Huurders weigeren uittredende plaatsbeschrijving te tekenen

tianneke
Topic Starter

Huurders weigeren uittredende plaatsbeschrijving te tekenen

#1 , 31 jan 2010 18:55

De huurders weigeren de uittredende plaatsbeschrijving te tekenen, ze zijn bij het noteren aanwezig geweest en verklaarden zich mondeling akkoord maar willen niet tekenen.

Welke stappen dienen we te ondernemen?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 jan 2010 19:02

De plaatsbeschrijving aangetekend toezenden op hun nieuwe adres met het verzoek u deze ondertekend terug te bezorgen. In hetzelfde schrijven plaatsen dat indien u deze plaatsbeschrijving niet ondertekend of geen betwisting ontvangt binnen de 10 werkdagen na kennisname van dit schrijven u ervan uitgaat dat ze is goedgekeurd zoals ze reeds mondeling hebben beaamd bij het opmaken van deze plaatsbeschrijving.

tianneke
Topic Starter

#3 , 31 jan 2010 19:06

Doen we.
Bedankt!

Reclame

bartvdv

#4 , 01 feb 2010 08:27

Stond er iets nadeling in de plaatsbeschrijving voor de huurders, waardoor ze niet willen tekenen?

Zou je op basis van het niet willen tekenen van de plaatsbeschrijving ook kunnen weigeren de huurwaarborg vrij te geven?

tianneke
Topic Starter

#5 , 01 feb 2010 09:04

Hun huurwaarborg is niet in orde en er zijn inderdaad kosten, een ruit gebroken, gaskachel die niet meer werkt, een deur die ontbreekt en zo kan ik nog even doorgaan...
Daarenboven respecteerden ze geen enkele wettelijke en contractuele bepaling wat betreft opzeg en wederverhuringsvergoeding, brandverzekering...
Ik ben zoooo blij dat ze vertrokken zijn :D

Lex

#6 , 01 feb 2010 09:33

Stond er iets nadeling in de plaatsbeschrijving voor de huurders, waardoor ze niet willen tekenen?
Waarom zouden ze dan 'mondeling' akkoord gaan?

bartvdv

#7 , 01 feb 2010 10:20

Waarom zouden ze dan 'mondeling' akkoord gaan?
Voorbeeld: de schouw van de dampkap van de buren mondt uit op mijn oprit. Een lelijk plastieken ding. De dampkap wordt niet meer gebruikt en ik mag van de buur de pijp afbreken en het gat dichten. Ik heb de mondelinge toezegging. Maar omdat ik weet dat je zo'n dingen beter op papier zet heb ik een eenvoudig document opgemaakt. Maar mijn buur weigert het document te tekenen... Dus blijft de schouw voorlopig hangen.

JohnD

#8 , 01 feb 2010 17:49

..... of geen betwisting ontvangt binnen de 10 werkdagen na kennisname van dit schrijven u ervan uitgaat dat ze is goedgekeurd zoals ze reeds mondeling hebben beaamd bij het opmaken van deze plaatsbeschrijving.
Hier word een verkeerde stelling aangenomen dat als een partij niet reageert binnen x dagen, en nadat er bijkomend in het (AS) er vermeld werd dat indien ... er geen reaktie binnen ... dagen is, de partij naar wie het schrijven (AS) gericht werd automatisch akkoord is met de inhoud van die brief.

Er is geen enkele wet die zo'n stelling ondersteund. Het is wel een element dat door een rechter als negatief "kan" beschouwd worden (de non-respons dus van de tegenpartij). Dit is echter zeker niet schering en inslag.

De juridische waarde dus van een tekst in een AS die luid "indien ik van u geen reactie mag verwachten neem ik aan dat u akkoord bent met ..." is te verwaarlozen. Hoogstens kan het dienen om de tegenpartij wat te intimideren en tot een reaktie te overhalen, het is echter geenszins een vrijbrief.

Moest dit zo zijn zou ik toch al veel geholpen zijn. Ik heb nl. als huurder (ik ben even de tel kwijt) in een geschil met een verhuurder, reeds zo'n 18 brieven verzonden (AS en FAX) en nooit een antwoord gekregen.

Dit even terzijde, en ik wens tianneke veel geluk in het zoeken naar een nieuwe huurder.

In dat verband ga ik trouwens nog een vraag stellen in een andere post.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 feb 2010 17:58

Als er bij de overhandiging van de sleutels geen akkoord kan gemaakt worden over de huurschade en de zaak de moeite loont: onmiddellijk procedure bij de vrederechter beginnen en deskundige laten aanstellen om de huurschade te laten vaststellen.

Alle andere manieren om de huurschade te bewijzen zijn zeer betwistbaar.

scorpioen

tianneke
Topic Starter

#10 , 01 feb 2010 18:40

:D Dank je JohnD

... 't zal niet makkelijk worden, de ervaring met deze huurders hebben een diepe indruk nagelaten... we zijn nog enkele weken zoet met de woning op te knappen en herstellingen te laten uitvoeren.

Via de vrederechter en expert zal ons meer kosten ..de huurwaarborg bedraagt nog niet eens een maand huur. En ik denk dat we achteraan de rij schuldeisers mogen aansluiten...

Vandebos

#11 , 01 feb 2010 21:33

Loont het sop de kool... ( en tegenwoordig is er veel sop dat de kool niet waard is...)

Als verhuurder is het wel zo dat je wel een bevoorrechte plaats inneemt onder de schuldeisers... vlak achter de overheid en de banken ... als er kruimels overschieten zit je op de eerste rij...

John de bedoeling van een termijn in het AS is tweeledig:

- je kan terugvallen op de jurisprudentie aangaande AS die een termijn van antwoord behandelen;

- het is inderdaad een vorm van druk;

- Het helpt om een volledig beeld van de tegenpartij te geven indien je nadien genoodzaakt wordt het vredegerecht in te schakelen. Bovendien helpt het om je eigen redelijkheid te betonen: zelfs in een dossier als dit met een ernstige voorgeschiedenis laat het duidelijk blijken dat je de huurder nog steeds, ondanks al het voorgaande, alle mogelijkheden wenst te geven om de zaak als volwassenen af te handelen voordat je verdere stappen dient te ondernemen.

bosprocureur

#12 , 01 feb 2010 21:38

Loont het sop de kool... ( en tegenwoordig is er veel sop dat de kool niet waard is...)
Enne... dat zal nog verbeteren met de verzekering voor gewaarborgd wonen of zoiets waarvan ene Fr VDB luidop droomt... :cry:

Vandebos

#13 , 01 feb 2010 22:16

Tja, de overheid kan hier kiezen heh; ofwel beschermt ze de eigenaar en diens bezittingen met een strenge wetgeving tov de huurders ---> hetgeen dan weer als gevolg heeft dat de overheid zal dienen op te draaien voor al diegenen die uit de privéhuurmarkt vallen ofwel verleent ze een goedkopere subsidiëring aan huurders zodat deze net dat beetje langer in de privémarkt kunnen blijven bengelen en verder de overheid niet belast met een groot huisvestingsprobleem.

En ja, ik weet dat ik nu veel huurders onterecht over één en dezelfde kam scheer als de probleemgevallen, maar ik weet het goedgemaakt: iedereen die mij vrijwillig wenst te komen helpen de volgende keer dat ik de stront van een plafond dien te schrapen, nog maar eens na 6 maanden mag herbehangen of schilderen, nieuwe binnendeuren plaatsen omdat de huidige stukgestampt, verdwenen of opgestookt zijn, nieuwe vloeren mag leggen omdat er één of ander mysterieus product de tegels in vlekken millimeters diep heeft ingevreten over verscheidene vierkante meters, kilometers papierwerk heb in te vullen omdat water, gas of stroommeters voor de teller werden afgetapt of de 17 verschillende deurwaarders die mijn regio bedienen mag te woord staan terwijl ze staan aan te schuiven om hun dagvaarding in de overvolle bus te proppen, vensters te vervangen, keukens en badkamers volledig te renoveren en nog tientallen andere situaties die me op dit ogenblik niet te binnen schieten mag hier zijn naam achterlaten en me via pb zijn contact gegevens bezorgen. Wees gerust we zullen mekaar zeer snel ontmoeten.

De dag dat er in dit landje een evenwichtige wetgeving wordt gestemd die zowel de huurder als de verhuurder beschermt en zijn plichten en rechten onbetwistbaar vastlegt zullen mijn achterachterachterachterachterachter kleinkinderen zeer verheugd zijn. (nu nog eerst de vrouw van mijn leven vinden..)

JohnD

#14 , 02 feb 2010 00:06

Begrijp ik, laten we zeggen, ieder heeft zo zijn eigen ervaringen. Ook huurders die hun plichten doen, maar niet met hun voeten willen laten spelen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”