Ik huur een apartement met serieuze vochtproblemen. De vorige huurster heeft me net verteld dat zij het verlaten heeft met 5 punten tekort voor onbewoonbaarverklaring. Er zijn dus wel degelijk punten waar aan gewerkt moet worden. Ik veronderstel dat er een limiet in tijd hiervoor is? Waar kan ik details krijgen? Bij de huurders daaroor is zelfs een onbewoonbaarverklaring geweest met serieuze werken nadien (zoals waterafvoer langs de muren buiten, leien onderaan de muur om vocht buiten te houden, enz) Ik ben blij dat ik maar voor 1 jaar hier ben, want ik ben heel allergisch voor schimmels... Maar ik wil vooral geen schadevergoeding betalen voor de vochtproblemen.
Verder kan ik bewijs van onderhoud van de chauffageketel eisen? De vorige huurders hebben de eigenaar hiervoor betaald maar ik twijfel dat dit gedaan is. Ik twijfel er aan dat hier in de laatste jaren een onderhoud is gedaan...
Heel dat onbewoonbaarheidsgedoe is een geval van uitermate lange duur, tenzij er zeer akkuut gevaar is. Blijkbaar krijgt de eigenaar in elk stadium nog ruimschoots de tijd om veranderingen te doen. De procedure is dus lang en omslachtig. Woondienst controle > controle Vl. Gewest > terug controle woondienst enz.. en in elk tussenstadium dus mag er gereageerd worden door de betrokken partijen, en volstaat een, hoe klein ook, teken van goede wil van de eigenaar om de procedure te vertragen zodat de officiele onbewoonbaarheid door de burgemeester niet toegestaan word. Ik wil er wel bijzeggen dat 15 punten theoretisch voldoende zijn, en bitter weinig in feite om een woning onbewoonbaar te maken.
Als je als huurder de technieker die de controle doet op een aantal zaken wijst die hij normaal misschien niet zou zien, zit je in no-time op 3 x het minimum van 15 punten.
Enkel een zeer koppige en onwillige verhuurder zal zijn woning onbewoonbaar verklaard zien, omdat hij telkens nog mag reageren om de procedure niet te laten doorgaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard