Hoi...vervelend, verhuurders zorgen toch zo vaak voor vervelende dingen...
Hij/zij heeft in dit geval geen wet gebroken oid met het niet registreren van het contract. Dit is alleen verplicht indien het contract langer dan 3 jaar strekt, desalniettemin heb je als huurder altijd de mogelijkheid om dit wel te doen...
Gelijk is er inderdaad dat 4 maanden borg wel een beetje grof is...Aan de andere kant, als er geen plaatsbeschrijving is opgemaakt kan die ook niet ingehouden worden, al zou er wél één zijn opgemaakt maar bij de uittrek niet met wederzijdse isntemming dan nóg is het soms nog moeilijk om geld van de waarborg in te houden.
Als je huis inderdaad niet antwoord aan de regelementering inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid zou ik me zsm tot de vrederechter wenden...wellicht dat hij je huurvermindering kan toekennen of je toestaan het contract te ontbinden...
Sowieso heb je een grote kans dat hij aan jouw kant staat door zijn malafide houding...Vooral inzake je borg zou ik me niet al te druk maken...
Suc6 iig
BW III, Titel VIII, Hs II, afd.2,
art.3 §6:
"(In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5." etc..
art.10 §1:
"Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur" etc...
art.2 §1:
" Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden niet zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan" etc..
Even corrigeren: vanaf 1 januari 2007 is de verhuurder VERPLICHT bij wet om ieder huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is tot huisvesting van een gezin of van één persoon te registreren.
Het nut van de registratie van een contract van bepaalde duur aangaande rechten huurder/verhuurder laat ik in het midden (alhoewel het verkrijgen van een vaste datum wel handig is voor de huurder).
De verhuurder heeft in dit geval geen 4 maand huur als waarborg gevraagd doch 2 maand huur en 2 maand de maandelijkse lasten die in het contract zijn opgenomen. 100% akkoord dat die maandelijkse kosten geen deel mogen uitmaken van een waarborg maar lees de post in kwestie dan wel correct.
Indien er geen intredende plaatsbeschrijving is gemaakt houdt dit niet automatisch in dat huurders vrijuit gaan. Art 1731 BW zegt immers zeer duidelijk
"... behoudens tegenbewijs dat door alle middelen kan worden geleverd." er wordt uitgegaan van een assumptie dat het pand in dezelfde staat verkeert, NIET de zekerheid.
Vrederechter in combinatie met de woningdienst is de beste oplossing in dergelijke gevallen.