opzegging door verhuurder

knird
Topic Starter

opzegging door verhuurder

#1 , 27 dec 2009 13:27

Mijn verhuurder heeft mondeling laten weten dat hij over drie maanden het huurhuis gaat afbreken. Het tweede deel van dit huurhuis is onbewoonbaar verklaard, hij zou dit nu moeten renoveren of afbreken om geen boetes te krijgen.
Ik heb een huurovereenkomst (3-6-9) die niet geregistreerd is.
Hij verzoekt me nu dus een andere woning te zoeken en over drie maanden het huis te verlaten.... wat zijn mijn rechten nu nog?
Omdat de overeenkomst niet geregistreerd is, kan ik wel opzeggen enzo zonder de wettelijke termijnen, kan hij dit als verhuurder dan ook? (d.w.z. me nu dus eruit zetten, zonder een termijn van zes maanden / schadevergoeding?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 dec 2009 16:45

Is het gehele pand onbewoonbaar verklaard?

Indien opzeg nog mogelijk is door verhuurder zal dit 6 maanden dienen te bedragen.

knird
Topic Starter

#3 , 27 dec 2009 19:46

Het betreft een pand waar een tweewoonst van gemaakt is.
De andere 'woning' is onbewoonbaar verklaard, mijn woning niet.
Hij wil mij binnen drie maanden eruit, zodat hij het gehele pand kan laten afbreken, zoniet, moet hij een vergoeding betalen op zijn woning die onbewoonbaar is verklaard.
Hij wil dus gewoon het huurcontract dat hij bij mij heeft afgesloten verbreken (binnen de eerste drie jaar van mijn 3-6-9).
Ik heb dan wel nog recht op zes maanden + negen maanden vergoeding?
Ik veronderstel dat ik deze periode mag tellen van zodra ik hiervan een aangetekende zending ontvang? Heden heb ik hiervan enkel een mondelinge melding.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 dec 2009 01:11

De verhuurder zal art 3 §4 van de woninghuurwet dienen te respecteren.
§ 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.
Heeft u al eens nagekeken of het huurcontract werd geregistreerd?

Een opzeg van drie maanden is in dat geval in feite niet mogelijk. Als u deze opzeg krijgt kan u hem weigeren aangezien deze niet rechtsgeldig. U kan dat doen door de verhuurder een aangetekend schrijven te bezorgen waarin u hem wijst op de ongeldigheid van de opzeg.

Informeer eens bij de gemeente of de onbewoonbaarheid slaat op het gehele pand of enkel op de gecontroleerde woning.

Wanneer werd uw huurcontract afgesloten?

knird
Topic Starter

#5 , 28 dec 2009 11:14

Alvast bedankt voor uw reacties, Vandebos!

Het huurcontract werd niet geregistreerd.
Startdatum is 10/2008 en loopt met 3-6-9 tot 10/2017.
De onbewoonbaarheid heb ik nagevraagd op de gemeente: deze geldt enkel voor het andere deel van het pand, niet voor mijn woning zelf.

Hij wil dus opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden, binnen die eerste drie jaar van mijn contract.
Dit baarde me zorgen, omdat ik hoorde dat ik heel gemakkelijk zelf kan opzeggen (dankzij het niet registreren) , en ik dacht dat hij dit dan ook 'zomaar' kan...

Als ik het artikel lees, zie ik dat dit een regeling bij het opzeggen na die eerste drie jaar (zes maanden + vergoeding). Indien hij dit niet wenst te respecteren en toch echt vroeger wil opzeggen dan 10/2011, welke regeling is hier rond dan?

Alvast bedankt!

knird
Topic Starter

#6 , 28 dec 2009 11:27

Ik vond dit;

e. Wat is de waarde van een niet geregistreerde huurovereenkomst?
• tussen verhuurder en huurder, heeft een niet geregistreerde huurovereenkomst precies dezelfde waarde en dezelfde gevolgen als een geregistreerde overeenkomst;
• ten opzichte van derden, is de registratie echter belangrijk omdat hij aan de overeenkomst een vaste datum geeft, die het contract tegenstelbaar maakt ten opzichte van derden en namelijk tegenover de koper van het gehuurde goed.
Dit betekent dat, naast de huurder en de verhuurder, niemand het bestaan van de overeenkomst kan ontkennen en deze moet worden nageleefd.

uit een woninghuurwet op het internet.

Kan ik hieruit begrijpen dat het niet registreren van het huurcontract mij als huurder toch ergens bescherming geeft?

*handen in het haar*

Vandebos

#7 , 28 dec 2009 11:47

ok eerst registratie perikelen:

- je kan zelf het huurcontract in je dichtstbijzijnde registratiekantoor laten registeren.

- Niet registratie van het contract is enkel interessant voor de huurder, het maakt immers dat deze kan opzeggen wanneer hij wenst zonder vergoeding en zonder opzegtermijn. De verhuurder verliest er alleen bij (hij kan geen extra rechten halen uit de niet-registratie).
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W>
Opzeg door verhuurder zoals hij hier wenst te doen is ongeldig. Hij kan slechts zonder opgave van reden opzeggen op het einde van een driejarige periode en dan met zes maanden opzeg. in uw geval zou daar een prijskaartje van 9 maanden huur aanhangen.

§ 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
Deze vergoeding is gelijk aan negen
dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.
De verhuurder kan hier eventueel overmacht aanhalen maar dan zal hij wel via het vredegerecht dienen te passeren. Zijn kansen om gelijk te halen zonder een schadevergoeding naar u toe acht ik klein.

Dus eerst eens bevragen of die onbewoonbaarheid slaat op het gehele pand of niet. Dat moet je eerste stap zijn, dan kan je verder plannen.

knird
Topic Starter

#8 , 28 dec 2009 12:13

De onbewoonbaarheid slaat enkel op de 'andere woning' die hij verhuurde, deze is niet voor het stuk waarin ik nu nog woon. Dit ben ik gaan navragen bij de verantwoordelijke op de gemeente.

In verband met de registratie: deze is dan toch wel nodig om naar betrekking van zijn opzeg, mijn rechten als huurder aan te halen?
Indien zijn opzeg die hij nu doet, sowieso niet van kracht is, zou ik het liever niet laten registreren (om zelf makkelijker opzeg te kunnen doen).

Ik zou niet willen 'vechten' om te blijven tot mijn eerste drie jaar voorbij zijn, er is hier al zoveel last geweest met mijn verhuurder.
Mijn vorige buren hebben, op hun initiatief gevochten voor een onbewoonbaarverklaring en hierbij ook al 'niets als miserie' gehad met de verhuurder. (Hij weigert nog maar een cent in het huis te steken, waardoor mijn vorige buren zover zijn gegaan. - ik bijvoorbeeld heb bijna een maand (!) zonder werkend toilet gezeten...)
Nu gewoon het beste, voor mij, eruit halen en op een eerlijke manier hier verhuizen...

Een aangetekend weerwoord van mij, dat zijn opzeg onwettelijk is en hierbij een periode van zes maanden opzeg en negen maanden vergoeding vragen, kan ik dus doen, volledig in mijn recht?
(omdat dit de werkwijze is voor NA de eerste drie jaar, kan ik dit dan ook vragen BINNEN de eerste drie jaar?)

Bedankt...

Vandebos

#9 , 28 dec 2009 12:40

Nogmaals, niet registratie voegt toe aan uw rechten; u kan opzeggen zonder termijn en zonder schadevergoeding. Het verschaft de verhuurder geen enkel extra recht.

Het meest logische scenario lijkt me dat u bij het bekomen van de schriftelijke opzeg deze onmiddellijk aangetekend betwist als ongeldig aangezien zowel de opzegtermijn als het tijdstip waarop deze ingaat niet wettelijk zijn. Verwijs de huurder naar art 3 §4 van de huurwet met betrekking tot hoofdbewoning dat van dwingend recht is. Verzoek de verhuurder u ofwel een correcte opzeg te bezorgen die de wet respecteert of u een voorstel te doen dat u kan overtuigen het pand in onderlinge overeenstemming te verlaten. Verzoek de verhuurder u binnen de 10 dagen na kennisname van het schrijven te antwoorden aangezien u anders verplicht zal zijn via het vredegerecht verhaal te halen.

Dan is hij weer aan zet.

knird
Topic Starter

#10 , 28 dec 2009 20:11

Vandebos,
hartelijk dank voor uw antwoorden!

Ik zal hem van dit weerwoord dienen en hem dan inderdaad terug aan zet laten. Wel een hele opluchting zo, dat ik niet zomaar voor voldongen feit sta over drie maanden te moeten verhuizen en toch kan terugvallen op deze woninghuurwet!

Ik ben alvast benieuwd naar zijn weerwoord hierop... gezien de dingen die in het verleden al misgelopen zijn... Maar zoals U zegt, hiervoor ga ik, indien nodig, gewoon naar het vredegerecht!

j.demoor

#11 , 29 dec 2009 10:32

Vermits uw huurwoning niet onbewoonbaar is verklaard kan uw verhuurder enkel ter uitvoering van werken opzeggen met inachtneming van :
“Art.3...§ 3. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :...§ 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”