verhuurd zonder registratie

lescytises
Topic Starter

verhuurd zonder registratie

#1 , 21 feb 2010 16:51

01/2008 verhuur ik een appartement in mijn huis, dit met een niet geregistreerd contract van 1 jaar.Na 10 maand wil de huurder vertrekken en stelt voor een nieuwe huurder te zoeken. Ik ga akkoord . Met de nieuwe huurder maak ik een niet geregistreerd contract, dit op 12/08.Ik heb de huur niet opgeslagen maar op papier met de nieuwe huurder overeen gekomen de index aan te passen op 02/2009, zoals ik met de vorige huurder zou hebben gedaan.
In januari 2010 gaat de huurder naar een adviesbureau, deze zeggen dat de indexering niet geldig is. Door het feit dat het contract niet is geregistreerd, krijg ik een aangetekende opzeg van de huur. De huurder blijft nog 1 maand, maar het is nu 21 februari en hij heeft de laatste huur niet betaald.Wat kan ik nu doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 feb 2010 17:07

Bij het afsluiten van een contract van bepaalde duur heeft het al dan niet registreren van de overeenkomst geen enkele invloed. De wetgeving voorziet enkel dat bij niet geregistreerde 3-6-9 de klassieke opzegmogelijkheden en boetebedingen voor de huurder niet gevolgd dienen te worden.

Bij een contract van bepaalde duur is dit artikel specifiek uitgesloten. (art 3 §6 sluit art 3 §5 uit.)

Opgelet in theorie kan u vanwege de niet registratie wel veroordeeld worden tot een boete van € 250.

Het is correct dat de huur in dit contract nog niet geïndexeerd mag worden. Indexering kan ten vroegste 1 jaar na het in werking treden van het contract (artikel 6 huurwetgeving), in uw geval dus op 12/09 (ervan uitgaand dat de huurder op 12/08 reeds in het pand woonde?)

Welk type van contract hebt u afgesloten met de huurder? een 3-6-9 of een contract van bepaalde duur?

Wat betreft de laatste maan huur zal u ofwel met wederzijds akkoord een deel van de waarborg gebruiken, hetzij naar de vrederechter dienen te stappen om middels vonnis een deel van de waarborg voor dit doel te mogen gebruiken.

Hopelijk helpt dit u reeds verder?

lescytises
Topic Starter

#3 , 21 feb 2010 18:40

het contract was voor 1 jaar, en ik vrees dat de huurder geen waarborg op een rekening heeft geplaatst.
Kan men dag geen onderling overeenkomst tekenen, die afwijkt van de wet. De huurder had hierdoor dan toch 2 maand een lagere huur

Reclame

Vandebos

#4 , 21 feb 2010 19:10

Een contract van bepaalde duur kan niet verbroken worden tenzij:

- het gebeurt met wederzijdse toestemming van beide partijen,
- er in het huurcontract een beding is opgenomen dat expliciet opzegmogelijkheden voor een contract van bepaalde duur voorziet;
- er een vonnis of beschikbare titel is die de verbreking vordert.

In uw geval is er een ander probleem, het huurcontract van 1 jaar werd niet verlengd en werd niet drie maanden voor het einde ervan opgezegd? Dan is dit contract van bepaalde duur overgegaan in een 3-6-9 volgens art 3 §6 van de huurwetgeving.
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W>
Vanaf dat ogenblik is artikel 3 §5 weer volop van kracht, dus ook het beding dat geen opzeg en geen schadevergoeding mogen geëist worden als het contract niet werd geregistreerd.

Wat betreft de maand achterstal zal u eerst de huurder aangetekend in gebreke dienen te stellen wegens het niet betalen van de huurgelden en hem tot het einde van de maand geven (of 10 dagen) na kennisname van het schrijven om de verschuldigde sommen te storten. Dat indien deze niet worden gestort zoals gevraagd er op zijn kosten naar het vredegerecht gestapt zal worden om deze sommen bij vonnis te bekomen.

Neen, u kan dit niet op een "andere manier regelen", de wetgeving dienaangaande is van dwingend recht.

moraal van het verhaal:

- altijd gebruik maken van de gratis registratie,
- Niet verhuren zonder waarborg.

JohnD

#5 , 21 feb 2010 23:25

het contract was voor 1 jaar, en ik vrees dat de huurder geen waarborg op een rekening heeft geplaatst.
Kan men dag geen onderling overeenkomst tekenen, die afwijkt van de wet. De huurder had hierdoor dan toch 2 maand een lagere huur
Dit komt alles nogal verward over. Hoe kan dat nu dat u niet weet of uw huurder een waarborg op een rekening geplaatst heeft of niet ? Verder zegt u
Met de nieuwe huurder maak ik een niet geregistreerd contract, dit op 12/08. Ik heb de huur niet opgeslagen maar op papier met de nieuwe huurder overeen gekomen de index aan te passen op 02/2009, zoals ik met de vorige huurder zou hebben gedaan.
In januari 2010 gaat de huurder naar een adviesbureau, deze zeggen dat de indexering niet geldig is. Door het feit dat het contract niet is geregistreerd, krijg ik een aangetekende opzeg van de huur. De huurder blijft nog 1 maand, maar het is nu 21 februari en hij heeft de laatste huur niet betaald.Wat kan ik nu doen?
U hebt uw laatste huurder gedurende een vol jaar een indexverhoging laten betalen die hij u wettellijk niet verschuldigd was. Tenzij die laatste huurder die indexaanpassing vanaf 2/09 niet bijbetaald heeft. Dit is niet duidelijk tot hiertoe, maar ik neem aan dat hij die wel betaald heeft, anders was hij niet naar een adviesbureau (huurdersbond ?) gestapt. In feite had u aan uw nieuwe huurder een hogere huurprijs dienen te vragen vanaf het begin. Uw huurder is weg en het verschil tussen de laatste maand huur en hetgeen u hem gedurende een heel jaar teveel hebt aangerekend is dus het bedrag dat hij u nog schuldig is. Reken dat uit en stel u de vraag of dat de moeite loont om naar het vredegerecht te stappen, waar u misschien nog een boete kan krijgen voor het 2x achtereenvolgens niet registreren van een huurkontrakt !
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”