vroegtijdig verlaten van huurappartement

evillord
Topic Starter

vroegtijdig verlaten van huurappartement

#1 , 23 dec 2009 21:40

in't kort wij willen weg waar dat we nu zitten!!
we hebben 2 kinderen en een 3de op komst en ons app is een diepvriezer voor de moment.
er is 1 gasverwarming voorzien in de living/eetkamer en dat is het. de temperatuur van buiten is de zelfde als binnen dus in de rest van het app.

huisbaas (immo) heeft pas vorige week huurwaarborg op een rekening gestort toch hebben wij reeds het contract getekend 1 maart 2009. dus zijn we 9 maand intrest kwijt.

ook hebben wij ons huurcontract nog altijd niet ontvangen en was er geen epc certificaat bij (en als het despreffende document zou bestaan zou het een zeer slecht zijn)
,
ziet u enige reden om het huur contract vroegtijdig te kunnen beeindigen zonder kosten zodat we onze waarborg terug krijgen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evillord
Topic Starter

#2 , 23 dec 2009 21:54

en we hebben nog altijd geen aangepaste plaats beschrijving gekregen. ook niet nadat we in het begin verschillende mails met aanpassingen hebben gestuurd. (die nooit bij de immo volgens hun aangekomen zijn.)

grtz

Vandebos

#3 , 23 dec 2009 22:14

Over welk type van contract gaat het? Eentje van bepaalde duur of een 3-6-9?

Reclame

evillord
Topic Starter

#4 , 23 dec 2009 22:15

3-6-9 contract

Vandebos

#5 , 23 dec 2009 22:30

Kijk dan eens na of het contract werd geregistreerd of niet. In de link in onderschrift vindt u een document terug dat u helpt uw lokale registratiekantoor te vinden.

Indien het huurcontract niet werd geregistreerd hoeft u geen opzeg te geven om het pand te kunnen verlaten. Ook kan de huurder dan geen wederverhuringsvergoeding aanrekenen. Tracht deze opzoeking uit te voeren zonder de verhuurder hiervan op de hoogte te brengen, hij kan immers nog laattijdig het contract laten registreren en dan vallen deze gunsten weg.

Houd de verzonden emails bij. Uit de broncode kan afgeleid worden of ze verzonden werden of niet en bij uw provider kan hiervan een bevestiging gekregen worden.

Verstuur het immokantoor aangetekend een afschrift van de mails die u hen heeft verzonden met daarin de gebreken die u bijkomend wenst in de plaatsbeschrijving opgenomen te zien. Voorzie dan ook een uitgebreide historiek in de aard van op dag X om uur yy:zz heb ik u volgende mail verzonden, op dag a om ... enz. Telkens claimt u deze mails niet ontvangen te hebben. Nazicht bij mijn provider aan de hand van de handshake codes toont aan dat de mails effectief op de hierboven vermelde data verzonden zijn. Gelieve binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven deze situatie recht te zetten zodat ik niet verplicht ben verdere stappen naar het BIV en vredegerecht toe te ondernemen.

Vanaf heden laat u alle briefwisseling aangetekend gebeuren, dat mag u wat kosten per brief maar het levert u een onweerlegbaar bewijs op.

Hopelijk helpt dit u reeds verder?

evillord
Topic Starter

#6 , 23 dec 2009 22:35

ja super.

nu nog in't geniep alles te weten te komen

ik had al geprobeerd ze te downloaden maar er was een wachttijd te veel users etc etc probeer het morgen overdag wel nog eens.

maar over dat geld dat ze nu pas op een rekening hebben gezet kan ik niks aan doen. verloren intresten enz?

Vandebos

#7 , 24 dec 2009 10:55

Neen daar kan bestaat een artikel voor in de huurwetgeving:

Art 10 §2
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
de gemiddelde rentevoet is 2%
de wettelijke interest is 5.5% op jaarbasis voor 2009.

evillord
Topic Starter

#8 , 28 dec 2009 08:52

dank je voor je snel en goed antwoord :)

evillord
Topic Starter

#9 , 28 dec 2009 12:36

na te hebben een mailtje gestuurd en telefonisch contact met het registratie bureau hebben we uitgeteld dat ze ongeveer een week te laat het huur contract hebben geregistreerd. en volgens onze advocaat heeft het niet veel zin om hier een klacht voor neer te leggen omdat die week "verwaarloosbaar is" (lees:" ik denk dat de advocaat niet veel zin had om er werk van te maken"(mijn gedacht er van mss)).

deze namiddag bellen we voor een copy van ons contract en die epc norm papier.

mvg,

maarten

Vandebos

#10 , 28 dec 2009 12:45

Te laat deponeren van het contract kan enkel een administratieve boete opleveren van €250. Het is dus effectief nutteloos daar achter te gaan aangezien het jou geld zal kosten en niets opleveren.
Je kan altijd eens de woningdienst laten langskomen om het pand op bewoonbaarheid te keuren?

evillord
Topic Starter

#11 , 28 dec 2009 13:08

idd dat was ik al aan het googlen wat daar voor nodig was enz. kbegin de huurwet beetje te begrijpen en er valt heel wat te gebruiken mits de nodige kennis om de verhuurder beetje te kwellen om zo vroeger te verhuizen

als er geen epc aanwezig is (500-... euro) boete.
te laat registreren van contract (250 euro) boete

kzal verhuizen en ik vind een oplossing om er van onder uit te komen. mijn kindjes hebben recht op een goeie huisvesting + er is een 3de onderweg

nog iet waar ik op dacht. in onze badkamer is er een lichtkoepel (lees: een met plex afgemaakt dak dat licht door laat (3 meter hoger dan plafond van badkamer) en het plafond van de badkamer is gewoon enkel glas gelegt op een houten structuur. dus niks afgemaakt of dubbel beglaasd. waar de koude gewoon binnekomt

+ en komt tocht binnen via de kaders van de ramen in het hele huis?

kan ik hier niks mee beginnen?

Vandebos

#12 , 28 dec 2009 13:13

Normaliter dient er in het pand voldoende verwarming aanwezig te zijn. Iets zegt me dat dit in jullie geval niet is en doet er ook nog eens aan twijfelen of de verwarming die er wel is reglementair is.

In de link in onderschrift vindt je een brochure van de woningdienst terug, deze kan je verder helpen.

Terug naar “Huren”