attest van woonst

PASCAL.032
Topic Starter

attest van woonst

#1 , 04 jan 2010 21:07

Op de bewijs van woonst die ik bij de gemeentehuis verkregen heb voor een huurder met wie ik naar het vredegerecht moet, staat vermeld dat ze gehuwd is.
Ik weet zeker dat ze alleen in haar appartement woont en het contract is enkel op haar naam.
Is de wet dat ik haar echtgenoot ook moet uitnodigen naar het vredegerecht? Hoe krijg ik zijn adres,bewijs van woonst?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 jan 2010 21:48

Als het contract enkel op haar naam is dient u enkel haar te dagen. De partner heeft immers geen overeenkomst met u, enkel de echtgenote.

debaecker

#3 , 04 jan 2010 22:46

Interessant.

Toen ik zoiets had, beweerde mijn advocaat dat volgens de wet je alletwee echtgenoten moet verwittigen.

Reclame

Vandebos

#4 , 04 jan 2010 23:19

hmmm, om alle mogelijke problemen te voorkomen eens opnieuw opzoeken.

Als de partner niet staat ingeschreven op het pand, als de partner niet mee het contract heeft ondertekend en niet borg staat ( en als dusdanig niet hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld) lijkt dit me nog steeds onnodig.

Ik hoop dat J demoor hier verduidelijking kan brengen. Zal een Pb'tje zenden zodat deze post hem opvalt.

bosprocureur

#5 , 05 jan 2010 10:27

Op de bewijs van woonst die ik bij de gemeentehuis verkregen heb voor een huurder met wie ik naar het vredegerecht moet, staat vermeld dat ze gehuwd is.
Ik weet zeker dat ze alleen in haar appartement woont en het contract is enkel op haar naam.
Is de wet dat ik haar echtgenoot ook moet uitnodigen naar het vredegerecht? Hoe krijg ik zijn adres,bewijs van woonst?

Met scha en schande zelf geleerd : zeker ook de echtgenoot uitnodigen.

Twee voorbeelden :
• bij verkoop van een verhuurd huis, huurster een dame met twee volwassen zonen, “verlaten door haar man en gescheiden” toen de kinderen peuters waren. Procedure gevolgd, dus vriendelijk bij de compromis verwittigd dat zij onmiddelllijk na de akte een aangetekende brief (waarom heet dat altijd aangetekend schrijven) zou ontvangen, waarbij ze een opzeg van drie maand kreeg. Opzeg tijdig verzonden, geen reactie. Na de drie maand bleef mevrouw gewoon in het huis. Procedure opgestart bij vredegerecht, bleek dat opzeg ongeldig was, omdat zij nog altijd gehuwd was met… geen moeite, de naam kende ze uiteraard en zij had zelf via haar advocaat het adres opgezocht. Resultaat : nog eens een opzeg van drie maand gedaan, wat toen nog kon.
• Ook bij verkoop van huis, een Turkse dame opgezegd, die volgens attest van woonst ongehuwd was. Uiteraard bleef zij wonen, bij procedure haalde zij haar huwelijk in Turkije aan, met een man die nota bene in dezelfde straat op een ander nummer gedomicilieerd was, op een ander nummer. Hij was ook “ongehuwd” volgens attest van woonst. Ook hier was procedure te herbeginnen. Zij maakte de procedure wel iets eenvoudiger, door te weigeren de maand juli te betalen; zij had er immers niet gewoond, want voor één maand op vakantie bij familie in Turkije.

Conclusie : doe de extra kosten om de gegevens van die echtgenoot op te snorren, het zal je heel wat tijd en moeite sparen.

Vandebos

#6 , 05 jan 2010 10:31

Antwoord zojuist binnengekregen van J. Demoor.
“Art.215...§2.Het recht op de huur van het onroerend goed dat één der echtgenoten gehuurd heeft...en dat het gezin...tot voornaamste woning dient,behoort aan beide echtgenoten gezamenlijk...De opzeggingen,kennisgevingen en exploten betreffende die huur moeten gezonden of betekend worden aan elk der echtgenoten afzonderlijk...“(Burgerlijk Wetboek).

‘het gezin...tot voornaamste woning dient’ volgt niet uit het enkele gehuwd zijn,wegens de mogelijkheid van feitelijke scheiding al dan niet bij voorlopige maatregel van de rechter.

Vraag de bevolkingsdienst om de gezinssamenstelling van de huurder.
Dus inderdaad beide partners laten uitnodigen.

Oprechte excuses voor het vorige antwoord.

artemis

#7 , 05 jan 2010 10:43

En wat als je dat als verhuurder niet weet?

Op de IK staat geen burgerlijke stand (zelfs niet op de chip) en een ongehuwde kan ondertussen huwen. In de standaard huurcontracten staat evenmin een vermelding van BS, noch een meldingsplicht van wijziging ervan.

Ben je dan als verhuurder verplicht in het privé leven van een huurder te gaan snollen?

bosprocureur

#8 , 05 jan 2010 10:45

En wat als je dat als verhuurder niet weet?

Op de IK staat geen burgerlijke stand (zelfs niet op de chip) en een ongehuwde kan ondertussen huwen. In de standaard huurcontracten staat evenmin een vermelding van BS, noch een meldingsplicht van wijziging ervan.

Ben je dan als verhuurder verplicht in het privé leven van een huurder te gaan snollen?
Blijkbaar wel, als je twee post hoger kijkt.....

Vandebos

#9 , 05 jan 2010 10:53

Je kan in je huurcontract een clausule plaatsen die de huurder verplicht je zijn gewijzigde burgerlijke status mee te delen.
17. INVLOED VAN DE BURGERLIJKE STAAT VAN DE HUURDER

Het recht op de huurovereenkomst van het goed dat wordt gehuurd door de ene of andere echtgenoot, zelfs vóór het huwelijk, en dat volledig of gedeeltelijk is bestemd voor de hoofdwoning van het gezin, komt de echtgenoten gezamenlijk toe, in weerwil van eender welke andersluidende overeenkomst. De opzeggingen, betekeningen en exploten met betrekking tot deze huurovereenkomst moeten afzonderlijk aan elke echtgenoot worden gericht of betekend of van hen beiden uitgaan. Een echtgenoot kan zich echter alleen beroepen op de nietigheid van deze akten die naar zijn echtgenoot worden verzonden of van deze laatste uitgaan indien de verhuurder kennis heeft van hun huwelijk.
Het bovenstaande is naar analogie toepasbaar voor wettelijk samenwonenden.
De huurder verbindt zich ertoe de verhuurder onverwijld kennis te geven van de eventuele wijziging van zijn burgerlijke staat.

Daarom ook via de bevolkingsdienst werken. Zij mogen deze opzoekingen voor je verrichten als je verzoek gebaseerd is op het inwinnen van deze informatie voor het aanspannen van een geding.

artemis

#10 , 05 jan 2010 11:10

Je kan in je huurcontract een clausule plaatsen die de huurder verplicht je zijn gewijzigde burgerlijke status mee te delen.
Vreemd dat het dan niet voorkomt in de huurcontracten die ik al gezien heb.
En zelfs als je die clausule voorziet heb je nog geen zekerheid dat je huurder het je zal meedelen.

Bon, ik heb weer iets bijgeleerd...

Vandebos

#11 , 05 jan 2010 11:31

Is nochtans de standaard clausule voorzien door zowel de eigenaars- als de huurdersbonden.

PASCAL.032
Topic Starter

#12 , 05 jan 2010 14:08

Welke documenten precies moet ik bij de bevolkingsdienst aanvragen?

Zullen ze verplicht zijn om het mij te geven?

Vandebos

#13 , 05 jan 2010 14:31

U stapt gewoon naar de bevolkingsdienst met het bewijs van woonst dat u reeds heeft en verzoekt er eveneens eentje van de partner. Via het rijksregister kan de beambte de nodige informatie bekomen.

yeoldeinn

#14 , 06 jan 2010 17:49

Met scha en schande zelf geleerd : zeker ook de echtgenoot uitnodigen.

Twee voorbeelden :
• bij verkoop van een verhuurd huis, huurster een dame met twee volwassen zonen, “verlaten door haar man en gescheiden” toen de kinderen peuters waren. Procedure gevolgd, dus vriendelijk bij de compromis verwittigd dat zij onmiddelllijk na de akte een aangetekende brief (waarom heet dat altijd aangetekend schrijven) zou ontvangen, waarbij ze een opzeg van drie maand kreeg. Opzeg tijdig verzonden, geen reactie. Na de drie maand bleef mevrouw gewoon in het huis. Procedure opgestart bij vredegerecht, bleek dat opzeg ongeldig was, omdat zij nog altijd gehuwd was met… geen moeite, de naam kende ze uiteraard en zij had zelf via haar advocaat het adres opgezocht. Resultaat : nog eens een opzeg van drie maand gedaan, wat toen nog kon.
• Ook bij verkoop van huis, een Turkse dame opgezegd, die volgens attest van woonst ongehuwd was. Uiteraard bleef zij wonen, bij procedure haalde zij haar huwelijk in Turkije aan, met een man die nota bene in dezelfde straat op een ander nummer gedomicilieerd was, op een ander nummer. Hij was ook “ongehuwd” volgens attest van woonst. Ook hier was procedure te herbeginnen. Zij maakte de procedure wel iets eenvoudiger, door te weigeren de maand juli te betalen; zij had er immers niet gewoond, want voor één maand op vakantie bij familie in Turkije.

Conclusie : doe de extra kosten om de gegevens van die echtgenoot op te snorren, het zal je heel wat tijd en moeite sparen.

wat wordt bedoeld met"resultaat: nieuwe opzeg gegeven van 3 maand, wat toen nog kon"

Vandebos

#15 , 06 jan 2010 18:55

Wetgeving was vroeger niet zo streng voor eigenaars wat betreft wanneer ze een huurder konden opzeggen.

Terug naar “Huren”