Ik vind op verschillende plaatsen dat de duurtijd voor een korte-duur contract 3 jaar niet mag overschreiden.
Is er echter ook een minimum-duur voorzien ?
wordt nergens een minimumduur van een huurcontract vastgelegd, wel wordt er bepaald dat u op zijn minst drie maanden voor het vervallen van het contract de huurder dient op te zeggen op de datum van het einde van het contract omdat het anders overgaat in een 3-6-9.§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W>
Er is iets wat ik maar niet snap. Overal lees ik dat een contract van bepaalde duur drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomst moet opgezegd worden, anders wordt het een 3-6-9.Voor een hoofdverblijfplaats:
Als je paragraaf 6 nauwkeurig leest zal je zien dat je het contract van bepaalde duur moet opzeggen drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomst anders wordt geacht dat zowel de huurder als verhuurder ermee akkoord zijn dat het stilzwijgend een 3-6-9 wordt.
Dat is eveneens een mogelijke werkwijze.Bedankt voor het antwoord.
Er is blijkbaar wel enige vertraging op het verschijnen van de berichten.
Waarschijnlijk had je mijn berichtwijziging onder "even concretiseren" nog niet kunnen lezen bij het antwoord.
Of is die lezing ook fout?
Deze bedoel ik:
Even concretiseren: Ik sluit op 1 januari een huurovereenkost voor 1 maand lopende van 1augustus tot 1september en laat de huurder samen met het contract op 1 januari al de opzegging( dus ruim een half jaar ervoor) ondertekenen. Dit is toch niet strijdig met wat er in de wettekst staat?
Als ik een recente post Mr Demoor correct interpreteer had dat contract ter verlenging minstens drie maanden voor het verlopen van het huidige contract getekend dienen te worden.Er is iets wat ik maar niet snap. Overal lees ik dat een contract van bepaalde duur drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomst moet opgezegd worden, anders wordt het een 3-6-9.Voor een hoofdverblijfplaats:
Als je paragraaf 6 nauwkeurig leest zal je zien dat je het contract van bepaalde duur moet opzeggen drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomst anders wordt geacht dat zowel de huurder als verhuurder ermee akkoord zijn dat het stilzwijgend een 3-6-9 wordt.
Concreet in mijn geval: mijn huurder heeft een contract van één jaar dat als laatste dag 30/11/09 heeft.
Hij heeft geen opzeg gedaan, ik ook niet, omdat ik van plan ben om hem tegen 1/12/09 een nieuw contract te laten tekenen, met identiek dezelfde voorwaarden als het éénjarig contract, maar dan voor twee jaar.
Eerder in dit forum werd mij gezegd dat een verlenging mogelijk was met max 2 jaar, en dat dit schriftelijk moest gebeuren.
Ik heb vorige week een brief gestuurd naar mijn huurder om hem op de hoogte te brengen van de verlenging voor twee jaar en vroeg om een dag af te spreken om het contract te tekenen. Echter geen reaktie. Ik ben al aan de deur geweest maar niemand doet open.
Ik sta hier nu met die "verlenging", en ik wil die laten tekenen want ik ben niet akkoord dat het automatisch naar een 3-6-9 verlengd wordt!
Ik krijg die man maar niet te pakken en er rest mij nog twee dagen voordat het contract moet getekend zijn.
Hoe leg ik dit nu aan boord? Als die man nu weigert om die verleniging te tekenen, dan sta ik machteloos? Dan gaat het éénjarig contract over naar een 3-6-9, ondanks het feit dat ik hier niet mee akkoord ben?
Wat heeft het nut dan van de mogelijkheid tot verleniging? Ik dacht dat er een verschil was tussen een verlenging tot max 3 jaar in totaal, en een contract van 3-6-9?