Ik lees net volgende clausule in mijn contract:
"De huurder zal zich met het toezicht en onderhoud van de verwarmingsinstallatie, sanitaire installatie en elektrische boiler op zijn kosten gelasten.
Ieder jaar zal een erkende firma overgaan tot het nazicht en reinigen van bovenvermelde installatie, alsook tot de nodige herstellingen overgaan.
De factuur zal door de huurder betaald worden."
(Op die 6 jaar dat ik er gewoond heb, is er nooit een firma komen opdagen. Kan ik nu verplicht worden bewijzen van onderhoud te leveren over die 6 jaar? Of kosten betalen met terugwerkende kracht?)
Ook is er vermeld:
"Bij het verlaten van de woning wordt de huurder 150euro gelast voor nazicht van de verwarmingsinstallatie, sanitaire installatie, elektrische boiler, elektrische apparatuur van de keuken en de algemene elektrische installatie"
(Mag ik bovenstaande ook zelf laten uitvoeren? of kan ik een factuur eisen? Want ik ben er zeker van dat die 150euro niet gebruikt zal worden voor wat er staat.)
Het vegen van de schoorsteen moet ook gebeuren 1x per jaar blijkbaar.
Hoe zit het als we met 4 appartementen zijn in 1 huis waarvan 4 gasketels op 1 schoorsteen aangesloten zijn?
Mijn buren onder mij hebben dit ook nooit laten doen. Dit staat er in het contract:
"Het vegen van de schoorsteen komt ten laste van de huurder en dit tenminste éénmaal per jaar, eveneens als bij het verlaten van de woonst; de huurder moet hiervan een bewijs leveren door voorlegging van een factuur van een erkend schouwveger."
Een hele brok maar beter geïnformeerd zijn dan ja te knikken hé