Huurder opgezegd, nieuwe huur lager, gevolgen?

Roselinde
Topic Starter

Huurder opgezegd, nieuwe huur lager, gevolgen?

#1 , 26 nov 2009 20:20

Hallo,

ik verhuur een appartement.
Huidige huur: 530 € (2 maand geleden geindexeerd van 500 naar 530, laatste indexering was 4 jaar geleden). Huurder zit reeds 9 jaar erin en heeft ondertussen opgezegd.
Immokantoor heeft de nieuwe huurprijs op 480 gezet.
Huidige huurder verschiet van de nieuwe huurprijs (ik ook) en wilt voor de 2 laatste maanden de huur betalen die de nieuwe huurder betaald.

Wat kan ze doen, als ik ben niet van plan om huur te verlagen (of toch niet tot waar huurder wilt). Kan ze naar de vrederechter gaan?

Kan ik naar de vrederechter gaan als ze uiteindelijk niet betaald? (we spreken hier maar over een geschil van 100 € in totaal).
Hoe kan een huurwaarborg gebruikt worden bij wanbetaling? (ik denk dat die procedure meer kost dan hetgeen ik zou verliezen als ik toestem in huur verlagen)

Bedankt voor jullie raad enzo!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 nov 2009 20:43

Uw huurder heeft geen poot om op te staan.

Staat de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening? Dan weigert u gewoon de huurwaarborg vrij te geven zolang de achterstallen niet betaald zijn. Wil de huurder situatie echt ten top drijven? Geen probleem, de vrederechter zal hem wel terechtwijzen mocht hij deze stap toch nemen.

Het verlagen van de huur kan slechts op 2 manieren ofwel via onderling akkoord tussen huurder en verhuurder (hier niet van beding me dunkt) of door vonnis van de vrederechter. Een huurder die op eigen initiatief de huur verlaagt en dan naar de vrederechter trekt met de idee daar zijn gelijk te gaan halen hult zich best in poolkleding vooraleer hij de rechtszaal betreed, de temperatuur kan zeer snel drastisch droppen....

Bij een cash betaalde huurwaarborg? idem. Enkel oppassen als de huurder plotseling via AS aanspraak maakt op de gerechtelijke intrest.

Kan u naar de vredrechter stappen? Natuurlijk. Wat kost u dat? € 35 voor rolrecht, € 6 voor een bewijs van woonst. In uw verzoekschrift plaatst u een verzoek deze kosten te mogen verhalen op de verwerende partij. Tevens vraagt u via vonnis de nog openstaande schulden en gerechtskosten door de bank af te laten houden van de huurwaarborg in uw naam wanneer deze wordt vrijgegeven.

in de link in onderschrift vindt u een verzoekschrift waarin onder andere deze verzoeken standaard zijn opgenomen.

Hopelijk helpt dit u verder?

Roselinde
Topic Starter

#3 , 26 nov 2009 21:22

Superbedankt voor je antwoord!

Ja, ik dacht wel dat ze mij niet veel kon doen, maar je weet maar nooit. Heb al gemerkt dat huurders heel hard beschermd worden soms. Maar voor dit bedrag kan ze toch niet naar de vrederechter stappen. Tenzij het eerder een principiële kwestie wordt, en het haar niet kan schelen hoeveel geld ze daardoor verliest. Zolang ze maar geen gelijk krijgt, want stel dat ze ooit gelijk krijgt, dan moet ik waarschijnlijk alle kosten betalen.
Maar als ze toch geen poot heeft om op te staan, ben ik quasi veiliggesteld, welke stappen ze ook onderneemt. Dat is hetgeen mij nu zorgen baart.

Ik had ook ergens gehoord dat huurwaarborg niet gebruikt mag worden om achterstallige huur te betalen? Maar dat kan ik niet echt geloven. Zoals jij het zegt, klinkt idd wel logischer.

Heel erg bedankt voor je antwoord, ik kan hier zeker mee verder, en ben zeer geïnteresseerd in dit forum over huren en verhuren.

Ik denk dat nu werk ga zoeken in een rechtbank, het is wel boeiend!

Groetjes,
Roselinde.

Reclame

Vandebos

#4 , 26 nov 2009 21:46

De huurwaarborg mag niet gebruikt om achterstallen te betalen maar een vrederechter kan wel de waarborg vrijgeven om achterstallen te doen betalen. Jij mag dat niet beslissen, hij wel.

Terug naar “Huren”