Inkorten vooropzeg + boete

victor1
Topic Starter

Inkorten vooropzeg + boete

#1 , 19 dec 2009 21:18

Dag allemaal,

om verschillende redenen (o a werkloosheid echtgenoot) zijn we genoodzaakt te verhuizen. Omdat we niet dadelijk een nieuwe woning vonden en uit schrik om zonder dak boven ons hoofd te zitten, hebben we gewacht tot we een nieuwe woning hadden, alvorens de opzegbrief aangetekend te versturen. We hadden de eigenaar wel 3 maanden op voorhand per mail verwittigd dat we hoogstwaarschijnlijk in januari 2010 zouden vertrekken.
Ons contract was voor 1 jaar met automatische verlenging naar 3 jaar.

De vooropzeg is begonnen 1 december 2009, maar onze nieuwe huur is ook die dag begonnen. Omdat we het 1e jaar overschreden hebben, is er nu een contract van 3 jaar ingegaan, waardoor we bovenop de 3 maanden vooropzeg ook nog eens 2 maanden boete hebben. We verhuizen zoals voorzien voor 1 januari, waardoor we dus nog 4 maanden dubbele huur hebben, een zware dobber als je maar 1 loon meer hebt.

Onze vraag: kan de vooropzeg ingekort worden of ten minste de boete geannuleerd, zoals dit bv in Frankrijk het geval is wanneer er dringende persoonlijke redenen zijn (de werkloosheid van mijn man en ikzelf kan bv een brief voorleggen van mijn werknemer die vraagt dat ik dichterbij kom wonen)

Alvast dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 dec 2009 22:10

hmmm, het allereerste wat u dient na te kijken is of het huurcontract werd geregistreerd.

U had namelijk een contract van bepaalde duur (1 jaar) dat door niet opzeg en blijvende bezetting automatisch van rechtswege is overgegaan in een 3-6-9.
In een dergelijk geval is het van vitaal belang te weten of die registratie heeft plaatsgevonden of niet. Niet registratie voor de opzeg houdt immers in dat de verhuurder geen drie maanden opzeg kan eisen, noch een wederverhuringsvergoeding.

Kijk dit maandag na in uw lokaal registratiekantoor. Mocht u niet weten waar dit kantoor zich bevindt mag u me steeds via pb uw postcode doorzenden, dan zoek ik het even op.

U kan overmacht inroepen, maar dan moet dit wel via het vredegerecht lopen. Het is deze die zal beslissen of hier sprake is van overmacht of niet..

Hopelijk helpt dit u verder?

victor1
Topic Starter

#3 , 20 dec 2009 23:25

Hallo,

de eigenaars kennende, zullen ze het contract al geregistreerd hebben voor het zelfs nog maar getekend was :lol:

Ik wil het zeker nog eens nagaan: kunt u me verder helpen met het lokaal registratiekantoor, postcode 6700? Als dat niks oplevert, vrees ik dat het dan zal ophouden, want het vredegerecht erbij halen, dat zien we niet echt zitten.

mvg

Reclame

j.demoor

#4 , 21 dec 2009 09:32

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging OF indien (na opzegging) de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Men ZOU KUNNEN stellen dat ’eenmaal,enkel schriftelijk...worden verlengd’ ook reeds IN de schriftelijke huurovereenkomst kan gebeuren ,mits de opzegmogelijkheid niet uit te sluiten. Indien zulke verlenging geldig zou zijn,dan kan u tijdens die verlenging niet VOORTIJDIG opzeggen.

Indien zulke verlenging NIET geldig zou zijn,dan bevindt u zich thans in een woninghuurovereenkomst van negen jaar,te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden .Die huurovereenkomst is door u opzegbaar onder de voorwaarden van art.3,§5 Woninghuurwet.

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw huurovereenkomst en vooral de datum van inwerkingtreding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#5 , 21 dec 2009 10:23

ACED - Bureau d'enregistrement - ARLON

Adres
Place des Fusillés
6700 ARLON
Tel: 0257/403 50 -- Fax: 0257/977 67

bur.enr.arlon@minfin.fed.be

Openingsuren 8 uur tot 12 uur

Een automatische verlenging van een huurcontract van bepaalde duur? vloekt dat niet met de wijze waarop een dergelijk contract wordt opgezegd op het einde ervan?

sluit de paragraaf "Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst" een dergelijk beding in een contract van bepaalde duur niet uit?

victor1
Topic Starter

#6 , 21 dec 2009 10:30

Wanneer 3 maanden voor het einde van het 1e jaar geen opzegging gebeurd is, wordt het contract voor 2 jaar verlengd. Er was dus wel degelijk de mogelijkheid op te zeggen.

In annexe staat de officiele wettektst

Vandebos

#7 , 21 dec 2009 11:36

Ik ben er niet zeker van dat een dergelijk beding in het vredegerecht zou standhouden.

victor1
Topic Starter

#8 , 21 dec 2009 16:42

Een automatische verlenging van een huurcontract van bepaalde duur? vloekt dat niet met de wijze waarop een dergelijk contract wordt opgezegd op het einde ervan?
Bedoelt u nu dat een automatische verlenging niet mogelijk is? Vermit wij op 1 december er nog woonden (aangetekende brief is eind november vertrokken en ontvange), is het toch logisch dat het verlengd is, niet?

Ik vertaal vanuit het frans, ik zal even zeggen wat er precies staat

"Article 3 : Durée du bail

Le bail est consenti pour une période de 1 an prenant cours le 01/12/2008 pour finir le plein droit le 30/11/2009
La résiliation devra être notifiée par lettre recommandée par l'une ou l'autre des parties au moins trois mois avant l'échéance anniversaire. A défaut, le bail est reconduit pour une durée de deux ans au mêmes conditions.
Pour tout ce qui n'est pas prévu dans le présent contrat, les parties s'en référent expressément aux dispositions de la loi du 20/02/1991'

PS heb mail gestuurd naar het registratiebureau

Vandebos

#9 , 21 dec 2009 17:22

§ 6. (Par dérogation au § 1er, un bail peut être conclu, par écrit, pour une durée inférieure ou égale à trois ans.
Ce bail n'est pas régi par les dispositions des §§ 2 à 5.
Il ne peut être prorogé qu'une seule fois, et seulement par écrit et sous les mêmes conditions, sans que la durée totale de location ne puisse excéder trois ans.
Il prend fin moyennant un congé notifié par l'une ou l'autre des parties au moins trois mois avant l'expiration de la durée convenue.
Nonobstant toute clause ou toute convention contraires, à défaut d'un congé notifié dans les délais ou si le preneur continue à occuper les lieux sans opposition du bailleur, et même dans l'hypothèse où un nouveau contrat est conclu entre les mêmes parties, le bail est réputé avoir été conclu pour une période de neuf ans à compter de la date à laquelle le bail initial de courte durée est entré en vigueur et est dès lors régi par les §§ 1er à 5. Dans ce cas, le loyer et les autres conditions demeurent inchangés par rapport à ceux convenus dans le bail initial de courre durée, sans préjudice de l'application des articles 6 et 7.) <L>
Dat is wat ik bedoel, deze regel is van dwingend recht.

Ik ben er dus absoluut niet van overtuigd dat een verhuurder in een contract van bepaalde duur van 1 jaar een clausule kan opnemen die deze automatisch verlengd naar een contract van bepaalde duur op drie jaar. Het verlengen voor een langere bepaalde duur dient mijn inziens een bewuste daad te zijn van zowel huurder als verhuurder, niet een automatische verlenging.

victor1
Topic Starter

#10 , 21 dec 2009 19:14

Als ik het goed begrijp, zou het contract niet geldig zijn omdat het niet automatisch verlengd kan worden met 2 jaar.

Maar wat verandert dit precies voor ons? Dat we het contract moeten aanvechten op het vrederecht?

Zien jullie andere oplossingen die niet via de rechtbank gaan?

Nog een laatste vraag: kunnen ze ons een immobiliënagentschap opleggen? Hun afspraak is: jullie moeten de 2 maanden boete niet betalen, enkel het immobilienagentschap (die 1.5 maand huur vraagt). Op mijn vraag "en als we iemand anders zelf vinden", antwoordden ze "Die mag je dan doorsturen naar de makelaar".

We zijn niet van slechte wil, maar het is gewoon veel geld en het lijkt of ze ons in het zak willen zetten.

Vandebos

#11 , 21 dec 2009 21:12

Het contract is wel rechtsgeldig, doch overgegaan in een 3-6-9 (althans dat is mijn mening)

Het voorstel van de verhuurders zoals je het nu formuleert lijkt me redelijk. Opzeggen via de regels van een 3-6-9 in het 2de jaar kost je normaliter 2 maanden huur.

De kosten van het immokantoor lijken me relatief hoog (Normaal gezien 1 maand huur)Maar je mag niet vergeten dat er een hele hoop werk bij herverhuur komt kijken: het oude contract dient opgezegd te worden, er dient een uittredende plaatsbeschrijving gemaakt te worden, de nieuwe huurders moeten gezocht en goedgekeurd worden, nieuw contract opmaken, intredende plaatsbeschrijving, waarborgen regelen, enz, enz ...

Als ze tevreden zijn met een regeling via immokantoor, deze op papier laten zetten en aanvaarden.

victor1
Topic Starter

#12 , 24 dec 2009 11:22

we vonden zijn loon ook redelijk hoog, zeker omdat de uittredende plaatsbeschrijving door de eigenaar gedaan wordt en het bezoeken van de nieuwe huurders max. 5 min duurt

soit - blijft het erop neerkomen dat het ons een serieuze hoop geld kost en daar hadden we niet op gerekend.

Hartelijk dank voor jullie hulp

Terug naar “Huren”