huurindexering

cvhbelgie
Topic Starter

huurindexering

#1 , 15 dec 2009 22:54

Ik ben tot nu toe heel goed behandeld geweest door mijn huisbaas.
Ik huur sinds 1 maart 2002 met een huurprijs van 300€ Mijn huisbaas heeft nooit een indexering toegepast waarvoor ik hem zeer dankbaar ben. Als ik het bereken heeft hij mij gedurende deze 7 jaar reeds een cadeau van meer dan 1800€ in totaal gedaan.

Echter nu stuurt hij mij een brief met de nieuwe huurprijs.
Hij vraagt ineens 346,46€ berekend alsvolgt:
300 * 127,14 / 110,09

In het huurcontract is de indexering van de huur voorzien en het huurcontract is ook geregsitreerd. Als ik op het internet wat zoek is er ook sprake van verjaring maar dit geldt als ik het goed begrijp enkel voor achterstallige huurindexering voor de drie maanden voor de indexerings datum.

Hij vraagt dus enkel 346,46€ te betalen vanaf 1 januari.
Hij vraagt dus niet een verhoging voor vorige maanden. Voor mij betekent dit toch vanaf januari ineens een hoge verhoging.
Zijn berekening is korrect met de formule basis huur (300) * nieuwe index (feb 2009) / begin index (feb 2002) maar voor mij is dit ineens van 300 naar 346,46.

Heeft de eigenaar het recht zulk een verhoging door te voeren ?

Zo ja ?: dan zal ik hem mischien beleefd vragen om indien mogelijk wat te verminderen.

Zo neen ? In geval een kleinere indexering in zo’n geval verplicht is welke wet / rechtspraak kan ik aanhalen om me te verdedigen – hem hierop te wijzen?

Graag een antwoordje aub

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 dec 2009 23:12

In de veronderstelling dat de juiste indexcijfers zijn gebruikt is uw verhuurder in zijn recht en heeft hij u inderdaad over de jaren heen een mooi geschenk gegeven.

U kun zelf narekenen of een en ander correct is op:
http://www.triview.be/rekenmodules/Huurindexatie.html#

Indien berekening juist is zal u inderdaad de verhoging moeten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 15 dec 2009 23:31

Uw verhuurder staat volledig in zijn recht.

Reclame

Terug naar “Huren”