nu heb ik wat raad nodig i.v.m. de afhandeling van mijn huurovereenkomst.
Op 15 Aug 09 heb ik de sleutels overgedragen aan de huisbazin, we hebben samen alle metertoestanden opgenomen, etc... maar we hebben geen uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt!
Toen ik vroeg hoe het zat met mijn borg zei ze dat ik zeker geen antwoord moest verwachten voor vrijdag 21 aug...
Nu bijna 4 maanden later had ik nog altijd niks gehoord dus heb ik gisteren op 6 Dec haar gebeld om te vragen hoe het zat, ze zei dat dat de aangetekende brief onderweg was en deze heb ik dus vandaag ontvangen!
Wat blijkt, volgens haar volstaat onze borg van 2100€ niet om alle kosten te dekken en eist ze nog eens 1375,69€ er bovenop!

Ze heeft dus een opsomming gemaakt van alle 'mankementen' van het huis en daar de facturen van de firma's bijgestopt.
Mijn vragen:
- kan dat zomaar dat ze bijna 4 maanden de tijd neemt om mij op de hoogte te stellen, dit is toch niet echt een redelijke termijn te noemen?!
- toen we in het huis introkken was er een oude WC die al reeds gebarsten was, waar er later ook nog herstellingen aan uitgevoerd zijn omdat de plastieken dichtingen gewoon verduurd/versleten waren, nu zegt ze dat het toilet niet meer proper te krijgen was en ze een nieuwe laten installeren heeft. Kan dit zomaar?!
- ze heeft het huis binnen laten herschilderen (x2) voor ongeveer 1300€ terwijl het 3 jaar geleden al volledig herschilderd was, waarom dan nu alles opnieuw 2x laten schilderen, er was op sommige plaatsen een vlek maar niet in die mate om het 2x te moeten laten herschilderen?!
- in de keuken stond voor het warme water een boiler (5l), deze was stuk gegaan(was binnenin gescheurd) toen wij nog in het huis waren, het gevolg was dat er er enkele dagen water gelekt was en dat heeft het houtwerk van het kastje en de kastjes daarnaast waar o.a. de vaatwasmachine inzit beschadigd! Nu wil ze ook alle kosten van die kastjes hiervan op ons verhalen.
Ook het aanrecht dat een beetje waterschade had door condensvorming van die boiler wordt op ons verhaald, dit terwijl wij dit al gemeld hadden en daar een door hun aangeduide technieker voor komen zien was maar die had het probleem niet opgelost.
- Bij overdracht van het huis was het in een normale staat, het was niet kraaknet maar wel gewoon proper, nu zie ik dat ze het huis laten kuisen heeft door een industriële firma voor een bedrag van 600€!

Is dit niet een beetje bij de haren gegrepen, bij de overdracht had ze mij trouwens al verteld dat ze bijna niks zelf ging doen omdat ze te weinig tijd had maar gewoon een huis kuisen ...?!

Ik heb de indruk, correctie, ben er helemaal zeker van dat ze hun huis nog eens willen renoveren op onze kosten, een reeds gescheurde toilet van meer dan 20j oud laten vervangen zo, huis dubbel laten schilderen, kuisfirma inhuren,...
Het meeste absurde in haar aangetekend schrijven is nog dit:
'badkamer: - toiletkastje boven linker wasbak (hangt scheeft; nooit hersteld)'
Wtf?! Dat zijn nieuwe kastjes door hun toen gehangen en die wij bijna nooit gebruikt hebben, laat staan dat we zo een kastje scheef gaan trekken.

Als we niet betalen voor 20 Dec zal ze juridische stappen ondernemen waarbij ze zegt dat de verliezende partij de gerechtskosten moet betalen, kan zij ons trouwens die datum opleggen na eerst zomaar eventjes 4 maand op zich laten wachten hebben?!
Pff, ik heb helemaal geen zin in een rechtszaak maar wil ook niet over me heen laten lopen, wat te doen? Zou ik me alsnog lid maken van de huurdersbond en kan ik dan bijstand krijgen als het tot een rechtszaak komt?!
En stel dat ik deze rechtszaak verlies want ik heb zo het idee dat die verhuurders zich veel kunnen permitteren, wat zijn zo ongeveer de gerechtskosten die gemiddeld betaald dienen te worden?!
Alle hulp/tips zijn welkom want ik had me wel aan een ander Sinterklaas cadeau verwacht!