Huurcontract (afgesloten in 2019) werd opgezegd in september 2023 met 3 maanden vooropzeg dus einde huur 31/12/2023. Op 27/12/2023 werd een staat opgemaakt door een expert met enkele kleine items. Op dat moment werd geen overeenkomst gemaakt over vrijgave van de waarborg.
Pas eind 2024 hoor ik de verhuurder via mail met een vrijgavedocument waarin hij de volledige waarborg eist met daarbijhorend een lijst van werken die hij blijkbaar in dat jaar heeft gedaan maar waarvan in het verslag van de expert geen sprake is. Ik ben daar bijgevolg niet mee akkoord gegaan en heb een tegenvoorstel gedaan. Zonder resultaat, hij weigert vrijgavedocument met compromis te tekenen.
Volgens het woninghuurdecreet verloopt de aanspraak uit hoofde van de verhuurder 12 maanden nadat de huurovereenkomst is beëindigd dus op 31/12/2024. (art 37 paragraaf 3)
De huurwaarborg (2500 euro) zit vast bij Korfine en die weigeren vrijgave zolang verhuurder niet ondertekent.
Volgens de letter van de wet is dit gezien het tijdsverloop niet langer een zaak tussen de verhuurder en ik als huurder maar wel tussen Korfine en mij.
Iemand ervaring met dergelijke situatie? Hoe krijgt ik alsnog de huurwaarborg terug bij Korfine? Moet ik Korfine voor de vrederechter dagvaarden?
Wanneer een waarborg in deze situatie bij een bank geblokkeerd staat waar je zelf ook klant bent, dan wordt die op basis van het huurwoningdecreet wel automatisch aan de huurder toegekend.