aangetekende zending

yeoldeinn
Topic Starter

aangetekende zending

#1 , 27 jan 2010 11:31

Ik weet dat dit onderwerp al meer ter sprake is gekomen maar vind het nergens terug...
Ik heb mijn huuster gisteren een aangetekend schrijven gezonden met haar opzeg (6 maanden)
Via post/track kan ik zien dat de zending vandaag onderweg is met de postbode.
Haar opzeg gaat in op 1 feb. 20010. Ze krijgt de brief dus 3 werkdagen op voorhand.Wat als straks de postbode voor een gesloten deur staat, Ben ik dan alsnog op tijd?
MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 jan 2010 11:53

Het is de eerste aanbieding die telt. Als er niemand thuis is of de brief wordt door de bestemmeling geweigerd is dat haar zaak.

Druk de pagina van de post met het feit dat de postbode deze vandaag voor het eerst aanbiedt meermaals af en hou deze bij.

yeoldeinn
Topic Starter

#3 , 27 jan 2010 12:23

Heb net nog eens gekeken naar post/track.
Zoals verwacht kon deze zending niet uitgereikt worden omdat de persoon zogezegd niet thuis was(sic).
Ik heb netjes alles afgeprint, dus ik zit safe?

Reclame

Vandebos

#4 , 27 jan 2010 12:33

Yup.

Er is de drie werkdagen regel en uw bewijs dat het reeds vandaag werd aangeboden... Waterdicht...

yeoldeinn
Topic Starter

#5 , 27 jan 2010 12:34

en wat moet ik met dit? :shock:

Artikel 53 bis van het gerechtelijk wetboek bepaalt: "ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaald, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving berekend vanaf:

1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een per post aangetekende brief met ontvangstbewijs, de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden is geworden aan de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, aan zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats.

2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, de derde dag die volgt op deze waarop de brief aan de postdiensten overhandigd is geworden, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst

Vandebos

#6 , 27 jan 2010 12:44

geldt zoals demoor bewees enkel voor dossierstukken in gedingen...

Er zijn wel vonissen die aan gewone aangetekende stukken dezelfde termijnen toekennen. (ook terug te vinden in een post van demoor) Het probleem lijkt echter te zijn dat de wetgeving zodanig is opgesteld dat enkel de geaddresseerde kan bewijzen dat een stuk op een latere datum is toegekomen dan de standaard termijn voorzien. Dit schendt het gelijkheidsbeginsel.

U kan echter aan de hand van de fiche bewijzen dat de eerste aanbieding is gebeurd op 27/01/10. Bovendien: gisteren het stuk op de post gedaan (26/01/10) --> derde dag is 29/01/10.

Waterdicht..

yeoldeinn
Topic Starter

#7 , 27 jan 2010 12:53

goh, dat uurtje rechtsleer per week op school heeft zoals verwacht niets uitgehaald. :oops:
Ik vertrek morgen met een gerust hart naar m'n 2de thuis, het vredegerecht.
Ik laat wel weten hoe het was.
Bedankt.

Lex

#8 , 27 jan 2010 15:42

Er wordt algemeen aangenomen dat wanneer,behoudens een bijzondere bepaling,een aangetekende zending een termijn doet lopen,het niet de verzending maar de ontvangst is die in overweging moet worden genomen en dat de zending ontvangen is wanneer de brief wordt aangeboden op de woonplaats van de bestemmeling en hem werd afgegeven of wanneer in zijn afwezigheid een bericht werd achtergelaten waarmee hij werd ingelicht over de aanbieding van de zending en van de mogelijkheid haar op te halen bij de post.(R.v.St. nr.77.889,30 december 1998,A.P.M. 1999,17).

Bij kennisgeving per aangetekende brief wordt de dag van de aanbieding van de brief door De Post aan de woning van de bestemmeling beschouwd als de dag van de kennisgeving,ook indien de bestemmeling de zending niet in ontvangst neemt,bijvoorbeeld omdat hij afwezig is.Een loutere afwezigheid,zelfs in het buitenland,is geen geval van overmacht.(R.W.2003-04,1268)

JohnD

#9 , 27 jan 2010 16:17

Ik ben die mening ook toegedaan, ik denk dan ook dat dat de juiste redenering is die moet gevolgd worden. Euh ... 3 werkdagen regel ?? Nooit van gehoord ...

Langs de andere kant, al die rompslomp rond tracking, ontvangst tegen afgiftebewijs enz ... hoe dikwijls zijn er rechters die een gewoon ontvangstbewijs dat jij krijgt bij het afgeven van een AS, niet sterk genoeg vinden als bewijs ? 1 op de 100 ? Ik denk eerlijk gezegd dat als er een bewijs nodig is dat de tegenpartij een stuk ontvangen heeft, een E-mail bvb. veel minder bewijskrachtig is; nochthans word dit meestal ook aanvaard.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#10 , 27 jan 2010 16:41

art 53bis §2...

Alhoewel het artikel niet geldig is voor AS en gewone zendingen buiten proceshandelingen om zijn er wel uitspraken die voor dergelijke stukken ( het gewone AS ed dus) dezelfde redenering hanteren.

Maar zoals gezegd, met het bewijs van eerste aanbieding op papier en bij eventueel geding onderdeel uitmakend van de stukken is er geen enkel probleem in dit geval.

Terug naar “Huren”