Torenhoge verwarmingskost

CatDest
Topic Starter

Torenhoge verwarmingskost

#1 , 20 jan 2010 18:19

Ik ben redelijk ten einde raad en ik hoop hier een antwoord te krijgen :?
Mijn vriend huurt nu ongeveer een jaar een appartement en betaalt maandelijks 60 euro verwarming. Gisteren kreeg hij zijn afrekening: hij moet maar eventjes nog 900 euro bijbetalen. Nu moet je weten dat de verwarming 5 maand per jaar afligt en dat hij meer dan de helft van de week niet eens thuis is. De verwarming in de keuken en badkamer wordt NOOIT gebruikt, en toch was dat al iets van een 100 tal euro die aangerekend werd. Het systeem van opmeten is dat met zogenaamde 'metertjes' op de verwarming zelf. Nu heb ik al zowat heel het internet afgesurfd om te ontdekken dat heel veel mensen jaarlijks 'opgelicht' worden door die metertjes. Is er iemand die kan zeggen welke stappen wij kunnen ondernemen? Een totaalbedrag van 1500 euro verwarming op 7 maand tijd is niet normaal, en waar we het geld moeten halen is ook een raadsel.

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie,
Catherine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 20 jan 2010 18:59

Ik ben redelijk ten einde raad en ik hoop hier een antwoord te krijgen :?
Mijn vriend huurt nu ongeveer een jaar een appartement en betaalt maandelijks 60 euro verwarming. Gisteren kreeg hij zijn afrekening: hij moet maar eventjes nog 900 euro bijbetalen. Nu moet je weten dat de verwarming 5 maand per jaar afligt en dat hij meer dan de helft van de week niet eens thuis is. De verwarming in de keuken en badkamer wordt NOOIT gebruikt, en toch was dat al iets van een 100 tal euro die aangerekend werd. Het systeem van opmeten is dat met zogenaamde 'metertjes' op de verwarming zelf. Nu heb ik al zowat heel het internet afgesurfd om te ontdekken dat heel veel mensen jaarlijks 'opgelicht' worden door die metertjes. Is er iemand die kan zeggen welke stappen wij kunnen ondernemen? Een totaalbedrag van 1500 euro verwarming op 7 maand tijd is niet normaal, en waar we het geld moeten halen is ook een raadsel.

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie,
Catherine
Over welke brandstof heb je het hier? Mazout, gas, electriciteit of andere?

CatDest
Topic Starter

#3 , 20 jan 2010 19:00

Het gaat om verwarming op mazout...

Reclame

j.demoor

#4 , 22 jan 2010 15:32

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het is dus aan de syndicus om het bestaan en de omvang van uw verbruikskosten te bewijzen.

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(B.W.).

Het globale verbruik van het appartementsblok = voorraad bij aanvang termijn + bevoorrading tijdens die termijn - voorraad einde termijn.

Dit globale verbruik moet gelijk zijn aan de som van AL de 'metertjes' van het hele appartementsgebouw.

Indien uw aanvang huur niet samenviel met de aanvang van voornoemde verbruikstermijn dan dient een verdeelsleutel opgesteld ter bepaling van het verbruik van de vorige huurder en van u zelf.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD

#5 , 23 jan 2010 11:35

Over dit aspekt van CatDest haar vraag

"Nu heb ik al zowat heel het internet afgesurfd om te ontdekken dat heel veel mensen jaarlijks 'opgelicht' worden door die metertjes."

had ik een antwoord geformuleerd, maar sinds CatDest blijkbaar niet geinteresserd is in een antwoord, niettegenstaande haar opmerking

"Ik ben redelijk ten einde raad en ik hoop hier een antwoord te krijgen"

heb ik dat antwoord terug verwijderd, enkel teneinde de verhuurders op dit forum niet onnodig op stang te jagen. Indien CatDest echter geinteresseerd is hoeft ze maar blijk te geven van interesse, en wil ik dat wel terug plaatsen.

Verder vermoed ik dat het JF dan ook maar een tussenstap is/was in haar lange zoektocht naar de waarheid ...

"Nu heb ik al zowat heel het internet afgesurfd"

Waar er op een eenvoudige wijze fraude mogelijk is, zal er ongetwijfeld ook fraude ontstaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”