Huurwaarborg

bgeeroms
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 04 feb 2010 15:09

Mijn dochter huurde samen met een vriend een appartement en betaalde de toen nog 3 maanden huurwaarborg cash aan het immobilienkantoor die instaat voor de verhuur van het pand. Dit immobilienkantoor werkt samen met een bank waar de huurwaarborgen ondergebracht worden. Het huurcontract stond op beider naam.

Na een tijdje sprong de relatie af en haar vriend verhuisde naar Brussel. Zij stelde de verhuurder van het pand hiervan op de hoogte en voor hem vormde het geen probleem dat mijn dochter daar alleen woonde. Hij was dus akkoord om het huurcontract verder te zetten op naam van mijn dochter alleen.

Nu onlangs kocht mijn dochter een woning en nu komt het : de verhuurder geeft de huurwaarborg volledig vrij. Het immobilienkantoor vraagt de bank de gestorte som vrij te geven en deze laatste weigert aangezien het oorspronkelijk huurcontract beide namen vermeldde en beiden dus moeten tekenen voor het vrijgeven van de huurwaarborg. Nu is het zo dat mijn dochter dit bedrag volledig zelf cash betaalde. Zij zijn niet in de beste verstandhouding uit elkaar gegaan en na de breuk hebben zij geen contact meer met elkaar gehad. Zij weet zelfs niet waar hij op dit ogenblik verblijft.

Bestaat er een manier waarop mijn dochter toch aanspraak kan maken op de volledige huurwaarborg die zij tenslotte zelf cash heeft betaald. Eventueel via een attest van de verhuurder ? Via de vrederechter ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 feb 2010 17:29

Uw dochter kan via de dienst bevolking van de gemeente het adres van de ex partner bekomen (contract en briefwisseling met immo en bank meenemen). Zij zal hem eerst dienen te contacteren (liefst via een AS) en hem om zijn handtekening te vragen onder het dokument in kwestie.

Pas als hier geen reactie op komt kan ze via het vredegerecht trachten een vrijgave van de waarborg te bekomen.

Het moeilijke punt in uw post is dat ze aan de vrederechter normaliter afdoende zal dienen te kunnen bewijzen dat zij diegene is die de huurwaarborg heeft betaald en dat deze volledig in haar naam kan vrijgegeven worden.

bgeeroms
Topic Starter

#3 , 04 feb 2010 18:58

de waarborg werd bij een bank geplaatst die deze waarborg gekoppeld heeft aan een kosteloze overlijdensverzekering via een verzekeringsbon. Op de polis staat mijn dochter vermeld als huurder-verzekerde. Indien zij mocht overlijden dan werd de som, die in feite de huurwaarborg is met de interesten, uitbetaald aan haar vriend. Kan zij daarmee iets doen om de huurwaarborg terug te eisen ? Zij wordt althans aanzien als huurder-verzekerde in dat document. Bij leven wordt dat aan de huurders uitbetaald.

Reclame

Vandebos

#4 , 04 feb 2010 20:35

Als deze waarborg door beiden werd afgesloten is de bank meer dan in haar recht om te eisen dat beiden tekenen voor ophef.

U kan ook onmiddellijk naar het vredegerecht stappen doch zonder een bewijs dat u getracht hebt deze zaak onderling te regelen zal het alleen maar nog moeilijker worden om deze waarborg vrij te krijgen op haar naam alleen. Niet reactie op een AS waarin u hem verzoekt om de waarborg te helpen vrijgeven levert een indirect bewijs dat de ex-partner geen belang heeft bij de vrijgave van de waarborg.

Aangezien u bovendien geen enkel bewijs kunt leveren dat de waarborg in zijn geheel enkel door uw dochter werd betaald kan de vrederechter vonnissen dat deze dient vrijgegeven te worden à rato van de helft voor elk.

De ex-partner opsporen en even aanspreken (hoe moeilijk dat ook moge wezen, lijkt me dan ook de eerste aangewezen stap.

bgeeroms
Topic Starter

#5 , 04 feb 2010 21:26

de waarborg werd bij een bank geplaatst die deze waarborg gekoppeld heeft aan een kosteloze overlijdensverzekering via een verzekeringsbon. Op de polis staat mijn dochter vermeld als huurder-verzekerde. Indien zij mocht overlijden dan werd de som, die in feite de huurwaarborg is met de interesten, uitbetaald aan haar vriend. Kan zij daarmee iets doen om de huurwaarborg terug te eisen ? Zij wordt althans aanzien als huurder-verzekerde in dat document. Bij leven wordt dat aan de huurders uitbetaald.

Terug naar “Huren”