einde relatie huurders - 1 van de 2 blijft

3zie
Topic Starter

einde relatie huurders - 1 van de 2 blijft

#1 , 25 jan 2010 08:43

Wij verhuren een appartement aan een koppel. Beiden hebben hun domicilie in het appartement. Wij hebben vernomen dat de relatie ten einde is, en 1 van beiden wil blijven wonen. Beiden hebben echter het huurcontract ondertekend.

Dienen wij het contract op te zeggen en een nieuw contract af te sluiten, of kan dit met een addendum aan het contract? Wat met de huurwaarborgrekening? Kan deze door 1 van de 2 worden overgenomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jan 2010 10:48

Ideaal is een nieuw huurcontract.

Een addendum opgemaakt in evenveel exemplaren als partijen Waarin duidelijk staat dat vanaf datum X persoon Y niet meer het pand huurt en dat de volledige hoofdelijke verantwoordelijkheid valt op persoon Z die in het pand blijft wonen volgens de contractuele afspraken is ook aanvaardbaar op voorwaarde dat:

- document is gedateerd en gelokaliseerd (datum, stad),
- de adresgegevens van alle partijen worden erin vermeld,
- in het document staat duidelijk wie vertrekt en wie blijft,
- Alle partijen ondertekenen het document met de tekst "gelezen en goedgekeurd en dateren de handtekening,
- het document als bijvoegsel geregistreerd wordt met het huurcontract in het lokale registratiekantoor,
-iedereen een kopie van het document krijgt (vandaar dat er ook in de tekst dient te staan "opgemaakt in A exemplaren, waarvan 1 voor iedere partij")

Best is ook om eens het pand te gaan controleren op schade voordat je de uitreding van de partner accepteert. Dat vermijd mogelijke discussies bij het vervallen van het contract wanneer welke schade ontstaan is en wie ervoor verantwoordelijk is...

Hopelijk helpt dit u verder?

3zie
Topic Starter

#3 , 27 jan 2010 19:21

Vriendelijk bedankt, dit helpt ons inderdaad een stuk verder!

Reclame

Zonnetje111

#4 , 27 jan 2010 20:18

Wat gebeurt er wanneer dit niet is gebeurd, dat schrappen?

Het is namelijk zo dat ik met kosten ben achtergebleven, mijn ex is niet geschrapt van het huurcontract wanneer zij vertrokken is bij mij.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 jan 2010 20:23

Wat gebeurt er wanneer dit niet is gebeurd, dat schrappen?

Het is namelijk zo dat ik met kosten ben achtergebleven, mijn ex is niet geschrapt van het huurcontract wanneer zij vertrokken is bij mij.
Zolang het kontrakt afgesloten blijft met meer dan één huurder blijven die samen (hoofdelijk) aansprakelijk voor de betaling van de huur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 27 jan 2010 22:34

Bij niet of gedeeltelijke betaling, wanneer in het contract staat dat huurders hoofdelijk aansprakelijk zijn, kan de verhuurder beide partijen voor de vrederechter dagen (is dat zelfs verplicht) en deze kan en zal beide huurders dan aansprakelijk stellen voor het betalen van de achterstallen, gerechtskosten en eventuele RPV.

Terug naar “Huren”