Overnemer handelspand betaald huur niet

Deeske
Topic Starter

Overnemer handelspand betaald huur niet

#1 , 12 feb 2010 07:19

Na 2 jaar een zaak uit te baten besloot ik deze over te laten. Aangezien ik een huurcontract voor 3jaar had wou de eigenaar geen nieuw contract maken maar bleef ik dus verantwoordelijk voor het huurcontract. Met de huurbaas had ik de mondelinge afspraak dat deze me op de hoogte zou brengen als de nieuwe huurder niet of te laat zou betalen. Dat heeft ze dus niet gedaan en zij heeft naar haar zeggen het contract laten verbreken omdat de nieuwe huurder als 6 maanden niet betaald had. De huurder beweerd wel betaald te hebben. En mijn huurwaarborg krijg ik dus niet terug. Kan dit zomaar? Zonder mij op de hoogte te brengen over verbreking?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 feb 2010 10:37

U zal aan de onderhuurder de bewijzen dienen te vragen dat hij effectief betaald heeft.

j.demoor

#3 , 13 feb 2010 10:35

“Art.3.De duur van de handelshuur mag niet korter zijn dan negen jaar...De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van elke driejarige periode,mits hij zes maanden tevoren opzegt...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

Hieruit leid ik af dat u een contract van negen jaar hebt,doch gebonden blijft tot de lopende driejarige periode verstreken is EN mits tijdig en correct op te zeggen.

“Art.10.Het verbod om de huur aan anderen over te dragen of om een onroerend goed of een gedeelte van een onroerend goed in onderhuur te geven, kan geen beletsel zijn voor een overdracht of een onderverhuring die samen geschiedt met de overdracht of de verhuring van de handelszaak en slaat op de gezamenlijke rechten van de hoofdhuurder...”(Handelshuurwet).

“Art.11.I. Bij overdracht van de gezamenlijke rechten van de hoofdhuurder, wordt de overnemer rechtstreekse huurder van de verhuurder. Volledige onderverhuring, samengaande met overdracht van de handelszaak, wordt gelijkgesteld met overdracht van de huur...III. De oorspronkelijke huurder blijft hoofdelijk gehouden tot alle uit de aanvankelijke huur voortvloeiende verplichtingen.”(Handelshuurwet).

‘de overnemer rechtstreekse huurder van de verhuurder‘ houdt in dat de verhuurder diens huur gerechtelijk kan doen ontbinden,zonder tussenkomst van de oorspronkelijke huurder.

‘De oorspronkelijke huurder blijft hoofdelijk gehouden tot alle uit de aanvankelijke huur voortvloeiende verplichtingen‘ houdt in dat de verhuurder zijn rechten op de waarborg van de oorspronkelijke huurder kan doen gelden mits te bewijzen dat de overnemer tekort kwam aan zijn verplichtingen en in die mate.

Maan uw verhuurder aan u die tekortkomingen te bewijzen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn en deel hem daarin mee dat u bij ontbreken van dit bewijs gerechtelijke vrijgave vordert van uw hele borgsom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”