Pagina 1 van 1

Forfaitair of niet-forfaitaire kosten

Geplaatst: 01 dec 2009 08:03
door JohnD
Toch nog even een vraagje om te weten of mijn redenering juist is.
Zijn kosten die een eigenaar aanrekent voor eigen werkzaamheden waarvan hij de kostprijs niet kan bewijzen, automatisch forfaitair ?

Hetvolgende:

Stel in een huurkontrakt word een bepaalde som afgesproken die maandelijks dient betaald te worden als voorschot op de jaarlijkse jaarafrekening. Er word niet beschreven voor wat diat voorschot dient, behalve dan "kosten"

Op het einde van 1e het jaar krijgt men een afrekening met daarin enerzijds items waarvan men het bewijs kan opvragen indien men wil (Art 1728ter) en anderzijds met een item dat de eigenaar aanrekent, maar dat hij nooit kan bewijzen a/d hand van een faktuur omdat het werkzaamheden zijn die hij zelf uitvoert. Bvb. het tijdens de zomermaanden alle 2 maanden zelf afdoen van het gras in de gemeenschappellijke tuin.

Hij rekent daar dus een zgz. forfaitair bedrag voor aan. Maar is dit automatisch forfaitair, of kan dat automatisch als zijnde forfaitair beschouwd worden om de doodeenvoudige reden dat het niet met fakturen overeenkomende kosten zijn ? Is het automatisch het ene als het het andere niet is ?

Vanaf het 2e jaar rekent de eigenaar dan bvb. voor dezelfde job (klus), zichzelf 60% meer aan. Zonder het minste overleg met de huurder wel te verstaan. Voortredenerend dat het dezelfde job is dat 2e jaar, en dat dit item (het door hemzelf onderhouden van de tuin) dus ook niet kan bewezen worden, zou normaal die verhoging niet mogen tenzij in gemeenschappelijk overleg met de huurder of voor de vrederechter (art. 6 par 2 huurwet).

Klopt mijn redenering voor 100% had ik graag geweten ?

De huurder concludeert dus dat het automatisch forfaitair was dat eerste jaar en dit dus het tweede jaar niet mocht verhoogd worden zonder gemeenschappellijk overleg. Het gaat hier over verscheidene jaren, waar dit forfaitair bedrag steeds stijgt.

Geplaatst: 01 dec 2009 11:45
door Vandebos
De huurder in kwestie zal in eerste instantie aan de eigenaar een uitleg dienen te verzoeken voor die gestegen kosten. Als hij die uitleg onaanvaardbaar vind of men verschaft hem er gewoon geen kan hij na de eigenaar in gebreke gesteld te hebben en nog steeds geen voldoening gevend antwoord gekregen te hebben de lokale vrederechter verzoeken zich hierover uit te spreken. Deze kan de eigenaar dan bv verplichten om bonnen van produkten en aanschaf van materiaal bij te houden en voor te leggen jaarlijks op aanvraag voor te kunnen leggen aan de huurders. Hij kan tevens een vast bedrag vastleggen. Alles hangt af van de andere omstandigheden in het dossier ( zijn er nog andere pijnpunten tussen huurder en verhuurder).

Uiteindelijk dient men wel te overwegen of het sop de kool waard is.