onroerende voorheffing

yeoldeinn
Topic Starter

onroerende voorheffing

#1 , 01 dec 2009 10:35

Ik verhuur een handelspand. In het contract staat vermeld dat alle taksen ivm met gemeentebesturen, provinciebesturen en dergelijke voor rekening zijn van de huurder.
Wat met de onroerende voorheffing?
En hoe kan ik het deel van de huurder berekenen want het betreft hier een woning met een handelspand én een privéwoning waarvoor 2 aparte overeenkomsten zijn opgemaakt.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 dec 2009 11:50

U gebruikt dezelfde verdeelsleutel als diegene die u gebruikt in het huurcontract en uw belastingsaangifte. ( voor een winkelpand met 2 wooneenheden zou een typische verdeling 40% winkel en 30% voor elk van de wooneenheden zijn)

artemis

#3 , 01 dec 2009 16:57

In principe is er steeds een apart KI voor elke wooneenheid bekend en zeker voor het handelsgedeelte. Indien dit niet apart vermeld staat op uw aanslagbiljet van OV, eens informeren bij het kadaster.

Tot voor enkele jaren geleden beheerde ik een handelspand met daarboven 3 appartementen. Het KI handelspand bedroeg daar iets meer dan 80% van het totale KI van het gebouw. Het KI van een handelspand kan enorm variëren naargelang de ligging. Daar is geen algemene lijn of gemiddelde in te trekken.

En idd, u zou die aparte KI's reeds moeten kennen voor uw belastingaangifte.

Reclame

yeoldeinn
Topic Starter

#4 , 03 dec 2009 12:11

hartelijk bedankt voor de info.
Het aanslagbiljet bevatte geen afzonderlijke berekeningen, heb dus even naar het kadaster gebeld en die gingen me het opsturen. Hopelijk krijg ik deze voor de volgende eeuwwisseling.
Tot de volgende vraag!

artemis

#5 , 03 dec 2009 12:25

Hopelijk krijg ik deze voor de volgende eeuwwisseling.
:lol: Je zou het natuurlijk ook kunnen gaan afhalen of hen al vragen de cijfers telefonisch door te geven.

yeoldeinn
Topic Starter

#6 , 10 dec 2009 17:54

Ik heb intussen de berekening van het kadaster doorgekregen.
Hop naar de volgende vraag: :P
Hoe kan ik best in een brief formuleren dat mijn huurster de onroerende voorheffing van het handelsgedeelte moet betalen?
mvg

Terug naar “Huren”