art 5 Ter

speedway
Topic Starter

art 5 Ter

#1 , 09 dec 2009 20:27

In het Belgisch Staatsblad van 7 augustus jongstleden werd een wijziging van de woninghuurwet met betrekking tot aanrekening van bemiddelingskosten van een derde aan de huurder opgenomen *.

Een nieuw artikel 5 ter werd toegevoegd aan de woninghuurwet. Het betreffende artikel zegt:

“Bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed.
Art. 5ter. Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.“

Als algemeen principe poneert deze bepaling dat de vastgoedmakelaar geen ereloon mag ontvangen van de huurder bij een verhuuropdracht. Hierbij passen een aantal opmerkingen.

Op de eerste plaats past de vaststelling dat dit nieuwe artikel alleen van toepassing is op woninghuren, of preciezer huurovereenkomsten met betrekking tot hoofdverblijfplaatsen. Verhuur van kantoren, winkels of garages blijven buiten het toepassingsgebied van deze nieuwe bepaling.
Wat als ik een huurcontract heb afgesloten voor een handelspand met 2 verdiepen waar ik mijn enige woonplaats ga vestigen? Moet ik dan opdraaien voor het hele kostenplaatje of kan ik dat gedeelte van de woning in mindering brengen wanneer het over 1 enkel contract gaat?

Mvg,

Tom
Laatst gewijzigd door speedway op 09 dec 2009 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 dec 2009 21:43

Zeer goede vraag waar ik absoluut geen vaststaand antwoord op heb.

Als zowel de woningruimte en de handelsruimte deel uitmaken van hetzelfde pand en van hetzelfde contract dan gaat het hier om een pand dat middels een handelshuurcontract verhuurd moet worden zelfs als een gedeelte als woning gaat dienen.

Bijgevolg zal uw contract niet vallen onder de wetgeving voor met betrekking tot hoofdverblijfplaatsen en kan u artikel 5ter niet inroepen.

Maar nogmaals, dit is slechts mijn mening. Ik hoop dat iemand me met overtuigende argumenten in het ongelijk kan stellen.

Reclame

Terug naar “Huren”