Onderhoud dakgoten

Linda001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoud dakgoten

#1 , 24 aug 2026 16:18

Ik huur een sociale woning, een appartement op de benedenverdieping.
Elke appartementsblok bestaat uit 4 appartementen, 2 appartementen op de benedenverdieping en 2 op de eerste verdieping.
Mijn buurman die de op de eerste verdieping woont vraagt de huurmaatschappij om de dakgoot te reinigen want deze zit vol bladeren van de naastliggende bomen.. De huurmaatschappij stuurt een firma en deze reinigt enkel de dakgoot voor en achter op zijn huisnummer.
We vonden dat vreemd omdat voorheen steeds de dakgoten over heel de appartementsblok werd gereinigd, meestal werd dat jaarlijks automatisch gedaan... maar dat is nu blijkbaar niet meer.
Meer nog, mijn bovenbuur alsook zijn onderbuur kregen nu een rekening van 108 euro, waar we voorheen nooit een rekening hebben gehad.
De huurmaatschappij verwees ons naar het Ziezo boekje (vernieuwd in november 2025) pagina 62 staat vermeld.

" ONDERHOUD EN SCHOONMAAK
• Maak de dakgoot regelmatig schoon. Door vuil raken afvoeren verstopt, waardoor de goten
bij een flinke regenbui overstromen. Controleer de aansluitingen van het dak op de dakgoot
en de regenpijp. De onderhoudsplicht van de huurder is beperkt tot plaatsen die bereikbaar
zijn met een ladder.

BUITENZIJDE VAN DE WONING
Belangrijk! Het reinigen en onderhouden van alle goed bereikbare daken zijn voor jou
als huurder. Wat is ‘goed bereikbaar’? Dit is een hoogte (dak/dakgoot) tot +/-3,5m.
WiL onderhoudt en reinigt daken/dakgoten hoger dan 3,5m. De kosten zijn voor jou als
huurder."

Enerzijds staat er dat de onderhoudsplicht is tot plaatsen die bereikbaar zijn met een ladder. , en dan weer het reinigen en onderhouden van alle "goed bereikbare daken zijn voor jou"

Om tot de dakgoot van onze appartementsblok te komen hebben we een ladder nodig van meer als 5 meter, dus voor ons een moeilijke bereikbare plaats. Wie is dan verantwoordelijk voor de dakgoten?
De huurder of verhuurder?
Wat ik ook vreemd vond is dat er "geen" factuur bij was van de firma die de dakgoot heeft gereinigd, het was gefactureerd door de huurmaatschappij.

Reclame