huur kot opzeggen

lieneda
Topic Starter

huur kot opzeggen

#1 , 22 feb 2010 19:05

Mijn dochter wil haar sudies stopzetten en is al uitgeschreven aan de universiteit. Eén probleem : ze zit vast aan een kot tot 1 oktober 2010.
Wij kunnen moeilijk de huur blijven betalen daar één van de ouders sinds kort werkloos is. Bestaat er een mogelijkheid om het contract te verbreken, eventuele met een schadevergoeding ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 feb 2010 20:35

Al gaan praten met de kotbaas?

De huur van een kot valt onder de gewone huurwetgeving, niet deze van hoofdbewoning. U zal dus het huurcontract nauwgezet dienen te lezen. Contacteer eventueel de stedelijke kotdienst.

artemis

#3 , 23 feb 2010 10:59

Hebt u het contract goed nagelezen?
Veel studentencontracten laten een opzeg van 1 maand toe bij stopzetting van de studies.

Over welke stad gaat het?

Reclame

lieneda
Topic Starter

#4 , 23 feb 2010 12:13

het gaat over een hangeschreven contract waar geen opzegperiode in vermeld staat. Stad is Gent.

Vandebos

#5 , 23 feb 2010 12:20

Ik zou al eens kijken of het voldoet aan deze voorwaarden:

http://www.gent.be/docs/Diensten%20van% ... ningen.pdf

Kan altijd als pasmunt gebruikt worden.

Vandebos

#6 , 23 feb 2010 12:25

Art. 1758 BW. De huur van een gemeubileerd appartement wordt geacht te zijn aangegaan bij het jaar, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per jaar;
Bij de maand, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per maand;
Bij de dag, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per dag.

Kan eventueel ook helpen.

artemis

#7 , 23 feb 2010 13:00

Hmm, van Gent ben ik niet zo op de hoogte maar ik zou zeker eens contact opnemen met de plaatselijke Kotdienst. mogelijk is dat op dit adres:

http://www.gent.be/eCache/THE/1/660.cmVjPTQ0NzUw.html

Zij zouden kunnen bemiddelen.
In bv Antwerpen is er een groot tekort aan studentenkamers en heeft de kotdienst zelfs een wachtlijst en zouden er meteen kandidaten moeten zijn.
In Gent kan dat heel anders zijn.

Terug naar “Huren”