wie doet wat in handelspand

PASCAL.032
Topic Starter

wie doet wat in handelspand

#1 , 28 dec 2009 20:48

De huurder van een handelspand stuurt me een mail in verband met een gesprongen radiator waardoor de winkel onder water stond.
Ze heeft een loodgieter laten komen en gaat de kosten van de huur afrekenen.

Wie moet dat eigenlijk betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 dec 2009 20:55

Wat is afgesproken in het contract? Handelshuur is heel wat anders dan gewone huur.

PASCAL.032
Topic Starter

#3 , 29 dec 2009 11:09

Artikel 5 in contract:
Gedurende heel de duur van de verhuring zal de huurder ondermeer instaan voor alle onderhouds en herstellingweken, deze onderhouds en herstelingweken in de meest uitgebreide zin van het woord zijn integraal ten laste van de huurder

Ook wordt vermeld dat de huurder een verzekeringspolis moet voorleggen voor waterschade.

Het contract werd getekend bij een notaris die dat moest laten registreren. ik bezit geen kopie van het geregistreerd contract, de notaris kan me dat niet bezorgen. Waar kan ik het verkrijgen?

Reclame

Vandebos

#4 , 29 dec 2009 13:26

U kan bevestiging of ontkenning van registratie bekomen in het lokale registratiekantoor.

De huurder wijst u best aangetekend op artikel 5 in het huurcontract.

PASCAL.032
Topic Starter

#5 , 29 dec 2009 13:44

De loodgieter schreef in de offerte dat de radiator stuk ging wegens ouderdom.
Is het dan nog altijd de huurder die het moet betalen?

Vandebos

#6 , 29 dec 2009 15:50

hmmm... handelshuur is een complex gegeven...

Ik zou geneigd zijn te zeggen dat de kosten dan voor de verhuurder zijn doch ben hier absoluut niet zeker van.

artemis

#7 , 29 dec 2009 17:19

Artikel 5 in contract:
Gedurende heel de duur van de verhuring zal de huurder ondermeer instaan voor alle onderhouds en herstellingweken, deze onderhouds en herstelingweken in de meest uitgebreide zin van het woord zijn integraal ten laste van de huurder
Staat er echt niets meer in dan dat?
Handelshuurcontracten zijn zoals VDB zegt veel complexer en meestal ook veel uitgebreider doordat ze minder omkaderd zijn door 'een' beschermende wetgeving. Meestal is het aantal bladzijden een veelvoud van dat van een gewoon huurcontract omdat veel meer vrij overeengekomen kan worden, in tegenstelling tot bij een woninghuurcontract.

Vandebos

#8 , 29 dec 2009 17:48

Handelshuur is één van de redenen waarom ik ben begonnen via een rentmeester te werken...

Het bewuste artikel in mijn contracten:
Onderhoud en herstellingen

De huurherstellingen en het gering onderhoud vallen ten laste van de huurder. Deze omvatten onder meer, zonder dat de hiernavolgende opsomming limitatief is :
* het jaarlijks vegen van de gebruikte schoorstenen;
* het onderhoud van alle verwarmings-, electriciteits- en gasinstallaties;
* het onderhoud van de sanitaire installaties;
* het onderhoud van alle goten, afwateringen en aflopen;
* het vervangen van gebroken ruiten;
* het onderhoud en herstel van muur- en vloerbekleding, alsook van deuren, vensters, rolluiken, sloten, spiegels, kranen, leidingen, elektrische apparaten enz.
* het ruimen van de putten;

De huurder is ook aansprakelijk voor verstoppingen en vorstschade.
Daarenboven verbindt de huurder zich ertoe de verhuurder onmiddellijk op de hoogte te stellen van elke schade aan het verhuurde goed of van elke
dringende herstelling die nodig zou blijken. In afwachting van betreffende herstelling zal de huurder alle nodige maatregelen nemen om het gehuurde goed in stand te houden en de uitbreiding van de schade te voorkomen. Bij niet-naleving van deze verbintenis is de huurder persoonlijk aansprakelijk voor alle uitbreidingen van schade aan het gehuurde goed.
De huurder zal aan de verhuurder de toegang tot het gehuurde goed verlenen voor het uitvoeren van alle noodzakelijke onderhouds- of herstelwerken. De huurder zal daarvoor nooit aanspraak kunnen maken op enige schadevergoeding of vermindering van huur, zelfs wanneer die werken meer dan veertig dagen zouden duren. Noch kan de verhuurder aansprakelijk gesteld worden voor enig verborgen gebrek van het goed.

artemis

#9 , 29 dec 2009 18:15

Er zijn ook handelshuurders die bv een winkelruimte volledig willen kunnen ombouwen, in die mate soms dat er radiatoren moeten verplaatst of weggelaten worden (en er bv warmeluchtblazers in de plaats komen) zodat het interieur van de ruimte volledig naar ontwerp van de huurder kan ingericht worden. Dit is een vrijheid die een handelshuurder mogelijk bij aanvang zou kunnen wensen en waarbij dan nog weinig contractueel ten laste van de verhuurder zou vallen.

Dit is slechts een voorbeeld. Uw geval kan anders zijn.

Terug naar “Huren”