Kosten in geval van 'overmacht'

Prullie
Topic Starter

Kosten in geval van 'overmacht'

#1 , 27 dec 2009 14:28

Mijn grootvader die een appartement huurt, is enkele dagen geleden gevallen en kon niet meer opstaan. Er is een ambulance gebeld, maar omdat jammer genoeg alle personen met een reservesleutel onbereikbaar waren en omdat er wel haast bij was (we konden niet weten hoe erg zijn toestand was) hebben de ambulanciers, in aanwezigheid van de politie en met onze goedkeuring, de deur ingebeukt.
Een slotenmaker is geweest, heeft de deur in de mate van het mogelijke hersteld, zodat ze op zijn minst weer op slot kan. De deur is echter in die mate beschadigd dat ze zal vervangen moeten worden.
Ik ga hierover dus de eigenaar inlichten, maar wil nu graag weten wat de huurwet in dit geval zegt:
- Moet de eigenaar die deur sowieso laten vervangen? Ze kan dus wel op slot, maar de kader en deur zelf is gebroken. Bovendien is deze deur al minstens 30 jaar oud. Het gaat hier voor de volledigheid over de binnendeur in een appartementsgebouw (dus de toegangsdeur naar het appartement zelf).
- Wie zal de kosten dragen van deze nieuwe deur, en van de herstellingen tot nu toe? Ik heb namelijk gezocht onder de huurwetgeving en daar staat oa:"Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding geven.”
Dus is mijn vraag: valt dit onder 'overmacht', als ik bvb. bij de politie of spoedafdeling een attest regel dat de deur moest ingebeukt worden door een medische urgentie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 dec 2009 16:49

Familiale verzekering van uw oom inlichten. Deze dekt dergelijke situaties normaliter. (op de franchise na natuurlijk)

j.demoor

#3 , 29 dec 2009 10:30

“Art.422bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die verzuimt hulp te verlenen of te verschaffen aan iemand die in groot gevaar verkeert, hetzij hij zelf diens toestand heeft vastgesteld, hetzij die toestand hem is beschreven door degenen die zijn hulp inroepen...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Het optreden van ambulanciers en politie was dan ook geen onrechtmatige daad,in de zin van art.1382 Burgerlijk Wetboek (=B.W.).

“Art.1732.Hij(=de huurder) is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.”(B.W.).

De beschadiging door het optreden van ambulanciers en politie had plaats buiten de schuld van de huurder,zodat de huurder er niet voor aansprakelijk is.

Doe veiligheidshalve toch aangifte aan uw eigen verzekeringen huuraansprakelijkheid EN burgerlijke aansprakelijkheid(=’familiale).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”