Samenwonen met vrienden

siebelef5re
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met vrienden

#1 , 12 jun 2025 17:57

Hallo allemaal,

Ik overweeg een appartement aan te kopen in een herenhuis in Sint-Gillis (Brussel) dat werd opgedeeld in twee appartementen. Eén van die appartementen, momenteel in slechte staat, zou ik willen renoveren om er zelf te gaan wonen samen met vier vrienden. Het idee is dat zij elk een stuk huur betalen om mijn kosten te helpen dekken en zodat ik niet helemaal alleen moet wonen, eten, koken (dus geen winstbejag). Zelf zou ik er gedomicilieerd zijn en ook effectief wonen net als mijn vrienden. De zolderruimte en dakterras zou ik graag toegankelijk maken wat mag volgens het verkoopcontract, maar verder blijft de indeling zo goed als ongewijzigd. Het blijft dus perfect mogelijk om het appartement later opnieuw als eengezinswoning te gebruiken. Voor de renovatie heb ik een stedenbouwkundige vergunning nodig.

Ik heb op de website van de gemeente Sint-Gillis een document gevonden over cohousing, maar dit lijkt vooral gericht op initiatieven waarbij een vennootschap het gebouw aankoopt, omvormt tot cohousing en kamers verhuurt. In dat kader moet een slaapkamer minstens 14m2 zijn. Dat is in de huidige indeling niet het geval dus zouden wij bestaande kamers moeten samenvoegen, waardoor er plots maar plaats zou zijn voor 3 bewoners, terwijl het in werkelijkheid een ruim appartement is met makkelijk plaats voor 4 à 5 personen in slaapkamers van 11-13m2
https://stgilles.brussels/wp-content/up ... A9f_NL.pdf

Mijn vragen:
1. Moet ik in deze context een specifieke vergunning aanvragen voor mijn samen huizen project?
2. Welke regels gelden voor het delen van een woning met meerdere huurders die geen familie zijn?
3. Wat zijn de belastinggevolgen als ik huur ontvang van mijn vrienden? Wordt dit als privéverhuur beschouwd of moet ik me inschrijven als verhuurder/onderneming?
4. Zijn er aandachtspunten rond domicilie en brandveiligheid bij dit soort co-wonen?

Ik wil dit correct aanpakken, zonder gedoe achteraf, maar de huidige informatie van de gemeente maakt het me niet gemakkelijk. Alle tips of ervaringen zijn welkom!
Met vriendelijke groeten

Reclame