De indexering van 2009 bedraagt -0,25%, op een huurprijs van 500€ is dat een verlaging van 1,25€.
Ik denk (ben niet zeker) dat je huidig probleem een beetje buiten de voorziene wetgeving valt: het ongedaan maken van een huuropzeg.
Je verhuurder is pas nieuwe eigenaar, heeft je contract overgenomen, en zou je appartement blijkbaar duurder kunnen verhuren, in dergelijk geval kwam jouw opzeg hem niet slecht uit.
De bal lag volledig bij hem en bedenk daarbij dat je hem overvallen hebt met het plotse verzoek om die opzeg weer ongedaan te maken. Hij had dat verzoek overigens perfect kunnen weigeren.
Eerst stemde hij in om het contract te laten doorlopen, daarna vraagt hij om een nieuw contract te tekenen, wat jij weigert. Heeft hij wat dat betreft een hogere huurprijs vernoemd?
Midden in die onderhandeling, waarbij ik je enkel maar positieve overredingskracht zou kunnen aanraden, ga je hem via AS op de hoogte brengen van die luttele indexverlaging van 0,25%. Dat noem ik een ongelukkige timing... Je zei daarover zelf
ik vermoed dat hij een beetje in zijn gat is gebeten...
Hoe lang denk je nog op het huidig adres te willen blijven wonen?
Indien je verhuurder de huurprijs wil optrekken kan je ook proberen tot een compromis te komen met een huurprijs ergens tussenin de huidige en de door de verhuurder gewenste?