Vaste Lasten Bezettingsvergoeding/Woonvergoeding

micas
Topic Starter

Vaste Lasten Bezettingsvergoeding/Woonvergoeding

#1 , 28 nov 2009 16:18

Dag iedereen,

Is iemand van jullie op de hoogte wat gangbaar is bij het betalen van een bezettingsvergoeding/woonvergoeding? Het is zo dat ik een appartement gekocht heb waar de verkoper nog een aantal maanden in blijft wonen. Het appartement is ondertussen van mij en de verkoper betaalt hiervoor een bezettingsvergoeding (geen huur!).

Uiteraard zijn er ook vaste lasten te betalen aan de syndicus, hoe gaat dit er normaal aan toe?

1. De verkoper blijft deze vaste lasten betalen aan de syndicus? Bij de ingenottreding wordt dan de afrekening gemaakt en eventuele kosten die te betalen zijn door de koper (eigenaar) opgesplitst?

of

2. De verkoper betaalt het volledige bedrag van vaste lasten aan de koper (die ondertussen eigenaar is geworden) en de koper stort dit door aan de syndicus?

of

3. De verkoper maakt vooraf een inschatting van het deel van de vaste lasten die te betalen zijn door hem en stort dit gedeelte door aan de koper. De koper dient dan het resterende bedrag bij te betalen?

In de scenario's waar de verkoper aan de koper betaalt en deze op zijn beurt aan de syndicus: Is het niet de bedoeling dat bezettingsvergoeding en vaste kosten voor een bepaalde maand samen worden overgemaakt aan de koper (eigenaar)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 nov 2009 16:36

Bezettingvergoeding reken je de gemiddelde huurprijs die voor een appartement gevraagd wordt in dat gebouw.

Kosten gemene delen is wat anders, de bezetter is immers geen eigenaar doch enkel bewoner. De kosten van structurele werken dienen dus niet meer aan hem aangerekend te worden. Het beste is samen (bezetter en eigenaar) aan de syndicus te verzoeken een eindafrekening op te maken op het einde van de bezettingsperiode. Anders loop je het risico dat er discussie ontstaat van wie nu wat dient te betalen in de kosten...

micas
Topic Starter

#3 , 28 nov 2009 17:08

Bedankt voor de info!!

Ik had inderdaad begrepen dat we het zo bij de notaris hadden afgesproken:

1. Verkoper betaalt bezettingsvergoeding in het begin van de maand aan mij
2. Verkoper betaalt vaste lasten aan de syndicus
3. Bij de ingenottreding wordt een eindafrekening opgemaakt. Indien er kosten eigen aan de eigenaar zijn die in de vaste lasten zaten, betaal ik deze aan de verkoper.

Maar de verkoper heeft zonder meer uitleg te verschaffen in november de bezettingsvergoeding gestort samen met een deel van de vaste lasten van oktober. Hij betaalt deze dus een maand te laat en wil bovendien dat ik het verschil bijpas en het totale bedrag overmaak aan de syndicus.
Deze manier lijkt mij een beetje onlogisch, omdat ook nu nog een eindafrekening gemaakt zal moeten worden en ik momenteel (waarschijnlijk) aan het mee betalen ben voor zijn verbruikskosten.

Reclame

Terug naar “Huren”