huurder veroordeeld! Wat nu?

EMW
Topic Starter

huurder veroordeeld! Wat nu?

#1 , 22 feb 2010 22:02

Inzake achterstallige huur heb ik zopas een vonnis bekomen dat de huurder veroordeeld tot het betalen van de achterstallige huurgelden, de huurovereenkomst ontbindt, de huurder veroordeeld tot het betalen van een verbrekingsvergoeding, alle voorbehoud maakt voor huurschade, de verhuurder machtigt de huurwaarborg in ontvangst te nemen en te reserveren voor huurschade, …

Maar wat moet ik nu doen?

De huurder heeft één maand om hoger beroep aan te tekenen.

Is het beter om nu rustig af te wachten tot deze maand voorbij is en alsdan het vonnis laten betekenen door gerechtsdeurwaarder waarna ik één maand na betekening van het vonnis kan laten overgaan tot tenuitvoerlegging van het vonnis?

Kan de huurder na één maand te wachten ,bijv. na betekening van het vonnis nog hoger beroep aantekenen? Of is dan reeds de beroepstermijn verstrekken?

Alvast bedankt voor alle nuttig advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 feb 2010 22:12

Behoudens enkele uitzonderingen bedraagt de termijn om hoger beroep in te stellen 1 maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis op straffe van verval.

Het vonnis dient dus eerst betekend te worden vooraleer de termijn tot beroep begint te lopen. Dit weerhoudt de tegenpartij er natuurlijk niet van de mogelijkheid om reeds beroep aan te tekenen voordat het vonnis werd betekend.

Werd het vonnis uitvoerbaar bij voorraad verklaard? Was de tegenpartij aanwezig of had deze verstek laten gaan?

Ps: ik de twee andere identieke posts in hetzelfde subforum verwijderd.

EMW
Topic Starter

#3 , 22 feb 2010 23:10

Ik noteer dat de beroepstermijn begint te lopen vanaf betekening vonnis.

Het vonnis blijkt uitvoerbaar niettegenstaande enig rechtsmiddel…

Maar ondertussen hebben de huurder alweer betaald. Doch dit zijn en blijven geen stabiele huurders die ik liever kwijt dan rijk ben.

Wat is uw/jullie ervaring/advies?

Let wel we zitten op dit ogenblik zonder huurovereenkomst gezien de huurderovereenkomst vanaf datum vonnis werd ontbonden!
Derhalve dienen huurders vanaf maart een bezettingsvergoeding te betalen.

Reclame

Vandebos

#4 , 22 feb 2010 23:19

Persoonlijk? Geen genade.

Als uw huurders u zover hebben gedreven dat u uw gelijk hebt moeten halen bij de rechtbank, dat deze u op alle punten gelijk heeft dienen te geven dan heeft u uiteindelijk slechts één keuze en dat is het vonnis laten betekenen en duidelijk maken dat het uitgevoerd zal worden.

Het kan zijn dat ze nu betalen, maar dan blijft de vraag, voor hoelang?

Bovendien is er, zoals u terecht opmerkt, geen huurovereenkomst meer.

Neen, even door de zure appel bijten, van uw hart een steen maken en het vonnis samen met een bevel tot uitzetting laten betekenen. In dergelijke situaties is de korte pijn duizend maal beter dan enig ander middel.

Vandebos

#5 , 22 feb 2010 23:23

Maar ondertussen hebben de huurder alweer betaald. Doch dit zijn en blijven geen stabiele huurders die ik liever kwijt dan rijk ben.
Om eventjes een extreme vergelijking te maken: iemand die in stomdronken toestand uw familie doodrijdt maar die vanaf de dag dat hij is veroordeeld geen druppel alcohol meer aanraakt, gaat u daarvoor ook een gewonnen geding laten vallen?

Terug naar “Huren”