wanneer vertrekken

tompoes
Topic Starter

wanneer vertrekken

#1 , 25 jan 2010 12:25

volgend probleem: je huurt een huis maar bent er niet tevreden. Je stuurt na paar maanden aangetekende brief naar de eigenaar; je weet dat je drie maanden boete moet betalen... maar wanneer kan je weg ? Mag je direkt weg als je de boete betaalt ? En is waarborg en boete aan elkaar gelinkt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jan 2010 14:17

Contract van bepaalde duur of 3-6-9?
Wanneer ingegaan?
Waarborg bedraagt hoeveel maanden huur?
Pand bedoeld voor hoofdbewoning of tweede woonst?

Laat me er even van uitgaan dat het hier gaat om een 3-6-9 ingegaan op 1/11/2009 en u wilt nu vertrekken:

- u dient een opzeg van drie maanden te geven die aanvangt op de eerste van de maand nadat de opzeg is gegeven. (opzeg loopt dus van 01/02/10 tot 30/04/10)

- u dient daarbovenop een wederverhuringsvergoeding te betalen van drie maanden.

Uw waarborg is normaliter niet gekoppeld aan de opzeg, deze mag enkel gebruikt worden om schade te herstellen nadat u het pand verlaten heeft. Enkel de vrederechter kan een andere bestemming aan de waarborg geven.

tompoes
Topic Starter

#3 , 25 jan 2010 15:04

bedankt alvast vdb ! inderdaad het is 3-6-9. Zoals ik het nu lees is het eigenlijk 6 maand betalen; drie maand vooropzeg en 3 maand boete; dat is juist he ?

Reclame

Vandebos

#4 , 25 jan 2010 15:14

Klopt. Op voorwaarde dat het contract zich in zijn eerste jaar bevindt. In het tweede jaar is de wederverhuringsvergoeding 2 maanden, in het derde 1 maand.

Wat is in feite de reden om het pand te verlaten? Misschien kan er een makkelijkere minder kostelijke oplossing gevonden worden..

artemis

#5 , 25 jan 2010 15:49

Ook nagaan of de verhuurder het contract heeft laten registreren.
Indien niet dan hoef je geen 3 maanden opzeg te geven en moet je (dacht ik) ook geen wederverhuringsvergoeding betalen.

Vandebos

#6 , 25 jan 2010 16:14

Klopt!!

Was ik vergeten. Indien huurcontract niet geregistreerd (wat je kan verifiëren in het lokale registratiekantoor) verhuurder hiervan pas op de hoogte brengen in je opzegbrief.

Terug naar “Huren”