bewijs van inkomsten

Lia
Topic Starter

bewijs van inkomsten

#1 , 10 dec 2009 19:15

Ik heb reeds een mondelinge overeenkomst met huurbaas om een appartement te huren (zonder concreet naar inkomsten te vragen, wel of ik werk had). Na dit akkoord vraagt hij mij nu een document in te vullen waarin o.a. details over mijn inkomsten gevraagd worden (kopie loonfiche, functie, naam werkgever, netto inkomen, inkomen uit eventueel andere activiteiten).

Ben ik verplicht al deze gegevens te geven? Wat is naast een kopie van een loonfiche nog een geldig bewijs van inkomsten? Mag ik bijvoorbeeld zelf een "verklaring op eer" opmaken waarin ik mijn gemiddeld maandloon vermeld in plaats van een kopie van een loonfiche te geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2009 20:12

Een verhuurder mag niet eender wat vragen aan een potentiële huurder. Echter de loonfiche mag hij wel vragen. Dat wordt wel aanvaard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD

#3 , 11 dec 2009 15:02

Ik heb reeds een mondelinge overeenkomst met huurbaas
Huurbaas ?? Huisbaas s.v.p. is de courante term. Ik heb de uitdrukking huurbaas al een aantal malen tegengekomen, is dit een nieuwe term ?
Ben ik verplicht al deze gegevens te geven? Wat is naast een kopie van een loonfiche nog een geldig bewijs van inkomsten?
Je bent niet verplicht om dat te geven, maar je kan al raden wat er zal gebeuren als je de documenten niet geeft. Dat soort dokumenten zullen trouwens steeds mondeling opgevraagd worden.
Wat is naast een kopie van een loonfiche nog een geldig bewijs van inkomsten?
Daar word waarschijnlijk een bankafschrift mee bedoeld. En dan zit je nog dieper in de privesfeer. Want een "kopij" van een loonfiche is een zaak maar een bankafschrift is officieel.
Mag ik bijvoorbeeld zelf een "verklaring op eer" opmaken waarin ik mijn gemiddeld maandloon vermeld in plaats van een kopie van een loonfiche te geven?
Kan je natuurlijk. Maar je verhuurder zal zich dan toch blijven afvragen waarom je geen kopij van je loonfiche wil geven. Weer met alle mogelijke gevolgen. Geef die mens gewoon een kopij.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Lia
Topic Starter

#4 , 11 dec 2009 21:03

Het is niet zo dat ik geen bewijs van inkomsten wil geven. Maar mijn loon is sterk variabel omdat ik werkzaam ben binnen een aantal projecten in de kunstensector met tussentijdse periodes van werkloosheid (met uitkering). In de eerste 8 maanden van het jaar heb ik heel veel opdrachten gehad en de laatste maanden minder. Gemiddeld kom ik aan behoorlijke inkomsten. De "huisbaas" vraagt recente loonfiches, maar die geven op zich geen idee van mijn gemiddelde inkomsten. Vandaar dat ik liever zelf een "verklaring op eer" zou willen opmaken waarin ik mijn gemiddeld maandloon vermeld in plaats van een kopie van een recente loonfiche te geven. Ik vraag mij alleen af of dit wettelijk "mag". Natuurlijk zal ik de huisbaas uitleggen waarom. Verder kan ik bewijzen van betaling van huur van de voorbije 7 jaar voorleggen, huurwaarborgspaarrekening, contact met vorige huisbaas is ook geen probleem.
Ik zoek dus alleen een wettelijke manier om een bewijs van inkomsten te kunnen voorleggen voor een situatie zonder klassieke loonfiche van iemand met een vast contract.

JohnD

#5 , 11 dec 2009 22:10

Geef hem een loonfiche of bankafschrift met de hoogste inkomsten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij dat van die variabele inkomsten graag ziet. Ik zou dat zeker niet vermelden. Maak het ook niet te ingewikkeld voor hem.

Die verklaring op eer mag dan wel, ik zou het echter niet doen
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 11 dec 2009 22:59

Hou het dan eenvoudig, neem je inkomsten op jaarbasis en deel dit door 12.

Terug naar “Huren”