

er werd ons vandaag gemeld dat we niet verplicht zijn om de bedragen die niet via een factuur bewezen kon worden te betalen. Dus dit vormt geen problemen en betalen we bijgevolg ook niet. Van de facturen die wel voorhanden zijn hebben we een copie, maar dan met afgedekt leveradres, maar waar weldegelijk factuurnummer etc op vermeld staat!

er werd afgesproken dat we dit alles samen nog even konden nakijken en checken, waarna we per mail mochten meedelen met welke bedragen we al dan niet akkoord waren en wouden betalen. Dit komt overeen met bijna geen enkele afrekening... mijn idee is deze mail door te sturen met ook onze visie van de juiste berekening. Maar hiervoor mis ik nog aantal gegevens om alles te kunnen dubbelchecken. zoals bijvoorbeeld het bedrag per hectoliter verwarming warm water. Ik heb deze intussen per mail aan Ista aangevraagd in de hoop hier snel antwoord op te verkrijgen.

het contract werd net 2 jaar geleden afgesloten en is inderdaad een 369. We zouden graag zo snel mogelijk vertrekken in om dergelijke situaties te vermijden. Dit bezorgd voornamdelijk aan mezelf heel veel stress. Ik wens juiste facturen te onvangen om deze dan ook te betalen binnen de afgesproken termijn. Vind het jammer dat voor elke aferekening een hele circus op gang gezet moet worden alvorens we juiste afrekening krijgen. Zeker omdat dit bedrog is en geen toevallige fouten

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 16 mar 2010 22:06

Maak de afrekening in dat geval zo compleet en uitgebreid mogelijk. Dat maakt het des te moeilijker om ze te weerleggen. Als er degelijk gekuist wordt ... zou ik die kosten meerekenen.

Normaliter bezorgt ista de verhuurder of het immokantoor een overzicht per flat. U heeft recht op dit overzicht.

Als er nog zaken telefonisch met de eigenaar of het immokantoor worden afgesproken bevestig je die altijd schriftelijk. (AS of fax) Dan is het aan hen om te betwisten...

Terug naar “Huren”