Wie verantwoordelijk??

Richardbianca
Topic Starter

Wie verantwoordelijk??

#1 , 19 jan 2010 15:51

Hallo.

Sinds 15-12-2007 huur ik een woning met een huurcontract van 9 jaar.
Nu doet het volgende probleem zich bij mij voor.
Moest meterstand van water doorgeven, kreeg hierop bericht dat verbruik veel te hoog was, nogmaals nagekeken en klopte toch echt!!
Gisteren ontving ik dus de afrekening met maar liefst een bedrag van bijna 2500 euro.
Alles afgezocht naar eventuele lekkage's vond niets, viel me ineens in dat toilet een beetje door bleef lopen ( dit al eens eerder mondeling doorgeven aan verhuurder ), waarop ik dus gisteren het kraantje van toilet heb toegedraaid, eventjes bleef watermeter doorlopen, maar staat nu geheel stil bij geen gebruik van water.
Dus probleem waarschijnlijk doorlopen van toilet!! Maar valt dit nu onder "onderhoud van sanitaire installatie's" ( weet niet wat hiermee precies bedoeld word!!) dus voor huurder of "herstellingen na slijtage,ouderdom etc" dus verhuurder, en wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor deze enorme eindafrekening?

Alvast mijn dank voor uw reactie's.

Met vriendelijke groet Richard & Bianca

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jan 2010 16:29

Hmmm, u heeft het probleem meermaals aan de verhuurder gemeld? telefonisch? mail? Schriftelijk?

Er werd nooit naar gekeken?

In geval van sleet zijn de kosten van de reparatie/vervanging voor de huurder. Bij een steeds doorlopend toilet is de oorzaak meestal kalkvorming of verharden van de afsluitringen van de spoelbak. Normaliter vallen deze onder sleet. U heeft immers niets moeten doen om het probleem te veroorzaken en normaal onderhoud gaat niets veranderen aan de hardheid van het gebruikte water.

De kosten water zijn een ander verhaal:

Als u de verhuurder aangetekend heeft verzocht het toilet te komen herstellen en hij dit steeds heeft geweigerd heeft u een bewijs van verwaarlozing van zijn kant. Niets hield u echter tegen bewarende maatregelen te nemen om het probleem op te lossen. (loodgieter toilet laten nakijken/repareren/vervangen en de betaalde factuur eventueel verrekenen in de huur bv. weer aangetekend claimen enz natuurlijk)

Ik weet niet of in u staat zal zijn deze kost op de verhuurder af te wentelen. Wel is het altijd mogelijk om een een afspraak te maken met de intercommunale in kwestie en te kijken of er geen minnelijke regeling getroffen kan worden. (Bij excessieve bedragen voor watergebruik dat niet kan kloppen tov van de woning en de bewoners willen ze dit wel eens aanvaarden)

Richardbianca
Topic Starter

#3 , 20 jan 2010 17:26

Hallo,

Vandaag is verhuurder bij me geweest om dingen na te kijken, dik een uur bezig geweest.
Enkel 3x handen gewassen door verhuurder en zit zeer kort, kraan aan, handen eronder en kraan weer uit dus misschien hooguit 2 á 3 liter gebruikt.
Uiteindelijk keken we weer naar meter, omdat deze toch stil staat, meer als 30 liter water verbruikt, dit klopt dus niet!!! om te testen kraantje in garage slag aan, 2 sec. weer uit, nou die meter holde als een gek.
Nu gaat mijn verhuurder contact opnemen met watermaatschappij want ligt dus niet aan mijn binnen installatie maar aan meter.
Er wordt dus aan gewerkt, ik zal u iets laten weten wat daar nog uitkomt.

Dank u voor uw reactie.

Mvg Richard & Bianca

Reclame

JohnD

#4 , 20 jan 2010 21:00

Maar dat toilet blijft nog altijd doorlopen. Blijkbaar zijn er hier dus toch 2 gebreken aan de hand. Dat u niet gezien of gehoord heeft dat het toilet blijft doorlopen begrijp ik ook niet. Aan die meter is er in elk geval ook iets mis, en misschien kunnen de ettellijke 100'en liter water die u verspild hebt door een lekkend kraantje ineens met het afwaswater weggespoeld worden. Ik bedoel dat als u het geluk niet had dat er iets fout was met die meter, u de kosten van die verspilling van het lekkend water uiteindelijk wel zelf had moeten betalen. U hebt de eigenaar herover ook slechts eenmaal mondeling aangesproken blijkbaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#5 , 20 jan 2010 23:05

Lijkt op een defecte watermeter. Heb dat als eens meegemaakt. De maatsachappij zal ofwel de meter onmiddelijk vervangen en u een jaarafrekening bezorgen op basis van een schatting van de vorige verbruiken ofwel een controlemeter plaatsen om zeker te zij dat het gebrek aan de meter ligt.

Van die meter afblijven zodat vastgelopen radertjes niet terug loskomen vooraleer de maatschappij is langsgeweest!!

Richardbianca
Topic Starter

#6 , 21 jan 2010 19:57

Goedenavond, dank u voor uw reactie's.

JohnD
Dat mijn toilet bleef doorlopen was met blote oog niet te zien en hoorde water niet lopen,hier ben ik achter gekomen door een tip van internet stukje toiletpapier in toilet te leggen tevens omdat de deur van toilet naar binnen open gaat ipv naar buiten) en ik, als ik naar binnen wil en niet in toilet wil vallen, altijd met de rug naar toilet gedraaid ben, dit kraantje heb ik dan ook inmiddels dichtgedraaid, en ja... misschien wel stom :oops: om er verder niet achter aan te gaan, van beide kanten uit, maar ja als je 12 uren op een dag aan het werk bent en dan thuis komt en zowat meteen naar bed gaat en dan ook nog het andere toilet gebruikt :?
Nu gelukkig wat meer thuis :)
In ieder geval wordt mijn toilet vervangen, thans de stortbak is de bedoeling en dan een moderne een waterzuinige met 2 knoppen, ja en de watermeter nog steeds nauwkeurig in de gaten aan het houden, zal toch water moeten gebruiken. Wordt vervolgt :D

Terug naar “Huren”