Op 19 januari 2010 dien ik eventueel te verschijnen op de rechtbank in Antwerpen betreffende een zaak waarbij een achterstallige huur van mij wil worden gevorderd.
De situatie is als volgt. 5 jaar geleden op 24 dec 2004 ben ik uitgeschreven in Belgie naar Nieuw Zeeland en destijds huurde ik een apartement in Antwerpen. Daar ik vroegtijdig het apartement heb verlaten om naar NZ te vertrekken, heb ik de huurovereenkomst moeten verbreken. Dit gebeurde reeds in oktober 2004. Ik had een mondelinge overeenkomst met de verhuurder dat als ik een nieuwe huurder zou vinden, er geen kosten aan verbonden zouden zijn. Achteraf blijkt deze ''mondelinge'' overeenkomst dus mijn fout. De laatste 2 maanden huur (november en december) heb ik toen niet betaald omdat de verhuurder toch 3 maanden waarborg van me had, die de verhuurder zei toch in te houden.
Tegen de tijd dat ik vertrok had ik ook een nieuwe huurder gevonden die zelfs het apartement introk de dag dat ik vertrok. Met andere woorden, geen enkel kostenverlies voor de verhuurder.
Nu 5 jaar na datum krijg ik, teneinde verjaring tegen te gaan, een dagvaarding aangetekend hier in Nieuw Zeeland waarin men nog 3 maanden huur van me wil vorderen. Ten eerste heb ik gedurende die 5jaar helemaal niks vernomen hieromtrent, en ten tweede klopt het niet dat ik de laatste 3 maanden geen huur betaald heb. Het feit dat de verhuurder zelfs geen enkel kostenverlies heeft geleden, is voor mij duidelijk dat het hier gaat om louter winstbejag.
Mijn probleem is nu dat het ten eerste over een mondelinge overeenkomst ging ivm mijn vertrek en er niks op papier staat. Ik heb me ook bij mijn vroegere bank in Belgie geinformeerd om trachten te bewijzen dat het over 2 maanden gaat in plaats van 3. Omdat ik nu zelfs geen enkele rekening meer heb in Belgie kan ik dat ook niet meer bewijzen.
Ik vraag me dus af of ik ook maar enige kans heb om me hiertegen te verzetten?
Ik heb nog steeds de kans om de zitting te vermijden mocht ik het openstaande saldo met kosten etc... tegen mid januari te betalen.
En andere vraag, wat als ik niet betaal en bij verstek veroordeeld word?
Veronderstel dat dit iets is wat me levenslang gaat achtervolgen overal?