enorm gasverbruik / slechte verwarming

Calexica
Topic Starter

enorm gasverbruik / slechte verwarming

#1 , 22 dec 2009 12:58

Wij huren al enkele jaren (zonder al te veel problemen) een huis van mijn oom. Nu ontving ik gisteren de afrekening van het aardgasverbruik en viel achterover van het bedrag & het verbruik. Het is een feit dat onze woning erg moeilijk te verwarmen is. Dit heeft 2 oorzaken: de voorkant van het huis (waar de woonkamer en slaapkamer liggen) heeft slechts enkele beglazing en er komt heel wat toch binnen (oplossen met handdoeken en dergelijke) plus in de keuken is een prachtig, maar niet praktisch enorm hoog plafond (gelijk met het plafond van de 1e verdieping).

Maar het voorbije jaar is ons verbruik verdubbeld! Akkoord, we hebben een hele strenge winter gehad vorige winter, maar dit is compleet absurd voor 2 personen. Nu verwijt ik de huisbaas een beetje dat wij nog steeds met die enkele beglazing zitten (hoewel hij al jaren belooft om nieuwe ramen te plaatsen), maar ik vermoed ook dat er een probleem is met de verwarmingsinstallatie.

Vanavond komt er iemand langs om de centrale verwarming na te kijken, maar nu vraag ik me dus af wie verantwoordelijk is voor eventuele kosten die er gaan komen bij het in ord maken van de verwarming. Wij of de huisbaas?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 dec 2009 13:13

Voor het normale (periodieke) onderhoud van de verwarmingsinstallatie is de huurder verantwoordelijk. Tenzij de verwarminsketel (of grote onderdelen daarvan) moet vervangen worden vallen de kosten ten laste van de huurder.

Indien u het periodiek onderhoud hebt verwaarloosd bevindt u zich in een eerder zwakke poitie mbt het hoge verbruik.

ps: wat bedoelt U met ons verbruik is verdubbeld: het aantal kubieke meters gas, de totale verbruiksfactuur, de betaalde voorschotten, het afrekeningsaldo...?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 22 dec 2009 13:14

Hebben jullie tot op heden die verwarming jaarlijks laten nakijken?

Als de ketel versleten is zijn de kosten ter vervanging voor de verhuurder.

Voor de vensters dien je tocht en enkele beglazing los van elkaar te zien. Tocht door slechte kaders mag niet en hier kan je de eigenaar aanmanen om de kaders te vervangen, enkele beglazing, de condens en het warmteverlies dat deze met zich meebrengt niet.

Aangezien het om familie gaat kan je het miscchien op een akkoordje gooien voor de vensters? (eg zelf de vensters in kwestie vervangen in ruil voor een huurvermindering van X euro voor Y maanden?)

Voor de ketel zou ik dit niet doen.

Reclame

roharro

#4 , 22 dec 2009 13:17

[quote="Calexica"]
Maar het voorbije jaar is ons verbruik verdubbeld! Akkoord, we hebben een hele strenge winter gehad vorige winter, maar dit is compleet absurd voor 2 personen.
quote]

Het energieverbruik voor verwarming hangt af van de grootte van de te verwarmen woning, niet van het aantal personen dat er verblijft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Calexica
Topic Starter

#5 , 22 dec 2009 15:41

Dank je wel voor de duidelijke reacties.

@roharro: als je in een huis woont met 2 personen, maar veel kamers die niet gebruikt worden zet je in die kamers de verwarming uit. Als we met meer in dit huis woonden werden die kamers wel gebruikt en de verwarming dus ook.. dan hangt het toch ook af van het aantal personen, niet? Ik geef je geen ongelijk hoor ivm de grootte van de te verwarmen woning, maar ik denk dat er bij ons nog andere factoren spelen.

En met het verbruik is verdubbeld bedoelde ik: op de afrekening staat zo'n mooie grafiek met je laatste 3 periodes. De waarde daarop voor de periode nu is het dubbele als de vorige periode. ik kan het je nu niet precies zeggen want ik heb de factuur niet bij me ,maar ik kom er wel op terug als je wil.

Nogmaals dank!

steve&saskia

#6 , 22 dec 2009 20:02

Zoals Vandenbos al zei zijn deze kosten inderdaad voor de huisbaas en moet u om de 2 jaar ( Gas instalatie ) ( wettelijk ) uw cv instalatie laten reinigen en uitmeten.( Voor een cv instalatie op stookolie is dit jaarlijks.)

Bij het uitmeten worden de verbrandingsgassen gecontroleerd of die nog in orde zijn met de wettelijke bepalingen en zo kan u ook het rendement van uw cv instalatie te weten komen.

Misschieneens aanhalen aan uw oom dat bij een vervanging van dergelijk toestel overgaat naar een gas condensatie ketel hij momenteel 40% terug krijgt op de ganse som van zijn factuur + ook nog een een premie van de gasmaatschapij van 125€ krijgt.

Met dergelijke toestellen zit men op een rendement tussen 100 en 112% dat wil zeggen dat u heel wat gaat besparen op u gasrekening.

Vanaf 2012 veranderd alweer heel wat in de wetgeving aangaande de cv instalaties en kan het zijn dat hij dan zeker het toestel zal moeten vervangen. Zoals u weet zal de staat die 40% niet blijven toekennen, dus kan hij er maar beter werk van maken want de premies voor het vervangen van ramen en deuren zijn er ook al niet meer dus deze is hij nu al kwijt. Hoe lang het nog gaat duren is voor ons ook de vraag, maar ik weet dat er al heel veel mensen hun oude toestellen vervangen want ik zet momenteel 1 a 2 dergelijke toestellen per week.

M.v.g Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Terug naar “Huren”