Hoe gemaakte kosten in een huurhuis terugvorderen?

Neytp
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe gemaakte kosten in een huurhuis terugvorderen?

#1 , 01 jun 2025 17:04

Sinds 1/03/2024 huur ik een halfopen bebouwing met tuin. Na akkoord met deze verhuurder hebben we onze andere huur per aangetekend schrijven opgezegd, omdat dat huis verkocht was en we dit toch moesten verlaten, de dag na het mondeling akkoord met de nieuwe verhuurder. 1 Dag voor het onderschrijven van de nieuwe huurovereenkomst bij het verhuurkantoor was de huurprijs zomaar 100,00€ omhoog wegens de zonnepanelen op het dak en ook het immokantoor was hiervan niet op de hoogte. Dit zou, volgens hen zijn ter compensatie van de verloren electriciteit en wettelijk toegestaan. Aangezien we het andere huis al opgezegd hadden hadden we geen andere keus dan akkoord te gaan. De beide verhuurders hebben tijdens de rondgang meermaals gevraagd of we toch zeker voor lange periode wilden huren wat we telkens bevestigd hebben. Aangezien we dit voor lange tijd gingen huren hebben we het hele huis en de tuin volledig in orde gezet en daarvoor veel geld uitgegeven. Enkele weken terug nog de mazouttank laten vullen met 2000L stookolie. Gedurende de maanden dat we dit huis nu huren al verschillende meldingen aan de verhuurder gestuurd voor verschillende problemen waarvan verschillende tot op heden onopgelost zijn. 1 Maal een elektriciteitsprobleem gehad met gevolg dat verschillende toestellen stuk waren. Hij zou zijn verzekering aanspreken. Niet gebeurd en al verschillende keren om gevraagd. Op een ander moment een groot waterlek ( 120L/u verlies) dat we pas konden zien bij de afrekening van het water. Hij heeft het probleem verholpen en zou dit vergoeden. Nog steeds niet gebeurd. Ook dit tot over enkele weken aangekaart echter zonder gevolg. Deze week hebben we een aangetekend schrijven gekregen dat de huurovereenkomst beëindigd wordt eind augustus. We vinden dit een ernstig misbruik en een vorm van huisjesmelkerij. Kunnen we hier iets aan doen?

Franciscus
Berichten: 39620
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2025 17:13

U huurt in Vlaanderen sedert 1.3.24 met een contract van lange duur?
Of van korte duur?

Freec
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jun 2025 09:44

Als de opzeg juist gebeurd is, zie ik geen probleem

Verhuurder dient natuurlijk elektriciteitsprobleem op te lossen.

Waterverlies bij een lek is voor de huurder, niet voor de verhuurder. Alleen een huurder kan het lek constateren (via bvb de watermeter). Bij een groot verlies kan huurder zich richten tot een fonds. Je kon het dus sneller opmerken door je watermeter met regelmaat te controleren.

Die 100 euro extra voor de zonnepanelen is ook uw eigen keuze, u hebt het contract getekend.


Ik zie dus eigenlijk geen huisjesmelkerij. Het feit dat je niet graag verhuisd, is net een teken dat er geen huisjesmelkerij is. Niemand woont graag in een huis dat uitgemolken wordt.

Hebt u je verhuurder officieel laten weten van het elektriciteitsprobleem?

Reclame

Terug naar “Huren”