Poort ontoegankelijk

Eddie
Topic Starter

Poort ontoegankelijk

#1 , 19 dec 2009 14:41

Hoi,

Ik huur sedert haast 10 jaar een huis met hof, stallingen en toegang via twee poorten. De ene poort is enkel toegankelijk voor wagens, voor groter vervoer (verhuiswagen, hooiaanvoer, levering van brandhout) heb ik de andere poort...maar ook hulpdiensten kunnen enkel via die poort binnen.
Nadat we hier zijn komen wonen heeft de verhuurder nog een poort geplaatst voor de onze. Geen probleem, ik kreeg hiervoor dan de afstandsbediening zodat ik probleemloos de andere poort kon blijven gebruiken. Nu heeft de huisbaas zonder me iets te laten weten het systeem en de code van tweede poort veranderd. Wil ik nu nog gebruik maken van die poort, verlangt hij dat ik telkens telefonisch die code opvraag.
Maar die poort is ook de enige die toegang kan verlenen aan hulpdiensten ingeval van een ongeluk of brand.
Wat dan als er brand ontstaat en ik eerst nog moet gaan bellen naar de eigenaar voor die code en dan nog hopen dat hij ook opneemt!!
Gezien het feit dat die eerste poort tot het huis behoort, die tweede poort pas later werd geplaatst, en ik in die 9 jaar en 8 maand steeds de beschikking heb gehad over een afstandsbediening om die tweede poort te openen, denk ik toch wel het recht te hebben die tweede poort zonder problemen verder te mogen openen..of ben ik mis?

Groeten

eddie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 19 dec 2009 15:13

U hebt normaal idd. recht op de juiste code zonder te hoeven bellen of heel die poespas. Als de eigenaar blijft weigeren zal u hem aangetekend moeten in gebreke stellen en hem tevens duidellijk erop dienen te wijzen dat alle gevolgen in geval van een mogellijke noodsituatie, ten zijne laste vallen. U kan eventueel naar de vrederechter stappen, wat uw relatie met uw huisbaas kan vertroebelen natuurlijk.

Overigens zou er een soort "bypass" moeten zijn, want wat idd als er een noodsituatie ontstaat en men beroep moet doen op een afstandsbediening of wat dan ook die bvb niet te vinden is op dat moment ?

Ik vergelijk uw situatie en de verantwoordelijkheden min of meer met het recht dat een huurder heeft om het slot van zijn woning of app't te veranderen en geen dubbel te geven van de sleutels van het nieuwe slot aan zijn huisbaas.

In geval van nood en de onmogelijkheid tot toegang van de woning zal de huurder verantwoordelijk zijn voor de gevolgen.

In de praktijk echter neem ik wel aan de er "bruut" geweld zal gebruikt worden door brandweer om zich toch toegang te verschaffen. De kosten vallen dan sowieso ten laste van de eigenaar in uw geval en in het andere geval ten laste van de huurder die geen dubbel wou geven van de sleutels aan de eigenaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 19 dec 2009 17:03

Welk belang heeft de verhuurder bij het plaatsen van die 2de poort? Beschermt hij hiermee een deel van de eigendom niet aan u verhuurd?

In ieder geval heeft u +9 jaar van die poort probleemloos gebruik kunnen maken. Dit wijst erop dat het gebruik van die uitgang mee voorzien is in het huurcontract.

U zou op basis van dat gebruik en de formulering in het huurcontract (eens nakijken aub) uw huurbaas op de volgende feiten kunnen wijzen.

Art 15 Grondwet.
Art. 15. De woning is onschendbaar

Vonnissen die bepalen wat onder de term woning in artikel 15 wordt verstaan.
Onder de term woning,in de zin van art.10(nu 15) G.W. en art.87 Sv. moet worden verstaan de plaats,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waarbij hij uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 23 juni 1993,J.L.M.B. 1993,1058,F.Rechtspr. 1993,afl.14,7).

“Onder de term ‘woning‘ in de zin van art.15 (G.W.),moet de plaats worden verstaan,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waar hij uit dien hoofde recht heeft op de eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven“[Cass. 8 september 2004 (D.G./O.M.), R.W.2005-06, 540-542, Noot VANNESTE,F. Het begrip woning in het licht van de huiszoeking:een huis met vele kamers?].
Bovendien en dit is hier direct van toepassing en van dwingend recht:

artikels 1719/1723 BW
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.

Een onbelemmerde toegang behoort dan ook tot uw rechten als huurder.

Tracht eerst met overleg uw verhuurder te overtuigen doch als dat niet lukt en u effectief hinder ondervindt van de nieuwe situatie zal u hem aangetekend in gebreke dienen te stellen, hem verzoeken u de oude toegangsrechten, die een van de redenen vormt waarom u het pand huurt, terug te geven en dit binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven aangezien u anders verdere stappen zal dienen te ondernemen.

Hopelijk helpt dit u verder?

Reclame

Eddie
Topic Starter

#4 , 20 dec 2009 07:51

Hoi, vriendelijk bedankt voor het antwoord. Ik wil gewoon 100% zeker zijn dat ik in mijn recht sta. Een aangetekend schrijven heb ik al gezonden, waarop ik een telefoon kreeg met dreigementen dat men ons uit het huis zou zetten, en dat ze de huur gingen opslaan.
De zin van dit alles..niks..de eigenaars zullen we maar zeggen hebben een villa die ze ondertussen sterk uitgebreid hebben, met fitnessruimte, binnenzwembad en ze hebben ook een zeer groot stuk land met een vijver eraan..dat alles is in het laatste jaar allemaal verfraaid enz..enz.
En dat grenst dus volleding aan het terrein van het huis dat wij van hen huren.
En nu heeft mevrouw het idee dat alles hun terrein is en wil ze perse dat kleine stukje ook zoals ze zelf zei..onder hun terrein rekenen.
Nou ja, als ik geen deftige reactie krijg, is de volgende stap het vredegerecht..zie ik ze daar niet..ga ik er een gerechterlijke procedure van maken. Te gek dat ik als een klein kind telkens moet gaan vragen of ik eens door de poort mag.

Vriendelijk bedankt en nog veel sneeuwplezier.

Eddie

Terug naar “Huren”