Inkijken woning na opzeg huur

jackys
Topic Starter

Inkijken woning na opzeg huur

#1 , 07 dec 2009 19:01

Hallo,

Ik zal even de situatie schetsen:

We hebben een appartement bijna 3 jaar gehuurd, en hebben 3maand op voorhand de huur opgezegd. Nu wil de eigenaar het appartement verkopen en daarvoor 'kijkdagen' organizeren.

Staat er een begrenzing op het aantal 'kijkdagen' gedurden de 3 maand opzeg? (de eigenaar wil er 2 per week, wat ik persoonlijk veel te veel vind, zeker gedurende 3maand...)

Alvast bedankt,

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 dec 2009 20:01

2 periodes per week gedurende 2 tot 3 uren zoals in het contract staat. Bij verkoop zou u aan de eigenaar kunnen voorstellen om daar bijvoorbeeld de zaterdagnamiddag van 14.00 tot 19.30 van te maken.

Gaat hij daar niet mee akkoord dan kan je altijd naar de vrederechter stappen en hem verzoeken periodes vast te leggen.

geert s.

#3 , 07 dec 2009 23:29

Als er niets specifiek in het contract staat, kan de huurder dan kijkdagen weigeren?
Opzeg dateert reeds van eind oktober, maar we kregen pas midden november het recht om de woning te bezoeken met het immo-kantoor, idem voor het opstellen van EPC-certificaat. Nu er kandidaat huurders zijn, weigert hij terug elke vorm van bezoek.
We kregen onlangs te horen dat we hem midden volgende week nog eens mogen contacteren voor een bezoek.
Is dit dan het recht van de huurder? wij worden momenteel gegijzeld door de huurder.
Laatst gewijzigd door geert s. op 21 apr 2010 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 08 dec 2009 00:31

Als er niets specifieks in het contract staat dienen beide partijen in onderling overleg trachten een een periode of moment vast te leggen. Lijkt dit niet te lukken dan kan elk van beide partijen naar de vrederechter en deze verzoeken een wekelijkse periode vast te leggen. Beide partijen zijn dan gebonden aan de bij vonnis vastgelegde bezoekperiodes.

Als de eisende partij problemen voorziet (in dit geval meestal de eigenaar) kan hij de vrederechter verzoeken de bezoekperiodes vast te leggen op straffe van dwangsom (eg € 500) per keer dat de eigenaar of diens vertegenwoordiger tijdens de vastgelegde periodes met kandidaat kopers voor een gesloten deur stond. (de kans dat de vrederechter echter vanaf de eerste eis een dergelijke maatregel zal inwilligen is niet groot)

geert s.

#5 , 08 dec 2009 00:59

Dank U voor de uitleg. Ik had in een artikel van Test-aankoop van mei 2001 volgende tekst gelezen. 'Meestal worden de voorwaarden voor dat bezoek in het huurcontract vastgelegd.... Is daarover in het huurcontract niets terug te vindenn, dan moeten beide partijen samen dagen en uren bepalen, op een voor beiden aanvaardbare wijze. De verhuurder moet u zo weinig mogelijk last bezorgen. De woning moet wel tenminste tweemaal per week, gedurende twee opeenvolgende uren te bezichtigen zijn.' Is dit artikel nog steeds geldig? Ik vind hierover niets in de folder van de nieuwe huurwet.

Vandebos

#6 , 08 dec 2009 01:23

Dit artikel wordt nog steeds aanvaard als de leidraad in alle discussies over bezoekrechten bij herverhuur of verkoop. Meestal wordt geopteerd voor woensdag avond van 18.00-20.00 en zaterdagnamiddag van 16.00 tot 18.00.

Twee periodes van drie uur zijn ook niet uitzonderlijk.

erika22

#7 , 11 dec 2009 19:41

Om hier niet een nieuw topic voor te openen:

In ons contract staat ook 2 dagen van 3uur of 3 dagen van 2 uur.

Kan men verplichten om dit in de weekends te doen?
Mijn man werkt namelijk in de weekends en ik wil dat hij er bij is als er volk over de vloer komt.

We willen niet dwars liggen want we willen weldra 2 dagen voorstellen in de week, 1x in de voormiddag en 1x na 18u voor mensen die werken.

Kortom, kan men weekends verplichten?

Vandebos

#8 , 11 dec 2009 23:05

Eén dag in het weekend is bijna onvermijdelijk aangezien de meesten werken tijdens de weekdagen en zich slechts gedurende het weekend kunnen vrijmaken om op "huizenjacht" te gaan.
Als de vrederechter hierover zou dienen te oordelen vrees ik dat uw argument het niet gaat halen.

JohnD

#9 , 06 feb 2010 02:13

Eén dag in het weekend is bijna onvermijdelijk aangezien de meesten werken tijdens de weekdagen
Behalve de immokantoren
.. en zich slechts gedurende het weekend kunnen vrijmaken om op "huizenjacht" te gaan.
Als de vrederechter hierover zou dienen te oordelen vrees ik dat uw argument het niet gaat halen.
Hierbij rijst de vraag of ik als huurder een zaterdag kan weigeren, en als w.e.-dag een zondag kiezen. Dit is ook een w.e. dag in mijn ogen, maar anderzijds bespaart dat mij als huurder wel een bezoekdag omdat ik nog het eerste immokantoor wil zien dat op zondag werkt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#10 , 09 feb 2010 10:32

Het is niet één partij die kiest en de andere die dient te ondergaan, je bepaalt gezamenlijk de data. Gaat dit niet, dan zal de vrederechter oordelen welke van beide partijen het redelijkst is of indien nodig, data en tijdstippen vastleggen die hijzelf redelijk vindt.

einde verhaal.

JohnD

#11 , 09 feb 2010 21:07

Ja, maar ik had me dan dus gewoon gebaseerd op het feit dat jij zegt of laat uitschijnen dat door vrederechters in dit soort geschillen gewoonlijk voor een weekdag en een weekenddag gekozen word. Mijn weekenddag is een Zondag en ja dan zullen die mensen van dat immokantoor maar moeten werken op een Zondag. Ik laat het je weten...
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”