Geen waarborg, geen huur...

Stino
Topic Starter

Geen waarborg, geen huur...

#1 , 12 feb 2010 17:05

Hallo,

Ik heb een contract van 1 jaar afgesloten met een jong koppeltje (hij heeft geen Belgisch paspoort, zij wel en beiden hebben getekend). Het contract is geregistreerd en werd begin dit jaar getekend.

Op de dag dat de waarborg moest betaald worden alvorens de sleutel te krijgen zeiden ze op het moment van tekenen bij de bank dat ze het geld 2 dagen later pas konden vrij maken. Ik ben toen (dom geweest) gezegd dat dat ok was en hen de sleutel gegeven.

Een maand later was de eerste huur en de waarborg nog steeds niet voldaan.

Na lang aandringen is de eerste maand huur betaald, de 2de maand is nooit betaald en de waarborg ook niet. Ze maken (als ze opnemen) altijd valse beloftes, afspraken waarbij we uiteindelijk voor een gesloten deur staan en ze niet opendoen noch de telefoon opnemen... We hebben intusssen ook ontdekt dat ze nog steeds niet geregistreerd staan als wonende op dat adres.

Ik heb ze nu een aangetekende brief gestuurd met een kopie per gewone post. Aangezien hun brievenbus uitpuilt van de post en ze nooit opendoen neem ik aan dat ze deze nooit gaan afhalen en de kopie per gewone post gestuurd ook niet zullen lezen.

Ik ben intussen ook naar een deurwaarder geweest om een dagvaarding aan te vragen en een verdrijving aan te vragen.

Beiden werken in de horeca, wit of zwart weet ik niet.

Heeft er iemand een idee wat ik nog kan ondernemen, indien ze tot uitdrijving veroordeeld worden zal ik dan ooit mijn geld zien als ze officieel geen inkomen hebben?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 feb 2010 17:21

een uitdrijving zal u slechts kunnen bekomen via een procedure bij de vrederechter.
Het uitdrijven zelf zal pas 31 dagen na het betekenen van het vonnis door de deurwaarder kunnen gebeuren door een deurwaarder zelf.
De kosten van de uitdrijving zal u dienen voor te schieten (€ 900-1500)
Wat u hier hoogstwaarschijnlijk van gaat terugzien? Niets, maar hoe langer je ze in het pand laat hoe groter dat niets wordt...

Stino
Topic Starter

#3 , 12 feb 2010 19:16

Bedankt voor je antwoord.

Dus kortom wil dit zeggen dat ik
a. mijn lening maandelijks voor dat appartement betaal
b. geen huur ontvang voor de voorbije maand en de toekomstige maanden tot uitdrijving
c. zij mogelijk nog een deel afbreken + verkopen van het meubilair (mijn eigendom)
d. de kosten ga hebben van een deurwaarder + uitdrijving, ongeveer 3000 euro

Wat gaat er met mij gebeuren als ik gewoon de sloten vervang? Als dit slechts een straf is van een paar duizend euro is de keuze heel snel gemaakt...

Reclame

tianneke

#4 , 12 feb 2010 19:24

Helaas wel...

wij kregen zelfs geen enkel begrip van de vrederechter voor het feit dat wij de lening moesten betalen en zij de huur niet...ze kregen een schikking, ons kostte het veel eurotjes, maar het had nog erger kunnen zijn...

Zijn de huurders er gedomicilieerd?

Stino
Topic Starter

#5 , 12 feb 2010 20:26

Ze zijn er zelfs niet gedomicilieerd neen... Wat is een schikking? Toch geen mindering in betaling van de huur of zo?

Bedankt!

Vandebos

#6 , 12 feb 2010 21:16

Bedankt voor je antwoord.

Dus kortom wil dit zeggen dat ik
a. mijn lening maandelijks voor dat appartement betaal
b. geen huur ontvang voor de voorbije maand en de toekomstige maanden tot uitdrijving
c. zij mogelijk nog een deel afbreken + verkopen van het meubilair (mijn eigendom)
d. de kosten ga hebben van een deurwaarder + uitdrijving, ongeveer 3000 euro

Wat gaat er met mij gebeuren als ik gewoon de sloten vervang? Als dit slechts een straf is van een paar duizend euro is de keuze heel snel gemaakt...
a. klopt
b. klopt hoogstwaarschijnlijk
c. klopt, maar hier kan u wel klacht wegens diefstal en ontvreemding indienen mocht er meubilair verdwijnen. (het nut hiervan als je tegenwoordig tot meer dan drie jaar effectief veroordeelt hoeft te worden vooraleer de binnenkant van een cel te zien laat ik in het midden)
d. neen, het dagen van de huurder voor het gerecht kost u een kleine € 40. Voor een dergelijke open en shut case is een advokaat niet nodig. (een verzoekschrift met daarin het niet betalen van huur, niet deponeren van een waarborg, niet domiciliëren zoals contractueel vastgelegd en hoogstwaarschijnlijk het niet afsluiten van een huurdersbrandverzekering zijn meer dan genoeg elementen om een dergelijk geding zonder hulp te winnen) de betekenis van het vonnis en de uitzetting die zullen u een goede € 900-1500 kosten. (eventjes gaan informeren bij de verschillende deurwaarders in de regio kan dus de moeite lonen)

Een schikking is dat jullie bij de vrederechter tot een akkoord komen waarmee het contract kan worden verbroken. In uw geval lijkt het echter meer dan waarschijnlijk dat u huurders gewoon hun kat sturen..

Stino
Topic Starter

#7 , 12 feb 2010 21:25

Wel het probleem in het vredegerecht zit als volgt: als je alles via het vredegerecht wil doen dan moet je een bewijs voorleggen dat ze effectief wonen in het appartement volgens de stad. Aangezien ze daar niet gedomicilieerd zijn kan de stad dit bewijs niet afleveren en kunnen we niet via de standaard (en goedkopere) weg gaan. Daarom heeft het vredegerecht ons aangeraden om onmiddellijk te beginnen met een deurwaarder voor een dagvaarding.

Indien de rechter uitspreekt dat de kosten moeten betaald worden, kunnen deze dan zowieso op hun toekomstig loon verhaald worden of is het echt fluiten erachter?

Bedankt!

Vandebos

#8 , 12 feb 2010 21:29

Een loonbeslagsprocedure is met een vonnis natuurlijk mogelijk, maar ervaring als verhuurder leert me dat u ofwel de laatste in een lange rij zal zijn ofwel dat er onvoldoende officieel loon is om beslag te laten leggen.

Een geding via dagvaarding wil effectief zeggen dat er nog eens extra dagvaardingskosten bijkomen deze zullen echter geen € 1500 bedragen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 feb 2010 11:19

U kan via de kwartieragent vragen hen ambtshalve in te schrijven -
Mogelijk hebben ze nog een vroeger adres - daar moeten ze dan ambtshalve worden afgeschreven.

Weet wel dat iemand die ambtshalve is afgeschreven AACB in vakjargon.
Na enige tijd geen officiële brieven meer kan krijgen - dus ook niet meer in orde zal zijn met onder meer ziekenkas - SIS kaart ... dus alle bijkomende vergoedingsmogelijkheden vallen plots weg - ook OCMW - en dan alle sociale vergoedingen ... werken ??

en niet vergeten
Koninklijk besluit van 22 december 2003 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van de overtredingen van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en zijn uitvoeringsbesluiten
Artikel 5 : Indien de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft en één of meerdere overtredingen bij dezelfde gelegenheid te zijnen laste zijn vastgesteld, mag de geïnde som niet hoger zijn dan 750 euro. ....enz.

oeps

#10 , 13 feb 2010 22:36

Ik heb dat ook eens gehad en heb toen gewoon alle sloten veranderd
en hun huurcontract vernietigt,en ben blij dat ik dat gedaan heb want dat stel waren oplichters!
Heb er nadien een week sms'jes van gekregen(zelfs voor te bellen hadden
ze geen geld over) en nadien geen last meer van gehad.
Opgeruimd staat netjes!

Terug naar “Huren”