Huur appartement en contract ivm kleuren op de muren

Patries
Topic Starter

Huur appartement en contract ivm kleuren op de muren

#1 , 11 feb 2010 15:22

Hallo,

Wij gaan een appartement huren per 1 maart, de slaapkamers zijn echt knalrood geschilderd wat dus een zeer grote klus is om deze in een lichte kleur terug te krijgen. Nu hebben wij deze week de huurovereenkomst getekend en daarin staat dat we de muren bij vertrek in een lichte kleur moeten achterlaten. Oke prima, de huidige huurder heeft precies dezelfde huurovereenkomst. Dus ik vroeg net na of deze muren nou zeker weten terug in een lichte kleur werden geschilderd. Toen gaf de makelaar aan dat ze dat nog zou nog moest bespreken. Als dat niet zo gebeuren zou de verhuurder een bedrag kunnen inhouden van zijn waarborg, maar ja daar heb ik dan natuurlijk helemaal niets aan.

Kan ik een financiele vergoeding eisen als dit niet gebeurd of eisen dat dit wel gebeurd?

Alvast bedankt,

Patruicia

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 feb 2010 15:45

De verhuurder kan een som inhouden op de waarborg van de huidige huurder of de huidige huurder kan dit nog in orde brengen vooraleer hij het pand verlaat.

Indien noch de huurder noch de verhuurder de muren een lichte kleur geeft dient u dit zeer specifiek te laten vermelden in uw intredende plaats beschrijving en onder de bijzondere voorwaarden in het huurcontract te laten opnemen. (kwestie van die clausule te annuleren)

Terzijde, er bestaan tegenwoordige zeer goed dekkende verven die in 2 lagen dat rood volledig wegsteken. Deze zijn natuurlijk niet goedkoop... Aan de andere kant opent een knalrode slaapkamer natuurlijk perspectieven... :twisted:

tianneke

#3 , 11 feb 2010 16:01

Een slaapkamer perfect voor Valentijn :lol:

Ik ben een donker blauwe :x slaapkamer in het licht aan het schilderen (beigegrijs)...twee lagen Hubo verf (33 euro/5l) en je ziet er niets meer van :D

Reclame

artemis

#4 , 11 feb 2010 17:46

Indien noch de huurder noch de verhuurder de muren een lichte kleur geeft dient u dit zeer specifiek te laten vermelden in uw intredende plaats beschrijving en onder de bijzondere voorwaarden in het huurcontract te laten opnemen. (kwestie van die clausule te annuleren)
Maar daar ben je natuurlijk niet veel mee als je geen rode slaapkamer wil...

Het is niet ondenkbaar dat als de huidige huurder niet herschildert en er een deel van zijn waarborg wordt ingehouden, de verhuurder zal proberen het daarbij te laten...
Vermits je weet hebt van de vorige huurovereenkomst zou ik daar toch proberen over te onderhandelen.

artemis

#5 , 11 feb 2010 17:53

Het is niet ondenkbaar dat als de huidige huurder niet herschildert en er een deel van zijn waarborg wordt ingehouden, de verhuurder zal proberen het daarbij te laten...
Vermits je weet hebt van de vorige huurovereenkomst zou ik daar toch proberen over te onderhandelen.

Patries
Topic Starter

#6 , 11 feb 2010 18:02

Die heeft precies dezelfde verhuurovereenkomst als wij dus die heeft dat ook.

tianneke

#7 , 11 feb 2010 18:04

Hoeveel mag een verhuurder aanrekenen voor dergelijke niet nagekomen contractuele verplichtingen? (enkel de verf of ook de werkuren?)

Patries
Topic Starter

#8 , 11 feb 2010 20:55

Hoeveel mag een verhuurder aanrekenen voor dergelijke niet nagekomen contractuele verplichtingen? (enkel de verf of ook de werkuren?)
Voor allebei, voor alle kosten om het geheel in goede staat terug te brengen.

Vandebos

#9 , 11 feb 2010 21:44

klopt heb dit een klein jaar geleden in een geval zelf toegepast; uren + kosten verf.

JohnD

#10 , 12 feb 2010 04:16

Als je de woning krijgt met rode of violette muren kan de verhuurder je niet verplichten ze in het beige of wit te zetten. Je moet de woning gewoon terug opleveren zoals je ze bij aanvang gekregen hebt.

Als je geen tussenkomst van de verhuurder krijgt om de kleuren in een lichter kleurtje te zetten, kan je ze nog altijd op eigen kosten in een lichter kleurtje zetten.

Ik zou er dan wel voor zorgen dat de verhuurder de woning na einde huurkontrakt terug in dezelfde kleur krijgt. Zou mij zelf nog iets mogen kosten ...
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Patries
Topic Starter

#11 , 12 feb 2010 08:43

Als je de woning krijgt met rode of violette muren kan de verhuurder je niet verplichten ze in het beige of wit te zetten. Je moet de woning gewoon terug opleveren zoals je ze bij aanvang gekregen hebt.

Als je geen tussenkomst van de verhuurder krijgt om de kleuren in een lichter kleurtje te zetten, kan je ze nog altijd op eigen kosten in een lichter kleurtje zetten.

Ik zou er dan wel voor zorgen dat de verhuurder de woning na einde huurkontrakt terug in dezelfde kleur krijgt. Zou mij zelf nog iets mogen kosten ...
Hoe kan ik dit juridisch gezien aantonen?
Want idd anders verf ik ze idd terug knalrood :wink:

tianneke

#12 , 12 feb 2010 09:15

Is er geen plaatsbeschrijving met foto's opgemaakt? Als ik het me goed herinner kan je tot één maand na de sleuteloverdracht een plaatsbeschrijving laten opmaken door bvb een expert.

Kan een verhuurder door middel van een contract zomaar de huurder dwingen werken uit te voeren...? Als de muren rood zijn kan men de huurder toch niet verplichten ze in het wit oid te verven.
Het zou een handig weetje zijn als dat idd wettelijk is :twisted:..hoeven we niet meer het hele huis te schilderen :lol: (dat donkerdonkerblauw bezorgt me een depri gevoel ondertussen)

Patries
Topic Starter

#13 , 12 feb 2010 09:32

Is er geen plaatsbeschrijving met foto's opgemaakt? Als ik het me goed herinner kan je tot één maand na de sleuteloverdracht een plaatsbeschrijving laten opmaken door bvb een expert.

Kan een verhuurder door middel van een contract zomaar de huurder dwingen werken uit te voeren...? Als de muren rood zijn kan men de huurder toch niet verplichten ze in het wit oid te verven.
Het zou een handig weetje zijn als dat idd wettelijk is :twisted:..hoeven we niet meer het hele huis te schilderen :lol: (dat donkerdonkerblauw bezorgt me een depri gevoel ondertussen)
Ik woon er nog niet, ik krijg de sleutel pas 1 maart.
Vandaag ga ik wel alvast foto's maken en dingen opmeten.
Volgende week bel ik weer terug naar de makelaar hoe ze denken dit op te lossen. Maar ik wil wel weten hoe sterk ik sta juridisch gezien, ik wil of dat dit uit mijn huurcontract word gehaald, of een vergoeding dat wij het zelf uitvoeren of zij of de huidige huurder moet dit in orde brengen. Maar ik weet niet precies wat ik kan vragen en wat redelijk is om te vragen.

Vandebos

#14 , 12 feb 2010 10:28

je wordt als huurder verondersteld het pand terug te geven in de staat waarin je het ontvangen hebt.

De verhuurder kan dus niet eisen dat jij op eigen kosten deze muren terug in een blekere kleur schildert, noch bij het verlaten van het pand je waarborg aanspreken Omdat jij niet gedaan hebt. Het contract gaat in dit geval uit van een valse premisse hetgeen kan worden aangetoond middels foto's en plaatsbeschrijving.

Zeer duidelijk laten opnemen in de plaatsbeschrijving dat de muren niet in de standaard bleke kleur zijn. In het contract in het laatste punt, dat meestal "bijzondere voorwaarden" wordt genoemd opnemen dat de muren bij aanvang van het contract niet in een lichte kleur zijn geschilderd namelijk knalrood.

Je hebt zeker het recht één van de punten te vragen die je hierboven aanhaalt. De afspraak met huurders die ik in dergelijke gevallen meestal zelf maak is dat zij de schilderwerken uitvoeren, dat ze binnen een neutraal palet zelf de tint kiezen die ze wensen, dat ze de benodigde verf gaan halen op mijn rekening bij de verfwinkel waar ik al mijn materiaal haal (waarvan de eigenaar weet dat ze komen en welke kwaliteit van verf er dient meegegeven te worden).

JohnD

#15 , 12 feb 2010 10:54

Hoe kan ik dit juridisch gezien aantonen?
Gewoon in de plaatsbeschrijving de kleur vermelden.
Want idd anders verf ik ze idd terug knalrood :wink:
That's the spirit. Zo hoor ik het graag.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”