Zelf nieuwe huurder aanbieden

xannyke
Topic Starter

Zelf nieuwe huurder aanbieden

#1 , 19 jan 2010 12:45

Hallo,

ik huur sinds 1/9/2009 een appartement, het contract is 3-6-9.
Daar ik nu eigenlijk altijd bij mijn vriend verblijf had ik er aan gedacht om mijn appartement op te zeggen.
Omdat ik dit in het 1e jaar zou doen zou ik mijn volledige huurwaarborg kwijt zijn.
Nu is mijn vraag of ik zelf een nieuwe huurder mag aanbieden en of ik dan mijn huurwaarborg zal terug krijgen of niet?
Kan de verhuurder de perso(o)n(en) weigeren?
En als ik mijn contract wil opzeggen, wat moet er allemaal in vermeld staan en aan wie moet ik die richten, het immo-kantoor of aan de verhuurder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jan 2010 12:56

Wie heeft het contract ondertekend? het immokantoor of de eigenaar?
Met wie staat u in contact als er problemen zijn? eigenaar of kantoor?
Aan wie betaald u de maandelijkse huur?

Het is aan deze dat u uw opzeg dient te richten.

Gelet op het feit dat er een immokantoor aan te pas is gekomen zou ik trachten met de verhuurders af te spreken dat u nieuwe huurders zoekt en dat u het pand mag verlaten vanaf het moment dat u huurders hebt gevonden die aansluitend het pand van u overnemen. Dat u de kostprijs betaalt van het immokantoor om alles met de nieuwe huurders te regelen. Dat de verhuurders onder die voorwaarde af zien van hun recht op 3 maanden wederverhuringsvergoeding.

Als er met de eigenaars een dergelijke afspraak kan gemaakt worden dient u dit wel op papier te zetten. ( datum, plaats, partijen in het hat akkoord, het akkoord zelf, handtekening van iedereen betrokken, maken in evenveel kopieën als er partijen zijn...)

De verhuurder kan een kandidaat die u aanbrengt weigeren, maar hij mag dit niet systematisch doen, noch met discriminerende intentie. U houdt dus best een gegevenslijstje bij van alle kandidaten die u naar de eigenaar doorverwijst.

Hopelijk helpt dit u verder?

EDIT: spelling :(
Laatst gewijzigd door Vandebos op 19 jan 2010 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

artemis

#3 , 19 jan 2010 13:02

Hallo,

ik huur sinds 1/9/2009 een appartement, het contract is 3-6-9.
Daar ik nu eigenlijk altijd bij mijn vriend verblijf had ik er aan gedacht om mijn appartement op te zeggen.
Is wel snel he :wink:

Reclame

xannyke
Topic Starter

#4 , 19 jan 2010 13:04

Wie heeft het contract ondertekend? het immokantoor of de eigenaar?
Met wie staat u in contact als er problemen zijn? eigenaar of kantoor?
Aan wie betaald u de maandelijkse huur?

Het is aan deze dat u uw opzeg dient te richten.

Gelet op het feit dat er een immokantoor aan te pas is gekomen zou ik trachten met de verhuurders af te spreken dat u nieuwe huurders zoekt en dat u het pand mag verlaten vanaf het moment dat u huurders hebt gevonden die aansluitend het pand van u overnemen. Dat u de kostprijs betaald van het immokantoor om alles met de nieuwe huurders te regelen. Dat de verhuurders onder die voorwaarde af zien van hun recht op 3 maanden wederverhuringsvergoeding.

Als er met de eigenaars een dergelijke afspraak kan gemaakt worden dient u dit wel op papier te zetten. ( datum, plaats, partijen in het hat akkoord, het akkoord zelfs, handtekening van iedereen betrokken, maken in evenveel kopieën als er partijen zijn...)

De verhuurder kan een kandidaat die u aanbrengt weigeren, maar hij mag dit niet systematisch doen, noch met discriminerende intentie. U houdt dus best een gegevenslijstje bij van alle kandidaten die u naar de eigenaar doorverwijst.

Hopelijk helpt dit u verder?
Bedankt voor de informatie, het helpt me inderdaad wat verder.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2010 14:41

Ter vervollediging en voor een goed begrip.

U kan niet eisen dat de verhuurder afziet van zijn recht op betaling door u van de vergoeding gelijk aan drie maanden huur.

scorpioen

Terug naar “Huren”