Verzoekschrift aan verhuurder, meerdere huurders

Seth
Topic Starter

Verzoekschrift aan verhuurder, meerdere huurders

#1 , 26 feb 2010 16:48

Een verzoekschrift aan de verhuurder opstellen opdat hij voor moet komen bij het vredegerecht.

ik vraag mij af, of elke huurder dit apart moet doen of dat bijvoorbeeld 3 huurders ineens een verzoekschrift kunnen ondertekenen en hun verzoeken/eisen kenbaar kunnen maken.

daarnaast, zou dit uitdoen of het misschien juist verzwakken.

Mvg,

Seth

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 feb 2010 17:48

Als jullie eensgezind hetzelfde denken niet aarzelen en gezamenlijk dat verzoekschrift indienen. Dat geeft al een zeer duidelijk signaal naar de verhuurden én de vrederechter toe.

Bovendien valt het te overwegen om met drie huurders tezamen een advocaat in de arm te nemen en de kosten te delen indien de reden tot het naar de vrederechter ernstig genoeg is.

JohnD

#3 , 26 feb 2010 20:29

Laat mij duidelijk zijn: elke huurder dient afzonderlijk naar de vrederechter te stappen.

In het buitenland is dit niet zo en kunnen huurders zich groeperen.

Een aantal jaren geleden heeft Test-Aankoop zijn leden een petitie laten tekenen, zodat eindelijk ook in Belgie de Class-Action wet er door kwam. Voor sommige zaken word zoiets door de rechtbank aanvaard (denk aan Lernhout en onlangs Fortis).

Dit is dus nog echter niet veralgemeend, en huurders kunnen zich dus nog niet groeperen om een rechtszaak tegen een en dezelfde verhuurder te starten.

Ik hoef er hopelijk geen tekeningetje bij te maken dat slechte verhuurders en huisjesmelkers hier doodsbang van zijn. Het is als een zwaard van Damocles boven hun hoofd.

Natuurlijk en dit is goed om weten kan je als huurder steeds een zaak aanspannen tegen een verhuurder, als nadien er een uitspraak volgt door de vrederechter kan de volgende huurder zich beroepen op jurisprudentie en gebruik maken van de uitspraak van de rechter, voor zover het dezelfde zaak betreft.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 26 feb 2010 21:48

Wie praat hier over class action? Voor een vredegerecht??

Als een groep van bewoners tegen één bepaalde partij één of meerdere specifieke verzoeken wil richten middels een geding kunnen ze dat perfect. Het enige waar je voor dient te zorgen is dat er geen verwatering optreed in de klachten en de geëiste punten.

ik heb persoonlijk reeds met meerdere mede-eigenaars tegen een syndicus met één verzoekschrift opgetreden, met 34 eigenaars van een verkaveling tegen een watermaatschappij, met 6 eigenaars tegen een boer die het mestdecreet op velden achter onze woningen aan zijn laars veegde...

Onder classaction wordt wat geheel anders verstaan, dat is een stelsel van regels en wetten die de advocaten de mogelijkheid biedt om benadeelden op te roepen zich bij hen te melden, om de bedrijven of instellingen in kwestie te verplichten gedeeltes van hun administratie, bedrijfsprocessen, geldstromen en dies meer open te stellen voor onderzoek door de verdediging.

Het recht zich te verenigen ligt verankert in de Belgische grondwet, die houdt automatisch ook in het recht zich juridisch te verenigen tegen een andere partij.

Het succes van de weinige rechtszaken in België reeds gevoerd die een aantal uiterlijke kenmerken van het Amerikaanse class action systeem hebben overgenomen is een geheel ander verhaal. Geen enkele van deze zaken is verloren omdat men in België het recht niet zou hebben zich te verenigen voor een rechtszaak, dan hadden Modrikamen, Deminor en een groot aantal anderen nooit de gelegenheid hebben gekregen om hun zaak voor de rechtbank te brengen maar zouden ze onmiddellijk zijn buitengebonjoerd en hoogstwaarschijnlijk geroyeerd.

Trouwens in het geding tegen Citibank heeft deze wel een ernstig succes opgeleverd, zeker als je er rekening mee houdt dat 95% van diegenen die het geding hebben aangespannen zonder aarzelen het minnelijk voorstel van Citibank aanvaard hebben.

JohnD

#5 , 26 feb 2010 23:23

Het succes van de weinige rechtszaken in België reeds gevoerd die een aantal uiterlijke kenmerken van het Amerikaanse class action systeem hebben overgenomen is een geheel ander verhaal. Geen enkele van deze zaken is verloren omdat men in België het recht niet zou hebben zich te verenigen voor een rechtszaak, dan hadden Modrikamen, Deminor en een groot aantal anderen nooit de gelegenheid hebben gekregen om hun zaak voor de rechtbank te brengen maar zouden ze onmiddellijk zijn buitengebonjoerd en hoogstwaarschijnlijk geroyeerd.

Trouwens in het geding tegen Citibank heeft deze wel een ernstig succes opgeleverd, zeker als je er rekening mee houdt dat 95% van diegenen die het geding hebben aangespannen zonder aarzelen het minnelijk voorstel van Citibank aanvaard hebben.
Ik heb dan ook gezegd dat er uitzonderingen zijn waar dit toegestaan word. Het is echter geen algemene regel, en geintegreerd in de wetgeving. Dat is het wat ik bedoel. Trouwens spreek je hier TA tegen die duidelijk beweren dat huurders zich niet kunnen groeperen tegen een verhuurder. Het kan zijn dat jouw ervaringen anders zijn. Ik kan me enkel baseren op hetgeen men mij gezegd heeft. Dus volgens jou kunnen huurders zich groeperen om met een enkele rechtszaak, want dat is het wat ik bedoel, samen een geding aan te spannen tegen een verhuurder ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 27 feb 2010 00:16

Grondwet

Art. 11. Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden.

Art. 23. Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden.
Daartoe waarborgen de wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel, rekening houdend met de overeenkomstige plichten, de economische, sociale en culturele rechten, waarvan ze de voorwaarden voor de uitoefening bepalen.
Die rechten omvatten inzonderheid :
1° het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid in het raam van een algemeen werkgelegenheidsbeleid dat onder meer gericht is op het waarborgen van een zo hoog en stabiel mogelijk werkgelegenheidspeil, het recht op billijke arbeidsvoorwaarden en een billijke beloning, alsmede het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen;
2° het recht op sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid en sociale, geneeskundige en juridische bijstand;
3° het recht op een behoorlijke huisvesting;

4° het recht op de bescherming van een gezond leefmilieu;
5° het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing.

Art. 27. De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen.

Art. 28. Ieder heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, bij de openbare overheden in te dienen.

JohnD

#7 , 27 feb 2010 11:45

Wel, ik zal hun deze tekst eens voorleggen en hun commentaar eens posten.

Ik wel wel benadrukken dat het in verband met groeperen van meerdere huurders om een enkele rechtszaak tegen een enkele verhuurder aan te spannen gaat, want in tegendeel hiermee en zoals gezegd en in de 2 voorbeelden die ik gaf is dat wel toegestaan. Anders zijn we over andere zaken bezig.

Ik wil hier dan nog wel even terloops vermelden dat de huurdersbond mij gezegd heeft dat dit ook niet ging.

Word vervolgd ..

Seth
Topic Starter

#8 , 30 mar 2010 14:08

Bedankt voor jullie antwoorden.
Maar er is dus geen uitsluitsel, samen een verzoekschrift ondertekenen bij de overheid lijkt me eerder een petitie of een klacht.
Bijvoorbeeld bewoners rond een spoor die niet willen dat daar een goederentrein over komt rijden die een petitie bij het staatstreinbedrijf indienen...

Hoe dan ook, alle huurders heb een ingebrekestelling verstuurd, toen daar geen reactie op kwam hebben ze rolrecht bij de rechtbank betaald na het indienen van een verzoekschrift.
De afspraak was dit één voor één te doen.
Na twee verzoekschriften binnen te krijgen heeft de verhuurder een minnelijke schikking getroffen met de huurders en is vonnis van doorhaling op de rechtbank toegepast voor de zaken die al op rol geplaatst waren.

Eind goed al goed dus...

Terug naar “Huren”