verhuurd handelspand kopen: opzeg huur-inzage huurcontract?

3399AAaa
Topic Starter

verhuurd handelspand kopen: opzeg huur-inzage huurcontract?

#1 , 18 feb 2010 16:24

2 vragen:

1/als iemand een verhuurd handelspand wil kopen (het is nu een winkel) om dat pand zelf als handelspand te gaan gebruiken, klopt het dan dat die nieuwe eigenaar de huurder kan uitzetten mits opzeg van een jaar?

het gaat om een handelshuur die in 2007 nog werd verlengd en die zou aflopen in 2016. De huurhernieuwing werd dus niet geweigerd door de huidige eigenaar.

De handelshuurwet vermeldt wel een aantal overgangsbepalingen vanaf artikel 33. Maar de bepalingen zijn me allerminst duidelijk en in de voorgaande artikelen wordt er altijd gesproken over de hypothese van "een toegestane huurhernieuwing die werd geweigerd", en dat is hier dus niet het geval.

2/Het gaat om een openbare verkoop: mag de potentiële koper het bestaande huurcontract opvragen bij de notaris?

Dank alvast!
Plus est en vous

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 18 feb 2010 17:30

Ik dacht na het verstrijken van elke driejarige periode, met een opzeg van één jaar en alleen om er zelf (of verwanten) handel in te drijven. De huurder kan altijd vroeger opzeggen.

Het lijkt mij maar logisch dat de potentiële koper het huurcontract kan inkijken om de voorwaarden te kennen. Je wil tenslotte geen kat in een zak kopen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2010 18:11

§ 6. Overdracht van het gehuurde goed.

Art. 12.
Zelfs wanneer het huurcontract het recht voorbehoudt om de huurder uit het goed te zetten in geval van vervreemding, mag hij die het verhuurde goed om niet of onder bezwarende titel verkrijgt, de huurder slechts eruit zetten in de gevallen vermeld onder 1°, 2°, 3° en 4° van artikel 16, en mits hij de huur opzegt, één jaar vooraf, en binnen drie maanden na de verkrijging, met duidelijke opgave van de reden waarop de opzegging gegrond is, alles op straffe van verval.
Hetzelfde geldt wanneer de huur geen vaste dagtekening heeft verkregen vóór de vervreemding, ingeval de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden in gebruik heeft.
Art. 12 is enkel van toepassing als de huurovereenkomst een bepaling bevat die opzeg van de huur door de koper mogelijk maakt. Als dat niet het geval is moet de koper de huurovereenkomst eerbiedigen, zoals de oorspronkelijke verhuurder dit moest doen.

scorpioen

Reclame

3399AAaa
Topic Starter

#4 , 18 feb 2010 19:29

Ja, ik denk dat ik het nu begrijp: het eerste zinnetje van artikel 16 moet je natuurlijk niet meelezen voor de toepassing van artikel 12, het is enkel de opsomming van 1° tot 4° die moet gelezen worden...

Dankuwel.
Morgen eens informeren of we dat huurcontract kunnen inkijken. Enerzijds zou ik denken dat dat een inbreuk op de privacy van de contractspartijen kan zijn....ook een curieuzeneus zonder ernstige bedoelingen kan dat dan opvragen....anderzijds inderdaad: je kan toch geen kat in een zak kopen.
Plus est en vous

Terug naar “Huren”