Ook ik kan me wel voorstellen waarom die nieuwe eigenaar alsnog een plaatsbeschrijving wil. Maar ik vraag me dan toch af of de gebruikelijke 50/50 regel voor de betaling ervan hier geldt.
Als huurder zou hij bij mij wel een PB mogen maken. Tekenen zou ik nooit. Alleen al het feit dat deze eigenaar op het "gedacht" komt om nog gauw voor die resterende 6m. een PB te maken, zou mij als huurder wel een en ander doen vermoeden en op het nadenken zetten. Op het forum zijn de posts niet te tellen waar verhuurders bij het beeindigen van het kontrakt nog snel een en ander willen aanrekenen aan de huurder. Zaken die normaal onder sleet door ouderdom vallen. De 2 laatste gevallen die ik me zo uit de vuist herinner .. 1) die eigenaar die een heel nieuw keukenblad wil aanrekenen aan de huurder voor enkele krasjes daarop. 2) ook onlangs nog het geval van die huurder die vreesde een hele nieuwe stenen vloer te moeten betalen wegens een aantal "bijkomende" barstjes ontstaan sedert de inleidende PB. Het kan best wel dat zo'n zaken later voor het vredegerecht wel rechtgezet worden. Door het niet tekenen echter van zo'n bijkomende PB staat de huurder toch wat sterker.
Betalen ervoor zelfs nog minder, want nergens voorzien in de huurwet voor het geval er geen intredende PB gemaakt is.
De enige oplossing voor de verhuurder lijkt me een PB door een deurwaarder te laten opstellen. De huurder hoeft dit dan zelfs niet te tekenen. Probleem is dat een slimme huurder ook wel eens zou kunnen weten dat hij die deurwaarder niet hoeft binnen te laten. Ik heb in dit verband persoonlijk zo eens een deurwaarder de figuurlijke deur gewezen die een tussentijdse "staat van de woning" wou komen vaststellen voor een nieuwe eigenaar. Hij kwam met de verhuurder en had fototoestel en alles bij. Het was wel 1 maand voor het einde van de vooropzeg.
Aanvaarden zou ik het als huurder wel doen, die laatste 6 maanden zullen de zaak niet maken denk ik, maar betalen?
Fysisch aanvaarden best vermoed ik, zeker als er nog 6m. te gaan zijn. Als die nieuwe eigenaar naar de vrederechter stapt zou die dat wel eens kunnen toelaten.
Volgens mijn logica (die de wet niet is, i know

)
Beter dan de wet want die kiekens die de wet maken hebben daar nog niets op voorzien. Ik denk wel dat die nieuwe eigenaar dat kan verhalen op de oude, die nagelaten heeft een intredende PB te maken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard