Opzegbrief

Emilie1
Topic Starter

Opzegbrief

#1 , 30 nov 2009 14:47

Ok, na alle zoekwerk van de laatste maanden, heb ik vandaag een appartement gevonden waar ik 15 december al kan intrekken.

Aangezien geen geregistreerd contract en geen plaatsbeschrijving, kan ik er zo uit. Graag had ik deze week wel een opzegbrief aangetekend verstuurd naar mijn huisbaas zodat hij op de hoogte is. Ik zou de huur voor december nog volledig betalen en dan zeggen dat het vrij is vanaf 1 januari.
Wat moet er allemaal in deze opzegbrief staan? Dus ik kan er zo uit toch? Is dit voldoende als ik dit deze week opstuur?

Ik heb voorlopig nog geen afspraak om de boiler te checken. Doe ik dit best nog sowieso voor ik eruit ga?

Alvast bedankt voor de respons!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 nov 2009 15:13

Eerst en vooral, welk type van contract heeft u op uw huidige verbljifplaats? een contract van bepaalde duur of een 3-6-9?

Emilie1
Topic Starter

#3 , 30 nov 2009 16:24

Beste Vandebos, U hebt me hier in het verleden nog mee geholpen (waarvoor dank).

Vandebos

BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 8:56 am Reageer met quoteNaar boven
Even een paar dingetjes op een rij zetten:

- u had een contract van bepaalde duur getekend op 1 januari 2006 dat verviel in augustus 2006. U hebt geen drie maanden voor het vervallen van dit contract een opzeg gehad en de verhuurder heeft niet geprotesteerd toen u er in september 2006 nog in was?

In dat geval is uw contract van bepaalde duur automatisch en van rechtswege overgegaan in een klassiek 3-6-9 contract dat begonnen is op 01/01/2006. U bent dus in het vierde jaar van dat contract.

- Controleer eens bij het lokale registratiekantoor of het contract werd geregistreerd. Ik vermoed van niet. Dan kan u opzeggen wanneer u wilt.
Indien u het adres van het lokale registratie kantoor niet kent kan u de methode om dit terug te vinden aantreffen in de bestanden in de links in onderschrift of pb me je postcode.

- Wettelijk ben je gerechtigd een gedeelte van de huur in te houden als je verhuurder zich niet aan de regels houdt. Dit dien je hem/haar dan wel schriftelijk te melden met het bedrag dat je inhoudt en de reden waarom. Lees de pdf "wie doet wat" in onderschrift eens. MAAR zeer vele vrederechters zijn van oordeel dat je door dit toe te passen zelf het recht in handen neemt en fronsen bijgevolg ook bij dergelijk gedrag de wenkbrauwen.
De verhuurder kan je in gebreke stellen wegens het niet betalen van huurgelden.

Kijk dus dringend eens na of het contract werd geregistreerd of niet. hiervan zal immers afhangen of je het pand onmiddellijk of met 3 maanden vooropzeg kan verlaten. Bewaar over dit nazicht enige discretie zodat het contract ongeregistreerd blijft.

Contract is niet geregistreerd en ook geen plaatsbeschrijving.

Reclame

Vandebos

#4 , 30 nov 2009 16:47

Dan kan je het pand verlaten zonder opzeg zoals wordt gestipuleerd in art 3 § 5
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W>
Natuurlijk getuigt het van goede wil mocht de verhuurder dreigen met geding als je hem hier aangetekend van op de hoogte brengt en effectief een kleine overgangsperiode inbouwt zoals je voorziet.

Emilie1
Topic Starter

#5 , 02 dec 2009 09:50

Ok, ik zal toch nog een opzegbrief aangetekend versturen. Moet ik ervoor zorgen dat er bepaalde zaken zeker in vermeld staan?

Alvast bedankt!

Vandebos

#6 , 02 dec 2009 12:45

Dat u het contract opzegt. Dat rekening houdend met art 3 §5 van de huurwetgeving u de opzeg laat eindigen op 31/12/2009. Dat u de verhuurder vriendelijk verzoekt met u zo spoedig mogelijk contact op te nemen om sleuteloverdracht en waarborg te regelen.
Verder gewoon duidelijk de datum van opmaak en uw en zijn contactgegevens opnemen in het briefhoofd.

Dat zou voldoende dienen te zijn.

Emilie1
Topic Starter

#7 , 02 dec 2009 16:20

Vandenbos, bedankt voor alle advies!

Opzegbrief is gemaakt.

Kan ik in een opzegbrief schrijven dat ik de sleutels van het pand zichtbaar zal achterlaten op laatste dag opzeg?
Heb echt geen zin om huurbaas nog onder ogen te komen.

Hij heeft een sleutel van het pand en kan dus binnen om sleutels op te halen.
Controle van pand niet meer nodig aangezien er ook nooit een plaatsbeschrijving is gebeurd?

Vandebos

#8 , 02 dec 2009 17:53

Controle van het pand gebeurd best eigenlijk wel, maar kan weinig repercussies hebben omdat er geen intredende plaatsbeschrijving is. De verhuurder zal met andere middelen dienen te bewijzen dat de schade hebt veroorzaakt die hij claimt.

Dus ja, best wel een uittredende plaatsbeschrijving. Als de verhuurder deze niet wil verrichten maakt u best zelf een verslag ondersteund door uitgebreid fotomateriaal. Dan kan u dit altijd gebruiken als counter indien het bij een geding noodzakelijk blijkt.

Sleutels geef je ALTIJD, ALTIJD enkel persoonlijk en tegen ontvangstbewijs af. Ze symboliseren immers de definitieve verbreking en overhandiging van het pand aan de verhuurder.

Emilie1
Topic Starter

#9 , 04 dec 2009 11:38

Gisteren kreeg ik via het postkantoor mijn aangetekende schrijven van de laatste weken terug. Huisbaas is ze dus niet gaan ophalen.
Ik heb hem gesmst om te vragen of het adres zeker correct is en, en naar waar ik mijn aangetekende schrijven kan opsturen.
Hij wil zijn adres niet geven.
Ik moet dus dringend de papieren van afgekeurde boiler opsturen (kans op co-gevaar) en wil mijn opzegbrief opsturen.

Hij zegt zolang ik mijn achterstallige huur niet betaal, wil hij zijn adres niet geven of aangetekende brieven afhalen.

Achterstallige huur (zie eerste post op dit forum):
In het verleden heb ik me verschillende keren kwaad gemaakt op de loze beloften van mijn huisbaas, dat ik enkele keren de huur niet heb betaald. Ik dacht dat hij na het zien op de rekening wel zou reageren op mijn verschillende telefoons over de gebreken (ten laste van de huisbaas). Hij beloofde telkens om dit in de eerste week te herstellen maar kwam nooit iets van in huis. Ondertussen weet ik dat je nooit het recht in eigen handen mag nemen en stoppen met de huur te betalen.

Ik heb enkele jaren geleden aantal maanden huur niet betaald. Hij heeft me hier 2 maanden geleden of zo over aangesproken en nog nooit via aangetekend schrijven.

Sinds gisteren krijg ik constant smssen van hem.
- Hallo, wanneer ga je achterstallige huur betalen?
- hallloooooooooooooooo?
- hallooo, wanneer wil je antwoorden?
- Zolang je je achterstallige huur niet betaald, geef ik adres niet voor aangetekend schrijven.
- Ben je nog van plan om te antwoorden
- Je hebt1 week de tijd om t betalen
- enz enz

Concreet:
- Hoe bezorg ik hem mijn opzegbrief?
- Moet ik hem via sms/foon beantwoorden op die achterstallige huur?
- Kan hij die achterstallige huur eisen op die manier?
- Ben ervan overtuigd dat hij vandaag zelf mijn appartement binnengaat om boiler te gaan checken. Ik heb geen ander slot. Kan ik dus vanavond hiervoor klacht indienen? Hoe kan ik dat bewijzen dat hij er is binnengeweest?

Een hele boterham. Het loopt een beetje de spuigaten uit.

Vandebos

#10 , 04 dec 2009 12:43

Hou het eenvoudig:

Mogelijheid A:

U gaat naar de politie met uw aangetekende schrijvens. Leg hen uit dat de eigenaar weigert op te treden voor noodzakelijke werken en dat hij u zelfs weigert zijn adres te bezorgen. U bezorgt hen eventueel de schrijvens of verzoekt hen via het telefoonnummer dat u hebt met hem contact op te nemen.

mogelijkheid B:

U gaat naar het gemeentehuis, dienst bevolking en toont aan de hand van de bewijzen dat er CO gevaar en dat u dringend de eigenaar dient te bereiken doch hem niet kan bereiken op het laatst door u gekende adres (telefoon en rest van verhaal laat je maar achterwege). Meestal zal men bereid zijn u het laatst gekende adres van de eigenaar te bezorgen. Indien de ambetantenaar weigert u zomaar de gegevens te verstrekken verzoekt u vriendelijk om een bewijs van woonst voor de eigenaar aangezien er u enkel de mogelijkheid van geding rest. Dit kost U € 6.

Mogelijkheid C:

U stapt naar de brandweer en burgemeester met de attesten van onveilige brander en verzoekt om een dringende interventie.wegens acuut CO gevaar in deze periode van het jaar. Deze zullen ter plaatse vaststellingen komen verrichten en indien er echt gevaar dreigt overgaan tot onmiddellijke onbewoonbaarheidsverklaring. (dan zal de verhuurder wel uit zijn schelp komen)

Wat U niet mag doen:

- De teruggekomen aangetekende brieven openen.
- in ruzie treden met de verhuurder, toon u de wijste van de twee.

Wat u in dit geval best doet:

- U bezorgt hem de opzegbrief aangetekend en met de gewone post op het laatste adres dat u heeft van de eigenaar. U bent er namelijk niet verantwoordelijk voor als de verhuurder nalatig is in zijn plicht u zijn verblijfplaats te laten weten. Eens de beide brieven verzonden heeft u uw plicht gedaan, punt.

- de wet peeters stelt electronische berichten gelijk aan gewone post. Ze kunnen dus een vorm van bewijs vormen. U kan de eigenaar via sms antwoorden dat u alle communicatie verricht via AS zoals de wetgeving voorschrijft en dit naar het laatste adres dat u van hem heeft. Dat het zijn verantwoordelijkheid is u zijn correcte adresgegevens te bezorgen en dat u wettelijk in orde bent als u de laatste gegevens gebruikt die u bekend zijn.

- U verandert dat slot vandaag nog, neem desnoods verlof. ( klinkt cru, maar het is verdorie uw recht en in dit geval moreel en voor uw eigen bescherming gezien zelfs uw plicht.)

- is er geen buur of mede bewoner die een oogje in het zeil kan houden? Als deze hem uw woning ziet binnengaan en u verwittigt MOET u de politie verwittigen dat men u zojuist gebeld heeft dat er iemand aan uw deur staat te morrelen om zich onrechtmatig toegang te verschaffen.

Terug naar “Huren”