Tijdslimiet van registratie van huurcontract?

PrettigGestoord
Topic Starter

Tijdslimiet van registratie van huurcontract?

#1 , 08 dec 2009 14:55

Gewist
Laatst gewijzigd door PrettigGestoord op 08 dec 2009 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 dec 2009 15:00

Als ik me juist herinneren stelt de verhuurder zich bij het telaat registreren enkel bloot aan de administratieve boete. (die bij mijn weten nog nooit is uitgevaardigd)

Indien het contract werd geregistreerd voordat de huurder de opzeg betekende zal deze zich aan de opzegvoorwaarden zoals in de huurwetgeving voorzien dienen te houden.

PrettigGestoord
Topic Starter

#3 , 08 dec 2009 15:05

Beste Vandebos,

Ten eerste bedankt voor uw antwoord. Ik heb veel zitten lezen in de huur forum en uw inzet wordt zeker gewaardeerd :)

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W>

Ik denk wel dat je geen opzegtermijn hoeft te geven indien het niet binnen 2 maanden geregistreerd zou zijn.

Alleen wat is die twee maanden precies :)

Hoe zijn de gedachten van anderen hierover?

Dank u!

Reclame

Vandebos

#4 , 08 dec 2009 16:21

"zolang het huurcontract niet geregistreerd is na na de termijn van twee maanden"

Houdt in dat zodra het contract wel geregistreerd is na de termijn van twee maanden de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding wel weer van toepassing zijn.

Mening doet hier weinig terzake. :)

Terug naar “Huren”