huur weigeren te betalen

daved
Topic Starter

huur weigeren te betalen

#1 , 07 dec 2009 14:57

ik verhuur een woning (of wil die althands verhuren ) maar deze staat onbewoonbaar verklaard . ik heb de herstellingswerken uitgevoerd maar nu komen de inspectie af met nieuwe gebreken die er 3 maand geleden niet waren
de huurders moeten er dus uit maar zolang ze nog blijven wonen betalen ze niets (letterlijk dan geen electriciteit water en huur) de woning is zeker niet
zo slecht als je zou denken juist verouderd waardoor aan de huidige normen niet meer voldaan wordt .

kan een huurder zomaar weigeren te betalen en zelfs blijven wonen
hij heeft nu al een maand gekregen om iets anders te zoeken maar wil niets tegen mij zeggen het het nu zit

niet alle verhuurders zijn slecht maar nu wil ik toch tot een snelle oplossing komen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 dec 2009 15:13

Als het pand onbewoonbaar is verklaard mogen ze er zelfs niet inblijven punt.

Werd het effectief onbewoonbaar verklaard of werd er enkel een advies tot onbewoonbaar verklaring aan de burgemeester en het college overgemaakt?

Heeft u een deadline gekregen waarop bepaalde werken dienden te gebeuren?

Zolang het pand niet onbewoonbaar is verklaard en zij erin blijven wonen wordt van hen verondersteld dat ze huur blijven betalen. Zij kunnen eventueel via een geijkte procedure een deel van de huur weigeren te betalen zolang bepaalde werken niet zijn verricht doch dit doen ze op eigen risico. Lees de brochure "wie doet wat.pdf" eens in de link in onderschrift; deze bevat de weg die ze in feite hadden dienen af te leggen.

Indien het pand nog niet definitief onbewoonbaar is verklaard en u voor de werken die geëist worden uit kan u naar de vrederechter stappen om hem te verzoeken een prijs op de genotsderving van de huurders te plakken die ze dan van de huur mogen afhouden tot de werken zijn uitgevoerd naar de wensen van de woningdienst. U zou ook de vrederechter kunnen verzoeken het huurcontract te verbreken aangezien u sabotage vermoedt gelet op het feit dat bij een controle van de werken die reeds zijn uitgevoerd gebreken opduiken die voordien niet aanwezig waren? Gelet op de rapportage die reeds is gebeurd bij het Vlaams Gewest is dit echter een risicovol manoeuver dat zeker niet zonder advocaat ondernomen dient te worden.

JohnD

#3 , 08 dec 2009 06:15

ik verhuur een woning (of wil die althands verhuren ) maar deze staat onbewoonbaar verklaard
Ik vermoed uit je schrijven dat de onbewoonbaarheid effektief uitgesproken is; ik leid dat af doordat je de woning voorlopig niet mag verhuren, en dat is enkel zo wanneer de woning effektief onbewoonbaar verklaard is. Er is op dat ogenblik zelfs een vrij zware boete voorzien als je ze toch mocht verhuren.
Ik heb de herstellingswerken uitgevoerd maar nu komen de inspectie af met nieuwe gebreken die er 3 maand geleden niet waren
Ik vermoed dat je dat verkeerd interpreteert. Ik vermoed dat die gebreken er misschien al waren maar dat die door die inspecteurs toen niet vastgesteld werden op die vorige inspectie. Zo'n inspectie is een momentopname.
Vergelijk het even met een autoinspectie. Je wagen word afgekeurd, jij doet de nodige herstellingen en je brengt je wagen terug voor inspectie. Door tijdsgebrek gaan die mensen van de inspectie normaal enkel die punten controleren die bij de vorige inspektie niet in orde waren. Maar toevallig kan bij die 2e inpektie door een andere inpecteur wel iets anders ontdekt worden.
De huurders moeten er dus uit maar zolang ze nog blijven wonen betalen ze niets.
Ze moeten er zo vlug mogelijk uit maar tenzij er groot gevaar is, word een termijn van max. 6m. aanvaard door de woondiensten. De huurder dient een opschorting van zijn kontrakt aan te vragen bij de vrederechter, hij betaalt dan niets of een klein gedeelte van de huur volgens uitspraak vrederechter.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

daved
Topic Starter

#4 , 08 dec 2009 17:54

de vorige huurders hebben er 18 jaar ingewoond en hun afscheid was een bezoekje van de wooninspectie

ik wil wel renoveren en herstellen maar ze zijn zo onduidelijk

bijvoorbeeld afvoer dampkap niet regelementair geplaatst
terwijl het een nieuwe keuken is die ik heb geplaatst
zelfde met de sifon (reukafsnijder)

nu begint hij al over de schouw die niet hoog genoeg is terwijl het 5 dezelfde huizen zijn en er ook al 1 bij was die onbewoonbaar verklaard werd en nu terug bewoonbaar terwijl niets verandert is aan schouw

vind dat 'neutraal ' controleren toch wat verdacht

daved
Topic Starter

#5 , 08 dec 2009 17:57

was ik vergeten te zeggen over de momentopname
het was dezelfde inspecteur en hij kende precies heel goed het dossier
mss wel te goed want heeft wat foto's getrokken en wat rondgekeken maar
zijn vaststellingen niet tegen mij besproken terwijl ik erom vroeg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2009 19:59

inspectie van Vlaams gewest of van in een van de grote steden
Verbod betekent of vonnis?

JohnD

#7 , 08 dec 2009 22:43

de vorige huurders hebben er 18 jaar ingewoond en hun afscheid was een bezoekje van de wooninspectie
In de veronderstelling dat jij als verhuurder steeds korrekt bent geweest is dat natuurlijk niet erg fair.[/quote]

Die inpecteurs doen hun werk wel grondig. Laten we niet vergeten dat je toch ook al een voorgeschiedenis moet hebben voor dat ze bij jou een kontrole doen. Ik bedoel dat een woning niet van de ene dag op de andere onbewoonbaar word verklaard. Kan je trouwens die mensen niet kontakteren voor advies ? Die mensen hebben trouwens een lange ervaring met huisjesmelkers en andere zgz. verhuurders die in het geheel geen bal kosten willen doen totdat het te laat is en hun woning onbewoonbaar word verklaard. De procedure tot onbewoonbaarheid duurt toch heel lang, dat zou jij toch moeten weten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#8 , 08 dec 2009 23:02

*kuch*

voor bepaalde feiten wordt in samenspraak met de brandweercommandant en de burgemeester een onmiddellijke onbewoonbaarheidsverklaring uitgesproken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 dec 2009 19:18

Klopt in grote steden oa Antwerpen is er zelfs en veiligheidsingenieur.
Deze wordt door de brandweer, politie en andere diensten ook ocmw gebeld bij (hoog)dringendheid.
Deze komt ter plaatse en vraagt dan (meestal een commissaris ter plaatse) als die er nog niet is. Dat is een officier van bestuurlijke politie die de bevoegdheid heeft dadelijk ( in naam van de burgemeester) op te treden in kader openbare orde veiligheid gezondheid enz.
Burgemeester kan trouwens oon indien er geen 'heterdaad' is een bestuurlijk bevel tot huiszoeking afleveren.
Daar ook zal de politie dan de andere diensten en de ingenieur ter plaatse laten komen. Gewoonlijk zijn het de andere diensten die de politie dan vragen om het bevel uit te voeren (gezien enkel een bestuurlijk officier zoiets mag en kan doen) en zeker omdat bij problemen die ook gerechtelijk officier is en daar ook ( onder gezag van de procureur des Konings) dwangmaatregelen en geweld kan (laten) gebruiken. Onwillige bewoners met 'zachte hand' laten verwijderen enz

Terug naar “Huren”