hallo,
In mei 2008 werd er een geregistreerd huurcontract voor bepaalde tijd [3 jaar] afgesloten met ikzelf, mijn vriendin en immokantoor.. de potentiële huurders dienden aan enkele voorwaarden te voldoen zoals: 1. een koppel 2.beiden werken 3.geen huisdieren... Over een kleine oude hond hadden we gezwegen. Na meermaals onaangekondigd bezoek door de verhuurden en herhaaldelijk dreigen met contractbreuken verwijten gezien het hondje verwees ik hem op een gegeven moment naar een gebrek aan het kookfornuis. Hierop reageerde de verhuurder nogal vrij agressief en greep mij bij de keel en stootte mijn hoofd tegen de muur. Toen de man mij niet wou lossen sloot ik mijn ogen en buigde ik mijn hoofd vooruit. Hij had een bloedneus. De dag erna is meneer aangifte gaan doen bij de politie, wat ik in feite diezelfde avond ook beter had gedaan. Als je zo niet bent dan denk je zo niet. Paar weken na dit voorval dienden we te verschijnen voor het vredegerecht ivm het hondje. We hadden de keuze eruit of blijven. Gezien de wekenlange werken aan opkuis en heraanleggen van tuin, schilderen etc bleven we liever toch nog wat langer in de nieuwe woonst. Ondertussen dienden we beiden op verhoor te komen bij de poltie ivn hoofdstoot. In alle eerlijkheid heb ik daar verklaart wat gebeurt was, mijn vriendin ook op een later tijdstip. Blijkbaar besliste het parket de zaak te vervolgen en ben ik veroordeeld voor slagen en verwondingen met uitstel. Een schadevergoeding van 800 euro diende ik te betalen. Uiteraard heb ik beroep aangetekend. Volgens de verhuurder die 3 keer zo breed is zou ik hem bij het binnenwandelen direkt gekopstoot hebben en andere geweldadigheden uitgevoerd hebben. medisch attest meld lopende bloedneus en een kleine blauwe plek op de arm waarvan hij zelf meld dat hij de afkomst er niet van wistt maar de dag ervoor had hij het nog niet? Daar waar mijn verklaring zo logisch verklaard dat het blauwe afkomstig is doordat ik geprobeerd heb hem van mij af te duwen heeft het parket dit anders geïnterpreteerd. Wat zijn die andere geweldadigheden dan. Gebeten zonder afdrukken, geweldigdadigheden die resulteerden tot dat kleine blauwe plekje op zijn arm??
Wanneer ik de huur betaal voor de 5de van de maand dan krijg ik een gunst van 25 euo. en betaal ik ipv 500 euro 475 euro Door een eenmalige missing stortte ik de 6de van de maand eens 475 euro. Hiervoor werd ik in gebreke gesteld.
In november 2008 besloten ik en mijn partner een punt te zetten achter onze relatie. Mijn ex op wiens naam het contract met de energieleveranciers stond vulde het verhuisformulier in met de tellerstanden en haar nieuwe adres. Ik betaalde de huur indertijd en zij de energiefacturen. Men stelde mij in gebreke omdat ik het contract met de energieleverancier zou opgezegd hebben, wat strijdig was met art... van het huurcontract, terwijl ik nooit een contract met leveranciers had afgesloten.
Enkele maanden later verloor ik mijn werk en door administratieve nalatigheden kon ik 3,5 maand lang van geen werkloosheidvergoeding genieten.
Gezien de onmogelijke communicatie tussen mij en de huisbaas en gebrek aan financiële middelen om dit verder onder advocaten te regelen besloot ik de woning op het internet te plaatsen en reacties af te wachten. Meerdere koppeltjes waren geïnteresseerd. toen ik het nr van de huisbaas mededeelde aan een koppel die aan de voorwaarden voldeed en enorm sympathiek was kreeg dit koppel als antwoord dat ik eerst contractbreuk diende te plegen, maar dat ik dat niet zal doen gezien de 3 maand verbrekingsvergoeding. Dit terwijl men zelf geen week huur zou verloren hebben. Een laatste mail die ik ontving van de advocaat van de tegenpartij melde dat ik de advertentie van het net diende te halen, en indien ik wens contract te verbreken ik 2 maand schadevergoeding diende de betalen wegens contractbreuk en daar nog eens bij de 800 euro morele schadevergoeding voor de zgn slagen en verwondingen.
Mijn 3 maanden achterstallige werkloosheidsuitkering werd uiteindelijk in oktober gestort. ik heb direct de huur betaald voor 3maanden [sept,okt,nov] en met de rest kon ik maar net uit het rood komen.
De komende maanden zie ik het enorm lastig te worden. Aangezien ik een paar maanden 1200 euro in het rood heb gestaan is krediet nu niet meer mogelijk en zal ik ook niet meer solvabel om de huur te betalen.
Mij vraag nu.....
Is er een mogelijkheid om het contract voor bepaalde duur te verbreken. Ik wil echter niet in een situatie van schuldbemiddeling terecht komen.
Wat zijn mijn mogelijkheden om zelf te verbreken zonder financiële aderlatingen zoals 3 maand schadevergoeding wegens contractbreuk.
mogelijkheid zou zijn overnemer huurcontract maar aangezien dit ook al niet mogelijk is voor de verhuurder....
Ik had liever een ontbinding van het contract, dan in een situatie van schuldbemiddeling te komen...Ook al heb ik geen woonst voor ogen...,
Alvast vriendelijke groeten
cooper